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Curtiss Hawk 75N

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Aircraft of the Royal Thai Air Force
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Development

Entwicklung

 

The Curtiss P-36 Hawk, also known as the Curtiss Hawk Model 75, is an American-designed and built fighter aircraft of the 1930s and 40s. A contemporary of the Hawker Hurricane and Messerschmitt Bf 109, it was one of the first of a new generation of combat aircraft—a sleek monoplane design with a retractable undercarriage making extensive use of metal in its construction.

The Curtiss Model 75 was a private venture by the company, designed by former Northrop Aircraft Company engineer Don R. Berlin. The first prototype, constructed in 1934, featured all-metal construction with fabric-covered control surfaces, a Wright XR-1670-5 radial engine developing 900 hp, and typical USAAC armament of one 7.62 mm and one 12.7 mm machine gun firing through the propeller arc. The distinctive landing gear, which rotated 90° to fold the main wheels flat into the thin trailing portion of the wing, resting atop the lower ends of the maingear struts when retracted.

The P-36 saw little combat with the USAAF during World War II. It was the fighter used most extensively and successfully by the French Air Force during the Battle of France. With around 1,000 aircraft built by Curtiss, the P-36 was a commercial success for the company. It also became the basis of the P-40.

 

Die Curtiss P-36 Hawk, auch bekannt als Curtiss Hawk Model 75, ist ein in den 1930er und 40er Jahren in Amerika entworfenes und gebautes Kampfflugzeug. Als Zeitgenosse der Hawker Hurricane und Messerschmitt Bf 109 war sie eines der ersten einer neuen Generation von Kampff-lugzeugen – ein schlankes Eindecker-Design mit einem einziehbaren Fahrwerk, bei dessen Kon-struktion ausgiebig Metall verwendet wurde.
Das Curtiss Model 75 war ein privates Projekt des Unternehmens, das vom ehemaligen Ingenieur der Northrop Aircraft Company, Don R. Berlin, entworfen wurde. Der erste Prototyp, der 1934 gebaut wurde, bestand aus einer Ganzmetall-konstruktion mit stoffbezogenen Steuerflächen, einem Wright XR-1670-5-Sternmotor mit 900 PS und einer typischen Bewaffnung des USAAC mit einer 7,62-mm- und einer 12,7-mm-Maschine Geschützfeuer durch den Propellerkreis. Das charakteristische Fahrwerk, das sich um 90 ° drehte, um die Haupträder flach in den dünnen hinteren Teil des Flügels zu klappen, ruht im eingefahrenen Zustand auf den unteren Enden der Hauptfahrwerksstreben.
Die P-36 sah während des Zweiten Weltkriegs wenig Kampfeinsätze mit der USAAF. Es war das Jagdflugzeug, das von der französischen Luftwaffe während der Schlacht um Frankreich am häufigsten und erfo
lgreichsten eingesetzt wurde. Mit rund 1.000 von Curtiss gebauten Flugzeugen war die P-36 ein kommerzieller Erfolg für das Unternehmen. Es wurde auch die Basis des P-40.

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Variants

Versionen

 

75N

Simplified version for Thailand with non-retractable landing gear and wheel pants.

 

75N

Vereinfachte Version für Thailand mit festem Fahrwerk und Radverklei-dungen.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The plane was designated Fighter No. 11 (BKh.11 บข.๑๑).

 

Die Maschine wird als Jäger No. 11 (BKh.11 บข.๑๑)  bezeichnet.

 

Shortly after the order of the Curtiss Hawk III the RTAF ordered 12 Curtiss Hawk 75N Fighters. The 75N was a simplified versiion of the Hawk with a non retractable landinggear.

The Hawk was used in 1940 against the French in Indochina, it was on 13 December 1940 in Udon that one plane was lost in a french bomb attack.Another Hawk 75N was destroyed on 14 December 1940 in a take off accident.

From 1941 on the Hawk where used against the Allied aircraft.

 
 

Kurz nach der Bestellung der Curtiss Hakk III bestellte die RTAF 12 Curtiss Hawk 75N Jäger. Die 75N war eine vereinfachte Verson der Hawk 75 mit starrem Fahrwerk.

Die Hawk wurde 1940 gegen die Franzosen in Indochina eingesetzt, dabei ging am 13. Dezember 1940 in Udon eine Maschine durch einen französischen Bombenangriff verloren. Eine weitere Hawk 75N wurde am 14. Dezember 1940 bei einem Startunfall zerstört.

Ab 1941 wurden die Hawk gegen die alliierten Flieger eingesetzt.

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Specifications Hawk 75N

Wingspan

Spannweite

11.28 m

Length

Länge

8.71 m

Height

Höhe

2.82 m
Wing area Flügelfläche 21.92 m2

Engine

Motor

1 x Wright GR-1820-G3
875 PS

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

451 Km/h

Empty weight

Leergewicht

1'803 Kg

Loaded weight

Startgewicht

2'406 Kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

9'690 m

Range

Reichweite

877 Km

Armament

Bewaffnung

2x 7,62 mm MG
2x 20 mm Cannon

Capacity

Zuladung 1 Pilot
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Pictures

Bilder

 

 

 

 
  (Photo courtesy of collection Phakphum Tangkijjarak) (Photo courtesy of collection Phakphum Tangkijjarak) (Photo courtesy of collection Phakphum Tangkijjarak) (Photo courtesy of collection Phakphum Tangkijjarak)  
 

 

 

     
  (Photo courtesy of collection Phakphum Tangkijjarak) (Photo courtesy of collection Phakphum Tangkijjarak)      
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Serial  Curtiss Hawk 75N
Type

Thai Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

Hawk 75N BKh.11-1/80 ? 12756 1938 ? -
Hawk 75N BKh.11-2/80 ? 12757 1938 ? -
Hawk 75N BKh.11-3/80 ? 12758 1938 ? -
Hawk 75N BKh.11-4/80 ? 12759 1938 ? -
Hawk 75N BKh.11-5/80 ? 12760 1938 ? -
Hawk 75N BKh.11-6/80 ? 12761 1938 ? -
Hawk 75N BKh.11-7/80 ? 12762 1938 ? -
Hawk 75N BKh.11-8/80 8 12763 1938 ? -
Hawk 75N BKh.11-9/80 ? 12764 1938 ? -
Hawk 75N BKh.11-10/80 ? 12765 1938 ? -
Hawk 75N BKh.11-11/80 ? 12766 1938 ? -
Hawk 75N BKh.11-12/80 ? 12767 1938 ? -
Last Update 20. December 2021
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- Last update 10. January 2023

Written 20. May 2006

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