.

Alenia G-222

.

Aircraft of the Royal Thai Air Force

.
.

                  .

Development

Entwicklung

 

The Aeritalia G.222 (formerly Fiat Aviazione, later Alenia Aeronautica) is a medium-sized STOL military transport aircraft. It was developed to meet a NATO specification, but Italy was initially the only NATO member to adopt the type. The United States purchased a small number of G.222s, designating them the C-27A Spartan.

On 18 July 1970, the first prototype performed the aircraft's maiden flight with test pilot Vittorio Sanseverino at the controls. In December 1975, the first production aircraft entered service with the Italian Air Force

The G.222 is a twin turboprop-engine tactical military transport aircraft, and is designed to be capable of transporting equipment or troops in combat zones and operating with minimal ground support. Early production aircraft were exclusively fitted with the General Electric T64-GE-P4D turboprop engine, the licence-built Rolls-Royce Tyne was made available as an alternative powerplant for the type from 1980 onwards, while the Allison T56 was another proposed powerplant for the type. Due to features such as double-slotted flaps, stacked brakes, and reversible propellers, the G.222 has excellent short landing capabilities and is able to land in as little as 550 meter.

  Die Aeritalia G.222 (ehemals Fiat Aviazione, später Alenia Aeronautica) ist ein mittelgrosses STOL-Militärtransportflugzeug. Es wurde entwickelt, um eine NATO-Spezifikation zu erfüllen, aber Italien war ursprünglich das einzige NATO-Mitglied, das diesen Typ übernahm. Die Vereinigten Staaten kauften eine kleine Anzahl von G.222 und bezeichneten sie als C-27A Spartan.
Am 18. Juli 1970 machte der erste Prototyp den Jungfernflug des Flugzeugs mit Testpilot Vittorio Sanseverino am Steuer durch. Im Dezember 1975 wurde das erste Serienflugzeug bei der Italienische Luftwaffe in Dienst gestellt.
Die G.222 ist ein taktisches Militär-transportflugzeug mit zwei Turboprop-Triebwerken und wurde entwickelt, um Ausrüstung oder Truppen in Kampfzonen zu transportieren und mit minimaler Bodenunterstützung zu operieren. Frühe Serien-flugzeuge wurden ausschliesslich mit dem Turboprop-Triebwerk T64-GE-P4D von General Electric ausgestattet. Der lizenzierte Rolls-Royce Tyne wurde ab 1980 als alternatives Triebwerk für diesen Typ angeboten, während das Allison T56 ein weiteres vorgeschlagenes Triebwerk für das Modell war. Aufgrund von Merkmalen wie doppelt geschlitzten Klappen, gestapelten Bremsen und reversiblen Propellern verfügt der G.222 über hervorragende Kurzlandefähigkeiten und kann in nur 550 Meter landen.
                  .

Variants

Versionen

 

G.222

Standard transport version

 

G.222

Standard-Transportversion

..

Operational history

Einsatzgeschichte

 

The plane was designated Transportplane No. 14 (BL.14 บ.ล๑๔).

 

Die Maschine wird als Transportflugzeug No. 14 (BL.14 บ.ล๑๔)  bezeichnet.

 

As replacement for the C-123K Provider and as support of the C-130 Hercules the RTAF bought in 1994 six Alenia G.222 they where delivered in 1995 and 1996. The G-222 was used by the 603 Sqn. of the 6. Wing at Don Muang. The G-222 or tripple two is known in the RTAF as trouble two. The maintenance is complicated, besides the costs of the “small Hercules” lie far more higher than those the real Hercules.

From 2002 to 2010, only three machines were operated the oter unsed for spare.. In May 2012, the last three were exchanged for a Saab 340 Erieye.

 

Als Ersatz für die C-123K Provider und zur Unterstützung der C-130 Hercules kaufte die RTAF 1994 sechs Alenia G.222 die 1995 und 1996 geliefert wurden.  Die G-222 wurden von der 603 Staffel 6. Wing in Don Muang betrieben. Die G-222 oder tripple-two wird von der RTAF als trouble-two genannt. Der Unterhalt ist aufwändig und kompliziert, zudem liegen die Kosten der "kleinen Hercules" weit höher als die der richtigen Hercules.
2002 bis 2010 wurden nur noch drei Maschinen betrieben, der Reste diente als Ersatzteilspender. Im Mai 2012 wurden die letzten drei gegen eine Saab 340 Erieye getauscht.

  .
 

 

 

  603 Sqn  6 Wing 603 Sqn  6 Wing 603 Sqn  6 Wing
 

 

 

  603 Sqn  6 Wing 603 Sqn  6 Wing 603 Sqn  6 Wing
.
 
Specifications  Alenia G-222

Wingspan

Spannweite

28.70 m

Length

Länge

22.70 m

Height

Höhe

9.80 m
Wing area Flügelfläche 82.00 m²

Engine

Motor

2 × General Electric T64-GE-P4D turboprop,3,400 shp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

540 km/h

Empty weight

Leergewicht

14,590 kg

Loaded weight

Startgewicht

28,000 kg

Climb Rate

Steigrate

8.7 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

7,620 m

Range

Reichweite

1,371 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung Crew 4
up to 9,000 kg of cargo,
..

Pictures

Bilder

   
  (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak).  
   
  (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). The three stored Alenia G.222 at Don Muang (Photo courtesy of  Michael E. Fader). The three stored Alenia G.222 at Don Muang (Photo courtesy of  Michael E. Fader). The three stored Alenia G.222 at Don Muang (Photo courtesy of  Michael E. Fader).  
   
  (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). ..
   
  (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). Alenia G-222 BL.14-2/38 # 60308 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). Alenia G-222 BL.14-2/38 # 60308 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). Alenia G-222 BL.14-2/38 # 60308 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak).  
   
  Alenia G-222 BL.14-2/38 # 60308 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). Alenia G-222 BL.14-2/38 # 60308 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). Alenia G-222 BL.14-2/38 # 60308 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). Alenia G-222 BL.14-2/38 # 60308 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak).  
   
  Alenia G-222 BL.14-2/38 # 60308 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). Alenia G-222 BL.14-2/38 # 60308 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). Alenia G-222 BL.14-2/38 # 60308 (Photo courtesy RTAF via Phakphum Tangkijjarak). Alenia G-222 BL.14-3/38 # 60309 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak).  
   
  Alenia G-222 BL.14-3/38 # 60309 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). Alenia G-222 BL.14-3/38 # 60309 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). Alenia G-222 BL.14-3/38 # 60309 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). Alenia G-222 BL.14-3/38 # 60309 (Photo courtesy RTAF via  Phakphum Tangkijjarak).  
   
  Alenia G-222 BL.14-4/39 # 60310 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). Alenia G-222 BL.14-4/39 # 60310 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). Alenia G-222 BL.14-5/39 # 60311 (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak) Alenia G-222 BL.14-5/39 # 60311 (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak)  
   
  Alenia G-222 BL.14-5/39 # 60311 (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak) Alenia G-222 BL.14-5/39 # 60311 (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak) Alenia G-222 BL.14-5/39 # 60311 (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak) Alenia G-222 BL.14-6/39 # 60312 (Photo courtesy of Samart Ittiprasert)  
         
  Alenia G-222 BL.14-6/39 # 60312 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak).        
.
 
Serial
Type

Thai Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

G-222 BL.14-1/38 60307 4107 2. May 1995 Dec. 2002 -
G-222 BL.14-2/38 60308 4108 2. May 1995 Jan. 2010 -
G-222 BL.14-3/38 60309 4109 2. May 1995 Jan. 2010 -
G-222 BL.14-4/39 60310 4110 1996 Dec. 2002 -
G-222 BL.14-5/39 60311 4111 1996 Jan. 2010 -
G-222 BL.14-6/39 60312 4112 1996 Dec. 2002 RTAF Museum
.

- Last update 24. July 2019

Written 20. May 2006

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Webmaster Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -