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Avro 748

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Aircraft of the Royal Thai Air Force
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Development

Entwicklung

 

The Hawker Siddeley HS 748 is a medium-sized turboprop airliner originally designed and initially produced by the British aircraft manufacturer Avro.Powered by the popular Rolls-Royce Dart turboprop engine, it was specifically designed as a modern feederliner to act as a replacement for the aging Douglas DC-3s in late 1950s in widespread service.

Once in service, the HS 748 found itself a niche within the short-haul market. Several different models would be developed of the regional airliner, typical improvements being the adoption of increasingly powerful Dart engines and a higher gross weight. Perhaps the most distinct variant was the HS 780 Andover, a dedicated military transport model developed for the Royal Air Force that featured a large rear loading ramp and a squatting main landing gear to assist in loading bulky freight items. By 1988, the year in which production of the type was terminated, 380 aircraft had been produced between Hawker Siddeley (the owning company of Avro) and Indian aviation company Hindustan Aeronautics Limited (HAL).

 

Die Hawker Siddeley HS 748 ist ein mittelgroßes Turboprop-Flugzeug, das ursprünglich vom britischen Flugzeughersteller Avro entworfen und hergestellt wurde.Angetrieben von dem beliebten Turboprop-Motor Rolls-Royce Dart, wurde er speziell als moderner Feederliner entwickelt, um die alternden Douglas DC-3 zu ersetzen, die in der 1950er weit verbreitet waren.
Nach seiner Inbetriebnahme befand sich der HS 748 eine Nische auf dem Kurzstreckenmarkt. Für das regionale Verkehrsflugzeug wurden mehrere verschiedene Modelle entwickelt. Typische Verbesserungen waren die Einführung immer leistungsstärkerer Dart-Triebwerke und ein höheres Bruttogewicht. Die vielleicht deutlichste Variante war der HS 780 Andover, ein spezielles Militärtransportmodell, das für die Royal Air Force entwickelt wurde und über eine große hintere Laderampe und ein absenkbares Hauptfahrwerk verfügt, um das Laden sperriger Frachtgüter zu unterstützen. Bis 1988, dem Jahr, in dem die Produktion dieses Typs eingestellt wurde, wurden 380 Flugzeuge zwischen Hawker Siddeley (dem Eigentümer von Avro) und dem indischen Luftfahrtunternehmen Hindustan Aeronautics Limited (HAL) hergestellt.

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Variants

Versionen

 

748
Series 2A

Introduced in 1967, with a further increase in take-off weight and Mk 532 or 534 engines. 157 built,

748
Series 2A

Eingeführt im Jahr 1967 mit einer weiteren Erhöhung des Startgewichts und der Motoren Mk 532 oder 534. 157 gebaut,

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The plane was designated Transportplane No. 5 (BL.5 บล.๕.

 

Die Maschine wurde als Transportflugzeug No. 5 (BL.5 บล.๕)  bezeichnet.

 

In 1964 the RTAF procured one Avro 748 (11-111) for the Royal Flighte to replace the venerable VC-47A Dakota. In 1973 a second one was prucured (99-999). In December 1983 four more where taken over from Thai Airways International co.. The 748 where used initaly by the 602 Sqn and later until today from the 603 Sqn. 

 

1964 beschaffte die RTAF eine Avro 748 (11-111) für die Royal Flight als Ersatz für die VC-47A Dakota. 1973 wurde eine zweite erworben (99-999). Im Dezember 1983 konnten vier weitere 748 von der Thai Airways International co. übernommen werden. Die 748 wurden anfänglich von der 602 Staffel betrieben und später an die 603 Staffel abgegeben die die Maschinen bei 2009 betrieb. Die  Avro 748 wurde durch die vier ATR-72 ersetzt.

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  Royal Flight Royal Flight 602 Sqn  6 Wing
 

 

 

  602 Sqn  6 Wing 602 Sqn  6 Wing 603 Sqn  6 Wing
 

 

 

 
  603 Sqn  6 Wing 603 Sqn  6 Wing  
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Specifications Avro 748

Wingspan

Spannweite

30,02 m

Length

Länge

20,42 m

Height

Höhe

7,57 m
Wing area Flügelfläche 77,00 m²

Engine

Motor

2× Rolls-Royce Dart RDa.7 Mk 536-2 turboprop, 2,280 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

452 km/h

Empty weight

Leergewicht

12,327 kg

Loaded weight

Startgewicht

21,092 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

7,620 m

Range

Reichweite

1,715 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung ? passengers
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Pictures

Bilder

 

 

 

 
  Avro 11-111 from the Royal Flight. (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). Avro 11-111 from the Royal Flight. Avro 748-208 BL5-1/08 #11-111 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak) Avro 11-111 from the Royal Flight.  
 

 

 

 
  Avro BL5-1/08 #11-111 Avro BL5-1/08 #11-111 Avro BL5-1/08 #11-111 Avro 748-208 BL5-1/08 #60301 (Photo courtesy of RTAF via Phakphum Tangkijjarak)  
 

 

 

 
  Avro 748-208 BL5-1/08 #60301 (Photo courtesy of a Friend) Avro 748-208 BL5-1/08 #60301 (Photo courtesy of a Friend) Avro 99-999 from the Royal Flight.  Avro 748 BL5-2/16 #99-999  (Photo courtesy of Jirayu Hiranyavate)  
 

 

 

 
  The Avro 99-999 from the 603 Sqn in flight. (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). Avro 748-208 BL5-2/16 #60302 after the acident from the 22.11.2004 (Photo courtesy of Michael E. Fader) Avro 748 BL5-3/26 #60303  Avro 748 BL5-3/26 #60303  
 

 

 

 
   Avro 748 BL5-3/26 #60303 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak)  Avro 748 BL5-3/26 #60303 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak)

Avro 748 BL5-3/26 #60303

Avro 748 BL5-3/26 #60303 (Photo courtesy of a Friend)

 
 

 

 

 
 

Avro 748 BL5-3/26 #60303 (Photo courtesy of a Friend)

Avro 748 BL5-3/26 #60303 (Photo courtesy of a Friend)

Avro 748 BL5-3/26 #60303 (Photo courtesy of a Friend)

 
 

 

 

 
 

Avro 748 BL5-3/26 #60303 (Photo courtesy of a Friend)

Avro 748 BL5-3/26 #60303 (Photo courtesy of a Friend)

Avro 748 BL5-3/26 #60303 (Photo courtesy of a Friend)

Avro 748 BL5-3/26 #60303 (Photo courtesy of a Friend)

 
 

 

 

 
  60204 became later 60304 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). Avro 748 BL5-4/26 #60304 (Photo courtesy of RTAF via Phakphum Tangkijjarak) Avro 748 BL5-4/26 #60304 Avro 748 BL5-4/26 #60304  
 

 

 

 
  Avro 748 BL5-4/26 #60304 (Photo courtesy of a Friend) 60205 became later 60305 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). Avro 748 BL5-5/26 #60305 (Photo courtesy of RTAF via Phakphum Tangkijjarak) Avro 748 BL5-5/26 #60305 (Photo courtesy of RTAF via Phakphum Tangkijjarak)  
 

 

 

 
  60305 sits on the ramp of the 6. Wing in Don Muang.(Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). Avro 748 BL5-5/26 #60305 Avro 748 BL5-5/26 #60305 (Photo courtesy of RTAF via Phakphum Tangkijjarak) Avro 748 BL5-5/26 #60305  
 

 

 

 
  Avro 748 BL5-5/26 #60305 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak) Avro 748 BL5-5/26 #60305(Photo courtesy of RTAF via Phakphum Tangkijjarak) Avro 748 BL5-6/26 #60306 at RTAFB Don Muang (Photo courtesy of  www.thaiaviation.net ) Avro 748 BL5-6/26 #60306  
 

 

 

 
  Avro 748 BL5-6/26 #60306 Avro 748 BL5-6/26 #60306 Avro 748 BL5-6/26 #60306 Avro 748 BL5-6/26 #60306  
 

 

 

   
  Avro 748 BL5-6/26 #60306 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak) Avro 748 BL5-6/26 #60306 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak) Avro 748 BL5-6/26 #60306  (Photo courtesy of a Friend)    
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Serial Avro 748
Type

Thai Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

748-208 BL5-1/08 60301 1570 Jan. 1965 Nov. 2016 former 11-111
748-208 BL5-2/16 60302 1715 Jan. 1973 22.Nov. 2004 former 99-999
748-208 BL5-3/26 60303 1569 Aug. 1983 Nov. 2016 -
748-243 BL5-4/26 60304 1644 Aug. 1983 Nov. 2016 -
748-243 BL5-5/26 60305 1646 Aug. 1983 Nov. 2016 -
748-243 BL5-6/26 60306 1645 Aug. 1983 Nov. 2016 -
Last Update 1. December 2021
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- Last update 1. January 2022

Written 1. November 2005

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