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Cessna T-37 Tweety

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Development

Entwicklung

 

The Cessna T-37 Tweet is a small, economical twin-engine jet trainer type. In the spring of 1952, the USAF issued a request for proposals for a "Trainer Experimental (TX)" program, specifying a lightweight, two-seat basic trainer for introducing USAF cadets to jet aircraft. Cessna responded to the TX request with a twin-jet design with side-by-side seating.

The T-37 had a low, straight wing, with the engines buried in the wing roots, a clamshell-type canopy hinged to open vertically to the rear, a control layout similar to that of contemporary operational USAF aircraft and tricycle landing gear with a wide track of 4.3 m. It first flew on 12 October 1954.

 

Die Cessna T-37 Tweet ist ein kleiner, sparsamer zweistrahliger Jet-Trainer. Im Frühjahr 1952 veröf-fentlichte die USAF eine Aufforderung zur Ein-reichung von Vorschlägen für ein "Trainer Experimental (TX)"-Programm, das einen leich-ten, zweisitzigen Basistrainer für die Einführung von USAF-Kadetten auf Jetflugzeuge spezifizier-te. Cessna reagierte auf die TX-Anfrage mit einem zweistrahligen Design mit nebeneinander liegen-den Sitzplätzen.
Die T-37 hatte einen niedrigen, geraden Flügel, bei dem die Triebwerke in den Flügelwurzeln versenkt waren, eine muschelförmige Kabinen-haube, die vertikal nach hinten geöffnet war, ein Steuerungslayout ähnlich dem von modernen einsatzfähigen USAF-Flugzeugen und ein Dreiradfahrwerk mit einer Spurbreite von 4,3 m. Sie flog zum ersten Mal am 12. Oktober 1954.

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Variants

Versionen

 

T-37B

Variant, powered by two Continental J69-T-25 turbojet engines, fitted with improved navigation and communications equipment.

 

T-37B

Variante, angetrieben von zwei Continental J69-T-25 Turbojet-Triebwerken, ausgestattet mit verbesserter Navigations- und Kommunikationsausrüstung.

 

T-37C

Two-seat basic jet trainer, light-attack aircraft, fitted with two weapons pylons, 269 built.

 

T-37C

Zweisitziger Basis-Jet-Trainer, leichtes Angriffsflugzeug, ausgestattet mit zwei Waffenstationen, 269 gebaut.

Operational history

Einsatzgeschichte

 

The plane was designated as training aircraft No. 12 (BF-12 บฝ.๑๒).

 

Die Maschine wurden als Trainingsfluigzeug No. 12 (BF-12 บฝ.๑๒). bezeichnet.

 

8 Cessna T-37B where delivered in 1961, folowed by 6 T-37C under MAP (Military Assistance Programm)in 1970, In 1972 two additional T-37C where delivered and in 1980 the final 6 T-37B. The T-37 where used by the FTS in RTAFB Khampaeng Saen, in 1996 all T-37 where withdrawn

 

8 Cessna T-37B wurden 1961 geliefert, gefolgt von sechs weiteren T-37C die 1970 im Rahmen des MAP (Military Assistance Programm) geliefert wurden. 1972 konnte die RTAF zwei weitere T-37C erwerben und schlussendlich 1980 sechs T-37B. Die T-37 wurden von der FTS in RTAFB Khampaeng Saen betrieben und 1996 aus dem Dienst genommen.

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Flying Training School (1962)

Flying Training School (1965)

Flying Training School (1977)

 

 

 

 

Royal Thai Air Force (1980)

Flying Training School (1990)

 
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Specifications T-37B

Wingspan

Spannweite

12.58 m

Length

Länge

8.92 m

Height

Höhe

2.79 m

Wing area Flügelfläche

18.70 m2

Engine

Motor

2 × Continental-Teledyne J69-T-25 turbojets, 1,025 lbf thrust each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

684 km/h

Empty weight

Leergewicht

1,840 kg

Loaded weight

Startgewicht

2,982 kg

Climb Rate

Steigrate

17.1 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

11,800 m

Range

Reichweite

1,500 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung

Crew 2

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Pictures

Bilder

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T-37B BF.12-02/04 as delivered in bare metall with parts in dayglo 

T-37B's in Kamphaeng Saen, Note the aircraft had no markings

T-37B BF.12-06/04 still in bare metall.

An Flight of four Cessna's. T-37B BF.12-17/23, BF.12-18/23, BF.12-22/23 and T-37C BF.12-11/13 

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Four shots of the Cessna T-37B  BF.12-03/04 taken at Don Muang. The T-37B was delivered in July 1961 from stocks of the USAF. 

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The Cessna T-37B BF.12-18/23 was delivered in 1980 to the RTAF.

An Flight of nine Cessna's. T-37B An Flight of four Cessna's. T-37B ..
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  T-37C BF.12-14/13   ..
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Cessna T-37 Tweety

Type

Thai Serial

US Reg

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

T-37B BF.12-01/04 60-0133 RR01-04 40621 Jul. 1961 14. Jun. 1967 Crashed
T-37B BF.12-02/04 60-0135 RR02-04 40623 Jul. 1961 24. Sep. 1973 Crashed near Wat Manesathit
T-37B BF.12-03/04 60-0137 RR03-04 40625 Jul. 1961 1996  
T-37B BF.12-04/04 60-0138 RR04-04 40626 Jul. 1961 18. Sep. 1974 Crashed
T-37B BF.12-05/04 60-0139 RR05-04 40627 Jul. 1961 18. Nov. 1976 Crashed
T-37B BF.12-06/04 60-0140 RR06-04 40628 Jul. 1961 1996  
T-37B BF.12-07/04 60-0142 RR07-04 40630 Jul. 1961 8. Feb. 1973 Crashed
T-37B BF.12-08/04 60-0146 RR08-04 40634 Jul. 1961 7. Jun. 1968 possible crashed 
T-37C BF.12-09/13 69-7068 RR09-13 42001 Jul. 1970 1996  
T-37C BF.12-10/13 69-7069 RR10-13 42002 Jul. 1970 15. Jun. 1984 Crashed in Song Phi Wong District
T-37C BF.12-11/13 69-7070 RR11-13 42003 Jul. 1970 1996  
T-37C BF.12-12/13 69-7071 RR12-13 42004 Aug. 1970 1996  
T-37C BF.12-13/13 69-7072 RR13-13 42005 Aug. 1970 1996  
T-37C BF.12-14/13 69-7073 RR14-13 42006 Aug. 1970 1996  
T-37B BF.12-15/15 56-3495 RR15-15 40067 Oct. 1972 1996  
T-37B BF.12-16/15 57-2274 RR16-15 40207 Oct. 1972 23. Jul. 1980 Crashed near Koh Kut
T-37B BF.12-17/23 56-3518 RR17-23 40090 1980 1996 ...
T-37B BF.12-18/23 56-3532 RR18-23 40104 1980 1996 ...
T-37B BF.12-19/23 56-3538 RR19-23 40110 1980 11. Aug. 1994 Crashed  near Kamphaeng Saen
T-37B BF.12-20/23 56-3552 RR20-23 40124 1980 1996 ...
T-37B BF.12-21/23 56-3585 RR21-23 40157 1980 17. Mar. 1987 Crashed  north of Don Muang IAP
T-37B BF.12-22/23 57-2251 RR22-23 40184 1980 1996 ...
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- Last update 10. February 2023

Written 20. May 2006

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