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  „CONSERVARE ET VOLARE“
bewahren und fliegen
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Text:

Michael E. Fader

Pictures:

Michael E. Fader

     

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Peter Brotschi Präsident & Paul Misteli Pilot (Picture courtesy Michael E. Fader)

Dewoitine D-26 HB-RAG (Picture courtesy Michael E. Fader)

Dewoitine D-26 HB-RAG (Picture courtesy Michael E. Fader)

Dewoitine D-26 HB-RAG & Convair-Stinson L-5 HB-TRY (Picture courtesy Michael E. Fader)

The Dewoitine D.26 c/n 278 was built in 1931 and taken over by the Swiss Air Force (then called Flugwaffe) on the 20th August 1931 as #286. The Dewoitine D.26 was essencial a D.27 fighter with a not so powerful Wright engine. The Dewoitine D.27 had a 500hp Hispano-Suiza HS-57 12-Mc inline engine which made the transition from the Fokker D-7 with its Mercedes IIIa inline engine 160 hp very difficult. The Dewoitine D.26 , as a trainer has the 300hp Wright 9 Qc 9 cylinder radial engine.

till 29th July 1948 the #U-286 was in service, after that the plane was used as a tow plane by the Segel- und Motorfluggruppe Grenchen.After 1964 the plane was stored in crates and not flown again. Later the plane was reassembled and shown in the the Museum at Dübendorf.
Since July 2015 the plane is now back at Grenchen by the ownership of the "Hangar 31".

Die Dewoitine D.26 c/n 278 wurde 1931 gebaut und am 20. August 1931 als #286 von der Flugwaffe übernommen. Später wurde das Flugzeug # 286 als # U-286 neu nummeriert. Die Dewoitine D.26 iset eigentlich ein D.27 Jäger mit einem nicht so leistungsfähigen Wright Sternmotor. Die Dewoitine D.27 hatte einen 500 PS Hispano-Suiza HS-57 12-Mc Reihenmotor, der den Übergang von der Fokker D-7 mit seinem Mercedes IIIa 160 PS Reihenmotor sehr schwierig machte. Die Dewoitine D.26, als Trainer hatte den 300 PS Wright 9 Qc 9-Zylinder Sternmotor.
Bis zum 29. Juli 1948 war die # U-286 in Dienst danach wurde das Flugzeug als Schleppflugzeug vom der  Segel- und Motorfluggruppe Grenchen verwendet.Nach 1964 wurde das Flugzeug in Kisten eingelagert und nicht wieder geflogen. Später wurde das Flugzeug wieder zusammengebaut und im Museum in Dübendorf ausgestellt.
Seit Juli 2015 ist das Flugzeug jetzt wieder in Grenchen zurück und im Besitz des "Hangar 31"

   

Dewoitine D-26 HB-RAG (Picture courtesy Michael E. Fader)

Peter Brotschi Präsident & Paul Misteli Pilot (Picture courtesy Michael E. Fader)

Peter Brotschi Präsident & Paul Misteli Pilot sowie der Staffel-kommandat der No.18 Staffel (Picture courtesy Michael E. Fader)

Peter Brotschi Präsident & Paul Misteli Pilot sowie der Staffel-kommandat der No.18 Staffel (Picture courtesy Michael E. Fader)

1st annual meeting of the Association "Hangar 31" at Grenchen. With the unveiling of the new season badge of the former No.18 Fighter Squadron (Jagdflieger Kompanie) and two formation flights. Our Photoship was the old Antonov An-2, HA-ABA from Grenchen. We where able to take some pictures of the Dewoitine D.26 HB-RAG and the Convair-Stinson L-5 HB-TRY. Unfortunately the weather was not quite good.

1. Jahresversammölun des Vereins "Hangar 31" in Grenchen. Mit der Enthüllung der neuen Saison Abzeichen der ehemaligen No.18 Jagdflieger Kompanie und zwei Formationsflügen . Unsere Photoplatform war der alte Antonov An-2, HA-ABA von Grenchen. Wir waren in der Lage ein paar Bilder der Dewoitine D.26 HB-RAG und der Convair-Stinson L-5 HB-TRY zu machen. Leider war das Wetter nicht ganz gut.

 
 

Dewoitine D-26 HB-RAG (Picture courtesy Michael E. Fader)

Dewoitine D-26 HB-RAG (Picture courtesy Michael E. Fader)

Dewoitine D-26 HB-RAG (Picture courtesy Michael E. Fader)

Dewoitine D-26 HB-RAG (Picture courtesy Michael E. Fader)

 

Pilot Paul Misteli  (Picture courtesy Michael E. Fader)

Dewoitine D-26 HB-RAG (Picture courtesy Michael E. Fader)

 

Pilot Paul Misteli  (Picture courtesy Michael E. Fader)

Dewoitine D-26 HB-RAG (Picture courtesy Michael E. Fader)

Pilot Paul Misteli  (Picture courtesy Michael E. Fader)

Dewoitine D-26 HB-RAG (Picture courtesy Michael E. Fader)

In the Air

 

Dewoitine D-26 HB-RAG (Picture courtesy Michael E. Fader)

Dewoitine D-26 HB-RAG (Picture courtesy Michael E. Fader)

Pilot Paul Misteli  (Picture courtesy Michael E. Fader)

Dewoitine D-26 HB-RAG (Picture courtesy Michael E. Fader)

 

Dewoitine D-26 HB-RAG & Convair-Stinson L-5 HB-TRY (Picture courtesy Michael E. Fader)

Dewoitine D-26 HB-RAG (Picture courtesy Michael E. Fader)

Dewoitine D-26 HB-RAG & Convair-Stinson L-5 HB-TRY (Picture courtesy Michael E. Fader)

Dewoitine D-26 HB-RAG & Convair-Stinson L-5 HB-TRY (Picture courtesy Michael E. Fader)

 

Dewoitine D-26 HB-RAG & Convair-Stinson L-5 HB-TRY (Picture courtesy Michael E. Fader)

Dewoitine D-26 HB-RAG (Picture courtesy Michael E. Fader)

Dewoitine D-26 HB-RAG (Picture courtesy Michael E. Fader)

Dewoitine D-26 HB-RAG & Convair-Stinson L-5 HB-TRY (Picture courtesy Michael E. Fader)

 

Pilot Paul Misteli  (Picture courtesy Michael E. Fader)

Dewoitine D-26 HB-RAG & Convair-Stinson L-5 HB-TRY (Picture courtesy Michael E. Fader)

Dewoitine D-26 HB-RAG & Convair-Stinson L-5 HB-TRY (Picture courtesy Michael E. Fader)

Dewoitine D-26 HB-RAG & Convair-Stinson L-5 HB-TRY (Picture courtesy Michael E. Fader)

Convair-Stinson L-5

   

Beech 18 (Picture courtesy Michael E. Fader)

Convair-Stinson L-5 HB-TRY (Picture courtesy Michael E. Fader)

Convair-Stinson L-5 HB-TRY (Picture courtesy Michael E. Fader)

Convair-Stinson L-5 HB-TRY (Picture courtesy Michael E. Fader)

The Antonov AN-2

 

Preflight (Picture courtesy Michael E. Fader)

Preflight (Picture courtesy Michael E. Fader)

Antonov AN-2 (Picture courtesy Michael E. Fader)

Antonov AN-2 (Picture courtesy Michael E. Fader)

 

(Picture courtesy Michael E. Fader)

(Picture courtesy Michael E. Fader)

(Picture courtesy Michael E. Fader)

   

(Picture courtesy Michael E. Fader)

(Picture courtesy Michael E. Fader)

(Picture courtesy Michael E. Fader)

(Picture courtesy Michael E. Fader)

     

(Picture courtesy Michael E. Fader)

(Picture courtesy Michael E. Fader)

Antonov AN-2 (Picture courtesy Michael E. Fader)

   
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last update 9. April 2016

Written 9. April 2016

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