.

บล.๑๑     BL.11     Boeing 737

.
.

                  .

Development

Entwicklung

 

     
                  .

Variants

Versionen

 

B737-200

     
 

B737-300

       
  B737-400        
  B737-800        
..

Operational history

Einsatzgeschichte

 

Boeing 737-200
In 1983 the first a Boeing 737-200 was brought and used only for the Royal Family. The Planes of the Royal Family are easily recognisable by the orange Tail. Later the Boeing was used for „normal“ VIP and was painted with a blue Tail. Today it’s no more used ass VIP-Transport therefore the Serial was changed from 22-222 to 60201 indicating a plane from the 602 Sqn.

 

Boeing 737-200
Im 1983 wurde die erste Boeing 737-200 gekauft und nur für die königliche Familie verwendet. Die Flugzeuge der königlichen Familie sind einfach an ihrer orangen Seitenflosse zu erkennen. Später wurde die Boeing für „normale“ VIP’s verwendet und die Seitenflosse wurde blau gestrichen. Heute wird sie nicht mehr für VIP’s verwendet, deshalb wurde die Seriennummer von 22-222 auf 60201 gewechselt welches eine Maschine der Staffel 602 ausweist.

 

Boeing 737-300
A second Boeing an 737-300 was brought in 1989. The new Boeing gets the Serial 33-333 as Royal Plane. Sadly the Plane crashed in 1993 after Maintenance near Khon Kaen Airport.

 

Boeing 737-300
Eine zweite Boeing eine 737-300 wurde 1989 erworben. Die neue Boeing bekam die Seriennummer 33-333 als Maschine der königlichen Familie. Leider stürzte die Maschine 1993 nach einer Wartung in der Nähe vom Flughafen Khon Kaen auf einem Testflug ab.

 

Boeing 737-400
In 1995 a replacement was delivered for the loss of the 33-333 the Boeing 737-400. 55-555 was also used for the Royal Family. In October 2005 the plane was given to the Thai Airways International Co. as HS-CMV for the use of the Crown Prince Maha Vajiralongkorn. The Boeing 737-400 carried for a period the Serials 90401 (904 Sqn.) and now 11-111.

 

Boeing 737-400
Im 1995 wurde eine Ersatzmaschine für den Verlust der 33-333 eine Boeing 737-400 geliefert. 55-555 wurde ebenfalls für die königliche Familie verwendet. Im Oktober 2005 wurde die Maschine an die Thai Airways International Co. Als HS-CMV abgegeben für die Nutzung durch den Kronprinzen Maha Vajiralongkorn. Die Boeing 737-400 trug für eine Periode die Kennung 90401 (904 Sqn.) und heute 11-111.

  Boeing 737-800
On order is a new Boeing – the fourth, a 737-800. It made its first flight at Seatle WA. at the 17. May 2006. The plane will given to the King at the 5. December 2006 as Birthday present. The serial of the plane can be changed from 55-555 to 88-888.
  Boeing 737-800
Bestellt ist eine neue Boeing – die vierte, eine 737-800. Der Erstlug fand am 17. Mai 2006 in Seattle WA. statt. Die Maschine soll am 5. Dezember 2006 dem König als Geschenk übergeben werden. Die Sriennummer der Maschine könnte noch von 55-555 auf 88-888 geändert werden.
.
Boeing 737-200 Boeing 737-200 Boeing 737-200
     
   

 

.
 
Specifications Boeing 737-200 Boeing 737-800

Wingspan

Spannweite

28.35 m 34.32 m

Length

Länge

30.53 m 31 – 42 m

Height

Höhe

11.23 m 12.57 m
Wing area Flügelfläche 102.0 m2 124.58 m2

Engine

Motor

2 x Pratt & Whitney JT8D 14,500–17,400 lbf each 2 x CFM56-7
19,500–27,300 lbf  each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

876 km/h 876 km/h

Empty weight

Leergewicht

31,600 kg 36,400 – 44,700 kg

Loaded weight

Startgewicht

52,400 kg 65,500 – 85,100 kg

Climb Rate

Steigrate

? ?

Service ceiling

Gipfelhöhe

10,700 m 12,500 m

Range

Reichweite

4,300 km 10,200 km

Armament

Bewaffnung

none none

Capacity

Zuladung Crew 2 Crew 2
.

Pictures

Bilder

Boeing 737-200

   
.
.
.
.
.
       

Boeing 737-300

   
.
    .

Boeing 737-400

   
.
.

.

.
.

Boeing 737-400

   
.

.
      .

Boeing 737-800

   

.
   

.
  .
.
 
Serial Boeing 737
Type

Thai Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

B737-2Z6 BL.11-1/26 60201 23059 15. Dec. 1983 1. Oct. 2009 former 22-222
B737-3Z6 BL.11A-1/32 33-333 24480 15. Sep. 1989 30. Mar. 1993 Crashed near Khon Kaen AP
B737-4Z6 BL.11B-1/38 90401 27906 28.Feb. 1995 present former 55-555 and 11-111
B737-448 HS-HRH 99-904 24866 26. Nov. 2004 present former 90409
B737-8Z6 BL.11C-1/ 55-555  35478 8. Dec. 2006 present  
.

- Last update 25. November 2017

Written 20. May 2006

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Webmaster Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -