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Curtiss Hawk II

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Aircraft of the Royal Thai Air Force
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Development

Entwicklung

 

On 16 April 1932, the US Navy ordered two prototypes of a new shipboard fighter under the designations XF11C-1 with a 600hp Wright R-1510-98 and XF11C-2 with a 700hp Wright R-1820-78 radial. The latter was, in fact, a company demonstrator which had been flying for some time and was of mixed construction (fabriccovered wooden wings and fabric-covered metal fuselage and tail surfaces), whereas the XF11C-1, which utilised the wings of the YP-23, was of fabric-covered all-metal construction and was delivered in September 1932.

The R-1820-78 Cyclone and mixed structure of the XF11C-2 found favour with the US Navy, and, on 18 October 1932, a production order was placed for 28 F11C-2s.

The fourth production F11C-2 was completed with manually-operated retractable main undercarriage in a deepened forward fuselage. It was powered by an R-1820-80 Cyclone rated at 700hp at 2440m, and was delivered to the US Navy on 27 May 1933 as the XF11C-3. Twenty-seven production models were ordered as F11C-3s with raised aft turtle decks, partial canopies and the metal wings that had proved satisfactory on the XF11C-1. Prior to the commencement of deliveries on 7 October 1934, the designation was changed to BF2C-1. The BF2C-1 carried an armament of two 7.62mm Brownings and made provision for a single 215kg bomb or up to four 53kg bombs. An R-1820-04 Cyclone rated at 770hp for takeoff was fitted. In the event, at cruising rpm the Cyclone set up a sympathetic vibration with the metal wing structure, the aircraft shaking dramatically in this regime, and, the problem never being satisfactorily resolved, the BF2C-1s were withdrawn within a few months.

Am 16 April 1932 bestellte die US Navy zwei Prototypen eines neuen Bordjägers Bezeichnungen XF11C-1 mit einem 600 PS Wright R-1510-98 und XF11C-2 mit 700 PS Wright R-1820-78 Sternotores. Letzterer war in der Tat der Demonstrator der Firma Curtiss der seit einiger Zeit flog. Die XF11C-1 basierte auf der YP-23 und hatte eine gemischte Bauweise mit hölzernen Flügel doe mit Stoff bezogen waren und einem Metall Rumpf sowie stoffbezogene Leitwerke mit einer Metallkonstruktion. Die Maschine wurde September 1932 ausgeliefert.

Der R-1820-78 Cyclone und gemischte Bauweise der XF11C-2 fanden Anklang bei der US Navy, und am 18. Oktober 1932, wurde ein Fertigungsauftrag  für 28 F11C-2s platziert.

Die vierte produzierte F11C-2 wurde mit handbetätigten einziehbaren Hauptfahrwerk in einer vertieften vorderen Rumpf ausgeführt. Sie wurde von einem R-1820-80 Cyclone mit 700 PS bei  2440m  angetrieben und ausgeliefert als XF11C-3 am 27. Mai 1933. Siebenundzwanzig Maschinen wurden als F11C-3 mit teilweise schliessbaren Cockpit und  Flügeln aus Metall, die sich bei der XF11C-1 bewährt hatten, bestellt. Vor dem Beginn der Lieferungen am 7. Oktober 1934 wurde die Bezeichnung zu BF2C-1 geändert. Die BF2C-1 hatte eine Bewaffnung von  zwei 7,62 mm Browning und die Möglichkeit eine einzige 215 kg Bombe oder bis zu vier 53 kg Bomben zu tragen. Ein R-1820-04 Cyclone mit 770 PS wurde eingebaut. Bei der Reisefluggeschwindigkeit entwickelte der Cyclone Schwingungen die das Metall Tragwerk der Flügel dramatisch ins Schütteln brachte. Das Problem konnte nicht zufriedenstellend gelöst werden und die BF2C-1 wurden innerhalb von wenigen Monaten zurückgezogen.

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Variants

Versionen

  F11C-2
Hawk II
(Model 64A)
Production version, redesignated BFC-2; 28 built.   F11C-2
Hawk II
(Model 64A)
Serienversion, umbenannt in BFC-2; 28 gebaut.
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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The plane was designated Fighter No. 9 (BKh.9 บข.๙).

 

Die Maschine wird als Jäger No. 9 (BKh.9 บข.๙)  bezeichnet.

 

After the evaluation of the new fighter 12 Curtiss Hawk II where ordered in 1933 and deliverd in 1934 to the Royal Siamese Aeronautical Service. The Curtiss was designated Type 18 or Fighter No. 9. More planes where not ordered because the more powerful Hawk III was ordered instead. 

 

Nach der Evaluation des neuen Jägers wurde die Curtiss Hawk II beschafft. 12 Maschinen wurden 1933 bestellt und 1934 an den Royal Siamese Aeronautical Service geliefert. Die Curtiss wurde als Typ 18 oder Jäger Nr. 9 bezeichnet. Weitere Maschinen wurden nicht bestellt sondern der verbesserte Typ Hawk III. 

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Royal Thai Air Force

Royal Thai Air Force

Royal Thai Air Force

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Specifications  Curtiss Hawk II

Wingspan

Spannweite

9.60 m

Length

Länge

6.88 m

Height

Höhe

2.96 m

Wing area

Flügelfläche

24.34 m2

Engine

Motor

Wright R-1820-78 Cyclone radial 700 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

325 km/h

Empty weight

Leergewicht

1,378 kg

Loaded weight

Startgewicht

1,874 kg

Climb Rate

Steigrate

701 m/min

Service ceiling

Gipfelhöhe

7,650 m

Range

Reichweite

?

Armament

Bewaffnung

2 x 7.62 mm Browning MG
227 kg Bombs

Capacity

Zuladung 1 Pilot
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Pictures

Bilder

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  An Curtiss Hawk II  (Photo  collection Phakphum Tangkijjarak)     ..
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Serial Curtiss Hawk II
Type

Thai Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

Hawk II Bkh.9-1/ ? H85 1934 1949  
Hawk II Bkh.9-2/ ? H86 1934 1949  
Hawk II Bkh.9-3/ ? H87 1934 1949  
Hawk II Bkh.9-4/ ? H88 1934 1949  
Hawk II Bkh.9-5/ ? H89 1934 1949  
Hawk II Bkh.9-6/ ? H90 1934 1949  
Hawk II Bkh.9-7/ ? H91 1934 1949  
Hawk II Bkh.9-8/ ? H92 1934 1949  
Hawk II Bkh.9-9/ ? H93 1934 1949  
Hawk II Bkh.9-10/ ? H94 1934 1949  
Hawk II Bkh.9-11/ ? H95 1934 1949  
Hawk II Bkh.9-12/ ? H96 1934 1949  
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- Last update 30. December 2018

Written 20. May 2006

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