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Aero L-39ZA Albatros

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Aircraft of the Royal Thai Air Force
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Development

Entwicklung

 

The Aero L-39 Albatros is a high-performance jet trainer developed in Czechoslovakia by Aero Vodochody. It was designed during the 1960s as a replacement for the Aero L-29 Delfín as a principal training aircraft. The type was exported to a wide range of countries as a military trainer.

 

The L-39 Albatros later served as the basis for the updated L-59 Super Albatros, as well as the L-139 (prototype L-39 with Garrett TFE731 engine). A further development of the design, designated as the L-159 ALCA, entered production in 1997.

On 4. November 1969, the L-39 (under the designation "Prototype X-02" conducted its maiden flight. Serial production of the initial model of the L-39, designated L-39C, commenced in 1971. In 1972, the L-39 Albatros was formally recognized by the majority of the countries comprising the Warsaw Pact as their preferred primary trainer, after which point, sizable orders from military customers throughout the bloc proceeded, many of which were from the Soviet Air Forces. In 1974, the first L-39 trainer entered service with the Czechoslovak Air Force.

 

Die Aero L-39 Albatros ist ein leistungsstarker Jet-Trainer, der in der Tschechoslowakei von Aero Vodochody entwickelt wurde. Es wurde in den 1960er Jahren als Ersatz für die Aero L-29 Delfín als Hauptschulflugzeug entwickelt. Der Typ wurde als Militärtrainer in eine Vielzahl von Ländern exportiert.

Die L-39 Albatros diente später als Basis für die verbesserte L-59 Super Albatros, sowie die L-139 (Prototyp L-39 mit Garrett TFE731 Motor). Eine Weiterentwicklung des als L-159 ALCA bezeichneten Designs ging 1997 in Produktion.

Am 4. November 1969 führte die L-39 (unter der Bezeichnung "Prototyp X-02" ihren Jungfernflug durch. Die Serienproduktion des ersten Modells der L-39 mit der Bezeichnung L-39C begann 1971. Im Jahr 1972 wurde die L-39 Albatros von der Mehrheit der Länder, die den Warschauer Pakt bildeten, als ihr bevorzugter Haupttrainer offiziell anerkannt In der Folge gingen erhebliche Bestellungen von Kunden im gesamten Block ein, von denen viele von der sowjetischen Luftwaffe stammten. 1974 wurde der erste L-39-Trainer bei der Tschechoslowakischen Luftwaffe eingesetzt.

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Variants

Versionen

  L-39ZA

Thai version of L-39ZA with Elbit avionics.

  L-39ZA

Thai-Version des L-39ZA mit Elbit-Avionik.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The plane is designated lead-in-Fighter No. 1 (BKhF.1 บขฝ.๑)

 

Die Maschine wird als Kampftrainer No.  1 (BKhF.1 บขฝ.๑)  bezeichnet.

 

   

Alles in allem haben die Aero Albatros bisher in vier Staffeln gedient. Die 101 und 102 erheilten die Maschinen 1993 gleichzeitig. Mit der Albatross erwarb die RTAF erstmals eine Maschine aus dem ehemaligen Ostblock. Die Avionik wurde aber auf westlichen Standard gebracht damit die Albatross die AIM-9 Sidwinder und U.S. Bomben tragen kann. Beide Staffeln dienten anfänglich der Ausbildung der Piloten und dem Erdkampf. Die Staffeln gaben die Maschinen nach einigen Jahren an andere Einheiten ab. So die 401 Staffel in Thakli und die 411 Staffel in Chiang Mai. Hauptaufgabe ist hier der Erdkampf in dieser Rolle löste die Albatross die NA Bronco ab.
2018 wurde die 401 Staffel auf die neue KAI T-50TH umgerüstet und die L-39 langsam ausgemustert.

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102 Sqn. 1. Wing

102 Sqn. 1. Wing

401 Sqn. 4. Wing

 

 

 

     

411 Sqn. 41. Wing

 

 
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Specifications L-39 Albatros

Wingspan

Spannweite

9.46 m

Length

Länge

12.13 m

Height

Höhe

4.77 m
Wing area Flügelfläche 18.80 m²

Engine

Motor

1× Ivchenko AI-25TL turbofan, 16.87 kN

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

750 km/h

Empty weight

Leergewicht

3,455 kg

Loaded weight

Startgewicht

4,700 kg

Climb Rate

Steigrate

13.5 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

11,000 m

Range

Reichweite

1,100 km

Armament

Bewaffnung

up to 1284 kg of bombes

Capacity

Zuladung Crew 2
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Pictures

Bilder

 

 

 

 
      No it's not a Thai Albatross, it's one used by the  Estonian Air Force and is owned by Aero.    Aero Albatross L-39ZA  411 Sqn. (Photo Collection of Phakphum Tangkijjarak)  

101 Sqn. 1st Wing 1993 - 2006

   
 

 

 

 
  Click on the Insigna to see more of the Aero Albatros L-39ZA from the 101 Sqn. Aero Albatross L-39ZA #10105. (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak) Aero Albatross L-39ZA #10105. (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak) Aero Albatross L-39ZA #10105. (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak)  

102 Sqn. 1st Wing 1993 - 2000

   
 

 

 

 
 

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Aero Albatross L-39ZA #10221 102 Sqn (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak) Aero Albatross L-39ZA 102 Sqn (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak) Aero Albatross L-39ZA #10213 102 Sqn (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak)  
 

 

 

 
 

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Aero Albatross L-39ZA #40101 (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak) Aero Albatross L-39ZA 401 Sqn. (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak) Aero Albatross L-39ZA #40111 (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak)  

411 Sqn. 41th Wing  2006 - present

   
 

 

 

 
 

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Aero Albatross L-39ZA  411 Sqn. (Photo Collection of Phakphum Tangkijjarak) Aero Albatross L-39ZA  411 Sqn. (Photo Collection of Phakphum Tangkijjarak) Aero Albatross L-39ZA #41143 411 Sqn. (Photo courtesy of Skyman)  
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Aero L-39ZA Albatros
Type

Thai Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

L-39ZA BKhF1-1/37 40101 365404 1993 Jun. 2015 Ex. 10111, 10101
L-39ZA BKhF1-2/37 40102 365407 15. Oct. 1993 Jan. 2016 Ex. 10112, 10102
L-39ZA BKhF1-3/37 40101 365405 1993 2016 Ex. 10113, 10103
L-39ZA BKhF1-4/37 411?? 365408 1993 present Ex. 10114, 10104, 40104, 40102
L-39ZA BKhF1-5/37 40103 365406 1993 present Ex. 10121, 10105, 40115
L-39ZA BKhF1-6/37 40118 365409 1993 2016 Ex. 10122, 10106, 40106
L-39ZA BKhF1-7/37 10123 135242 1993 16. Sep.1997 Crashed
L-39ZA BKhF1-8/37 40104 365410 1993 ? Ex. 10124, 10107, 40107
L-39ZA BKhF1-9/37 40108 365411 1993 Jan 2013 Ex. 10211, 10108
L-39ZA BKhF1-10/37 40109 365412 1993 present Ex. 10212, 10109
L-39ZA BKhF1-11/37 40106 365413 1993 present Ex. 10212, 10110, 40110
L-39ZA BKhF1-12/37 40107 365414 1993 present Ex. 10213, 10111, 41111
L-39ZA BKhF1-13/37 40114 365415 1993 present Ex. 10221, 10112
L-39ZA BKhF1-14/37 411?? 365416 1993 22. May 2018 Ex. 10222, 10113, 40111, 40108
L-39ZA BKhF1-15/37 40112 365417 1993 present Ex. 10223, 10114
L-39ZA BKhF1-16/37 40116 365418 1993 present Ex. 10224, 10115, 40113
L-39ZA BKhF1-17/37 40109 365419 1993 present Ex. 10231, 40111, 41112
L-39ZA BKhF1-18/37 401?? 365420 1993 4. Sep.1996 Ex. 10232, Crashed
L-39ZA BKhF1-19/37 40110 365421 1993 present Ex. 10241, 40112, 41113
L-39ZA BKhF1-20/37 41114 365422 1993 present Ex. 10242, 40132
L-39ZA BKhF1-21/37 41121 365423 1993 present Ex. 10243, 40143
L-39ZA BKhF1-22/37 41122 365424 1993 present Ex. 10244, 10131, 40144
L-39ZA BKhF1-23/37 41123 135244 1993 present Ex. 10116,  40111
L-39ZA BKhF1-24/37 40112 365246 1993 6. Jun. 2006 Ex.10117.Crashed
L-39ZA BKhF1-25/37 41124 365425 1993 present Ex. 40113
L-39ZA BKhF1-26/37 41131 365426 1993 present Ex. 10132, 40114
L-39ZA BKhF1-27/37 41132 365503 1993 present Ex. 10133, 10120, 40121
L-39ZA BKhF1-28/37 41133 365504 1993 present Ex. 10134. 40122.
L-39ZA BKhF1-29/37 41134 365505 1993 present Ex. 40123
L-39ZA BKhF1-30/37 41141 365506 1993 present Ex. 40124
L-39ZA BKhF1-31/37 40131 365507 1993 present -
L-39ZA BKhF1-32/37 40132 365508 1993 5 Mar. 1996 Crashed
L-39ZA BKhF1-33/37 41143 365509 1993 present Ex. 40133
L-39ZA BKhF1-34/37 40134 365510 1993 20. Jul. 2000 Crashed  ?
L-39ZA BKhF1-35/37 40141 365511 1993 present -
L-39ZA BKhF1-36/37 40142 365512 1993 present -
L-39ZA BKhF1-37/39 40111 395601 1993 present Ex. 10232, 10118, 40115
L-39ZA BKhF1-38/39 40112 395602 1993 present Ex. 10233 ,10119, 40116
L-39ZA BKhF1-39/40 40113 395603 1993 present Ex. 10120, 40117
L-39ZA BKhF1-40/40 40115 395604 1993 Sep. 2017 Ex. 10121, 40118, RTAF Museum
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Mishaps

Unfälle

  5 Mar. 1996
BKhF1-32/37
Crashed onto Thupatemi golf course, Don Mueang; 2 killed
  4. Sep.1996
BKhF1-18/37
Crashed in Kham Thale So district, Nakhon Ratchasima, 10km from Khorat AFB; 2 escaped
  16. Sep.1997
BKhF1-7/37
Crashed near Khorat AFB; 1 killed
  20. Jul. 2000
BKhF1-34/37
Crashed after engine trouble at Lopburi
  10. Nov. 2000
BKhF1-
Crashed 130 miles north east of Bangkok; 1 killed; 1 injured
  6. Jun. 2006
BKhF1-24/37
Write off after hard landing  
 

Source www.thai-aviation.net

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- Last update 30. December 2012

Written 20. May 2006

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