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Beech 35 Bonanza

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Aircraft of the Royal Thai Air Force
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Development

Entwicklung

 

The Beechcraft Bonanza is an American general aviation aircraft introduced in 1947 by Beech Aircraft Corporation of Wichita, Kansas. The six-seater, single-engined aircraft is still being produced by Beechcraft and has been in continuous production longer than any other aircraft in history.More than 17,000 Bonanzas of all variants have been built, produced in both distinctive V-tail and conventional tail configurations; early conventional-tail versions were marketed as the Debonair.

 

Designed by a team led by Ralph Harmon, the model 35 Bonanza was a relatively fast, low-wing, all-aluminum design, at a time when most light aircraft were still made of wood and fabric.[citation needed] The Model 35 featured retractable landing gear, and its signature V-tail. The prototype 35 Bonanza made its first flight on 22. December 1945.

The Bonanza family eventually comprised three major variants:

  • Model 35 Bonanza 1947–1982; (V-tail)

  • Model 33 Debonair or Bonanza 1960–1995 (conventional tail)

  • Model 36 Bonanza 1968–present (a stretched Model 33)

 

Die Beechcraft Bonanza ist ein amerikanisches Flugzeug der allgemeinen Luftfahrt, das 1947 von der Beech Aircraft Corporation in Wichita, Kansas, eingeführt wurde. Das sechssitzige, einmotorige Flugzeug wird immer noch von Beechcraft produziert und war länger als jedes andere Flug-zeug in der Geschichte in kontinuierlicher Produktion. Mehr als 17.000 Bonanzas aller Vari-anten wurden gebaut, sowohl mit markantem V-Leitwerk als auch mit konventionellem Leitwerk Konfigurationen; frühe Versionen mit konventionel-lem Heck wurden als Debonair vermarktet.
Das Modell 35 Bonanza wurde von einem Team unter der Leitung von Ralph Harmon entworfen und war ein relativ schnelles, vollständig aus Aluminium bestehendes Tiefdeckerdesign zu einer Zeit, als die meisten Leichtflugzeuge noch aus Holz und Stoff bestanden Einziehfahrwerk und sein charakter-istisches V-Leitwerk. Der Prototyp 35 Bonanza absolvierte sei
nen Erstflug am 22. Dezember 1945.
Die Bonanza-Familie umfasste schließlich drei Hauptvarianten:

  • Modell 35 Bonanza 1947–1982; (V-Leitwerk)

  • Modell 33 Debonair oder Bonanza 1960–1995 (konventionelles Heck)

  • Modell 36 Bonanza 1968 - heute (ein gestrecktes Modell 33)

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Variants

Versionen

 

B-35

Model 35A with higher takeoff weight, tubular wing spars and nosewheel steering and a Continental E-185-8 engine, 480 built

 

B-35

Modell 35A mit höherem Startgewicht, röhrenförmigen Flügelholmen und Bugradlenkung und einem Continental E-185-8-Motor, 480 gebaut
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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The plane is designated Communication Aircraft No. 5 (BS.5 บส.๕).

 

Die Maschine wird als Verbindungsflugzeug No. 5 (BS.5 บส.๕) bezeichnet.

 

   

1951 übernahm die Royal Thai Air Force drei Beech 35 Bonanza von der Royal Thai Navy  Bis 1962 wurden die Maschinen betrieben. Die Bonanza war auch das Vorbild für die Eigenent-wicklung RTAF-2

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Specifications Beech 35 Bonanza

Wingspan

Spannweite

10.01 m

Length

Länge

7.67 m

Height

Höhe

2.31 m
Wing area Flügelfläche 16.50 m²

Engine

Motor

1× Continental E-185-11,
 205 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

306 km/h

Empty weight

Leergewicht

760 kg

Loaded weight

Startgewicht

1,236 kg

Climb Rate

Steigrate

5.6 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

?

Range

Reichweite

1,247 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung 1 Pilot, 3 Passengers
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Pictures

Bilder

 

 

 

       
  (Photo from the collection of Phakphum Tangkijjarak).        
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Serial Beech 35 Bonanza
Type

Thai Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

B 35 BS.5-1/ ? D-1467 1952 Jan.1957 -
B 35 BS.5-2/ ? D-1483 1952 1962 -
B 35 BS.5-3/ ? D-1486; 1952 1962 -
Last Update 19. December 2021
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- Last update 10. January 2023

Written 1. November 2005

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