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  Museum of the Indian Air Force
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Text:

Urs Schnyder

Pictures:

Urs Schnyder

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Indian Air Force Museum
Indira Ghandi Int. Airport
Palm Road, Palam
New Dheli, Dheli 110010
Wednesday - Sunday 10.00 - 17.00 h
Admission free
http://indianairforce.nic.in/content/air-force-museum
Tel. +91 11 2568 7194

During a recent trip to India I managed to visit the museum of the Indian Air Force. This is located at the Palam Airbase, opposite the Indira Gandhi international airport. This means it is within easy reach if you are anywhere near the airport. 

Entry to the museum is free and it is open at the following times:

  • Wednesday to Sunday from 10.00 AM TO 17.00 PM

  • It is closed on Monday, Tuesday and on Government holidays.

Während eines Aufenthalts in Indien hatte ich die Gelegenheit das Museum der indischen Luftwaffe zu besuchen. Dieses befindet sich auf dem Palam Luftwaffenstützpunkt gleich gegenüber des Indira Gandhi international Airport. Das heisst es ist einfach erreichbar wenn man sich in der Nähe des Flughafens befindet. 

Der Eintritt ins Museum ist kostenlos und zu folgenden Zeiten möglich:

  • Mittwoch bis Sonntag von 10:00 bis 17:00

  • Geschlossen am Montag, Dienstag und allen offiziellen Feiertagen.

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  Antonov-An-12 (Picture courtesy Urs Schnyder) Antonov-An-12 (Picture courtesy Urs Schnyder) Antonov-An-12 (Picture courtesy Urs Schnyder) Fairchild C-119G Flying Boxcar IK-450 (Picture courtesy Urs Schnyder)
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  Fairchild C-119G Flying Boxcar IK-450 (Picture courtesy Urs Schnyder) Fairchild C-119G Flying Boxcar IK-450 (Picture courtesy Urs Schnyder) Fairchild C-119G Flying Boxcar IK-450 (Picture courtesy Urs Schnyder) Sikorsky S55C IZ-1590 (Picture courtesy Urs Schnyder)

The Museum has Aircraft on display in a hangar and also outside both sides of the hangar. Entrance is through  a small building where you are asked to sign the visitors book.  The building contains models and memorabilia of the history of the Air Force.
Taking photos inside the hangar is not difficult, as there is enough light and in addition the aircraft are not that close to prevent one to
take pictures. There is also a gallery in the hangar that makes it possible to take some pictures from above.
If you are used to other museums
like Hendon you immediately notice some differences.  Because the hangar doors are open a bit on both sides to let air circulate, this also makes it possible for birds to enter the building. This unfortunately means that  there are bird dropping s on the aircraft. The other thing is that all the aircraft’s tires are flat. 

Die ausgestellten Flugzeuge des Museums befinden sich in einem Hangar und im Freien auf beiden Seiten des Hangars. Der Eingang befindet sich in einem kleinen Gebäude neben dem Hangar, wo man gebeten wird sich ins Besucherbuch einzutragen. In diesem Gebäude befinden sich Modelle und andere Erinnerungsstücke zur Geschichte der Luftwaffe.

Im Hangar zu fotografieren ist nicht schwer, da es genügend Licht hat und die einzelnen Flugzeuge nicht so nahe beieinander stehen das das fotografieren unmöglich wird. Es gibt im Hangar auch eine Gallerie von welcher aus man die Flugzeuge von oben fotografieren kann.

Wenn man andere Museen wie z.B. Hendon kennt, fallen einem sofort einige Unterschiede auf.  Weil die Hangartore zur Luftzirkulation ein wenig geöffnet sind, können Vögel in den Hangar hinein. Das hat zur Folge das die Flugzeuge Vogeldreck abbekommen. Das andere sind die platten Reifen an allen ausgestellten Flugzeugen. 

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  Consolidated B-24 Liberator J HE-924 (Picture courtesy Urs Schnyder) Consolidated B-24 Liberator J HE-924 (Picture courtesy Urs Schnyder) BAE Canberra B58 IF-907 (Picture courtesy Urs Schnyder) BAE Canberra B58 IF-907 (Picture courtesy Urs Schnyder)
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  Mil Mi-4 BZ-900 (Picture courtesy Urs Schnyder) Mil Mi-4 BZ-900 (Picture courtesy Urs Schnyder) Tupolev TU-124 (Picture courtesy Urs Schnyder) Tupolev TU-124 (Picture courtesy Urs Schnyder)
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  MiG-23MF SK434 (Picture courtesy Urs Schnyder) MiG-23MF SK434 (Picture courtesy Urs Schnyder) MiG-25R KP-355 (Picture courtesy Urs Schnyder) MiG-25R KP-355 (Picture courtesy Urs Schnyder)
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  MiG-25R KP-355 MiG-25R KP-355 MiG-25R KP-355  
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  Future Pilots (Picture courtesy Urs Schnyder) PZL TS-11 Iskra W-1758 (Picture courtesy Urs Schnyder) PZL TS-11 Iskra W-1757 (Picture courtesy Urs Schnyder) PZL TS-11 Iskra W-1757 (Picture courtesy Urs Schnyder)

The types on display show quite well, how aircraft suppliers changed from British to French and then Russian as well as indigenous manufacturers. Having fought numerous wars with its neighbor Pakistan, they need to have the best in order to survive.
One surprise for me was the Japanese Ohka bomb on display. 

On outside display there is also wreckage from different Pakistani aircraft as well as captured vehicles.

There are another two small buildings which contain pictures and other displays about the Air Force history.

Belonging to the museum is also a historic flight section. Unfortunately this is not open to the public.

Die ausgestellten Typen zeigen sehr gut wie die Lieferanten der Flugzeuge wechselten, von britischen zu französischen und russischen sowie einheimischen Herstellern. Da Indien schon einige Kriege mit dem Nachbarn Pakistan ausgetragen hat, ist es darauf angewiesen die besten Flugzeuge zu haben um zu überleben.
Eine Überraschung für mich war die japanische OHKA  Bombe in der Ausstellung 

In der Aussenausstellung befinden sich auch Wrackteile von pakistanischen Flugzeugen sowie erbeutete Fahrzeuge.
Ansonsten gibt es noch zwei weitere kleinere Gebäude in welchen sich Bilder und diverse Ausstellungsgegenständer aus der Geschichte der Luftwaffe befinden.
Ebenfalls zum Museum gehört der Historic Flight, welcher aber leider
für die Öffentlichkeit nicht zugänglich ist.

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  Hangar Westland Wapiti K-813 (Picture courtesy Urs Schnyder) Westland Lysander 1589 (Picture courtesy Urs Schnyder) Westland Lysander 1589 (Picture courtesy Urs Schnyder)
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  Westland Lysander 1589 (Picture courtesy Urs Schnyder) Hawker Hurricane II B AB-832 (Picture courtesy Urs Schnyder) Supermarine Spitfire XVIII HS-986 (Picture courtesy Urs Schnyder) Supermarine Spitfire XVIII HS-986 (Picture courtesy Urs Schnyder)
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  Supermarine Spitfire XVIII HS-986 (Picture courtesy Urs Schnyder) Hawker Tempest II HA-623 (Picture courtesy Urs Schnyder) Hawker Tempest II HA-623 (Picture courtesy Urs Schnyder) Hawker Tempest II HA-623 (Picture courtesy Urs Schnyder)
  Dassault Ouragan IC-554 (Picture courtesy Urs Schnyder) Dassault Ouragan IC-554 (Picture courtesy Urs Schnyder) Dassault Ouragan IC-554 (Picture courtesy Urs Schnyder) Dassault Mystere IVa IA-1329 (Picture courtesy Urs Schnyder)
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  Dassault Mystere IVa IA-1329 (Picture courtesy Urs Schnyder) Hawker Hunter F56 BA-263 (Picture courtesy Urs Schnyder) Hawker Hunter F56 BA-263 (Picture courtesy Urs Schnyder) Hawker Hunter F56 BA-263 (Picture courtesy Urs Schnyder)
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  De Havilland NF-10 Vampire ID-606 (Picture courtesy Urs Schnyder) De Havilland NF-10 Vampire ID-606 (Picture courtesy Urs Schnyder) HAL Gnat II E-2015 (Picture courtesy Urs Schnyder) IAF Kanpur II (Picture courtesy Urs Schnyder)
  Percival Prentice IV-3381 (Picture courtesy Urs Schnyder) Percival Prentice IV-3381 (Picture courtesy Urs Schnyder) HAL HT-2 IX-737 (Picture courtesy Urs Schnyder) HAL HT-2 IX-737 (Picture courtesy Urs Schnyder)
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  HAL Krishak HAOP-27 N-949 (Picture courtesy Urs Schnyder) HAL HF-24 Marut D-1205 (Picture courtesy Urs Schnyder) HAL HF-24 Marut D-1205 (Picture courtesy Urs Schnyder) HAL HF-24 Marut D-1205 (Picture courtesy Urs Schnyder)
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  Sukhoi Su-7BMK (Picture courtesy Urs Schnyder) Sukhoi Su-7BMK (Picture courtesy Urs Schnyder) Sukhoi Su-7BMK B-888 (Picture courtesy Urs Schnyder) Sukhoi Su-7BMK B-888 (Picture courtesy Urs Schnyder)
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  MiG-21FL C-499 (Picture courtesy Urs Schnyder) MiG-21FL C-499 (Picture courtesy Urs Schnyder) Yokosuka MXY-7 Oka "Baka" (Picture courtesy Urs Schnyder) Yokosuka MXY-7 Oka "Baka" (Picture courtesy Urs Schnyder)

- Last update: 5. April 2015 Written: 5. April 2015 - -
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