.

De Havilland DH.82A Tiger Moth

.
.

                  .

Development

Entwicklung

 

The de Havilland DH.82 Tiger Moth is a 1930s British biplane designed by Geoffrey de Havilland and built by the de Havilland Aircraft Company. The starting point for the DH.82 Tiger Moth was the D.H.60 Moth. The DH.60T Moth was re-engined with the Gipsy III. The DH.60T was further modified with swept back mainplanes and the cabane struts were moved forward to improve egress from the front cockpit in case of emergency. The changes were great enough that the aircraft was re-designated, becoming the DH.82 Tiger Moth.

The Tiger Moth quickly became a commercial success, and various models were exported to more than 25 air forces of various nations. In addition to the military demand, aircraft were also produced for the civil market.

 

Die de Havilland DH.82 Tiger Moth ist ein britischer Doppeldecker aus den 1930er Jahren, der von Geoffrey de Havilland entworfen und von der de Havilland Aircraft Company gebaut wurde. Ausgangspunkt für die DH.82 Tiger Moth war die D.H.60 Moth. Die DH.60T Moth wurde mit dem Gipsy III Motor ausgerüstet. Die DH.60T wurde mit nach hinten gepfeilten Flügeln weiter modifiziert und die Streben wurden nach vorne verlegt, um im Notfall den Ausstieg aus dem vorderen Cockpit zu verbessern. Die Änderungen waren gross genug, dass das Flugzeug umbenannt wurde und in die DH.82 Tiger Moth wurde.
Die Tiger Moth wurde schnell ein kommerzieller Erfolg und verschiedene Modelle wurden an mehr als 25 Luftwaffen verschiedener Nationen exportiert. Neben dem militärischen Bedarf wurden auch Flugzeuge für den zivilen Markt produziert.

                  .

Variants

Versionen

 

DH.82A

Tiger Moth II:Two-seat primary trainer aircraft. Powered by a 130 hp de Havilland Gipsy Major piston engine and fitted with a hood over the rear cockpit for blind flying instruction

 

DH.82A

Tiger Moth II: Zweisitziges Schulflug-zeug. Angetrieben von einem 130 PS starken de Havilland Gipsy Major Kolbenmotor und ausgestattet mit einer Haube über dem hinteren Cockpit für Blindflugunterricht

Operational history

Einsatzgeschichte

 

The Tiger Moth was designated as training aircraft No. 10 (BF-10 บฝ.๑๐).

 

Die Tiger Moth wurden als Trainingsflugzeug No. 10 (BF-10 บฝ.๑๐) bezeichnet.

 

In 1951, the RTAF took over the De Havilland Tiger Moth from the Royal Thai Navy. The plane were designated as BF-10 (Training No. 10) and used for the primarytraining of pilots. Approx. 31 planes were acquired.

 

1951 übernahm die RTAF die De Havilland Tiger Moth von der Royal Thai Navy. Die Maschinen wurden als BF-10 (Trainer Nr. 10) bezeichnet und für die Grundausbildung der Piloten verwendet. Ca. 31 Maschinen wurden übernommen.

.
 

 

 

 

Royal Thai Air Force

Royal Thai Air Force

 
.
 
Specifications Tiger Moth

Wingspan

Spannweite

8.94 m

Length

Länge

7.34 m

Height

Höhe

2.68 m
Wing area Flügelfläche 22.2o m²

Engine

Motor

1× de Havilland Gipsy Major I4-cylinder inline, 130 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

175 km/h

Empty weight

Leergewicht

506 kg

Loaded weight

Startgewicht

828 kg

Climb Rate

Steigrate

205 m/min

Service ceiling

Gipfelhöhe

4,145 m

Range

Reichweite

486 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung 1 Pilot, 1 Trainee
.

Pictures

Bilder

    ..
          ..
.
 
De Havilland D.H.82 Tiger Moth

Type

Thai Serial

UK Reg

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

D.H.82A BF10- N6655 1 3959 1951 ?  
D.H.82A BF10- N5448 4 3711 1951 ?  
D.H.82A BF10- T6097 8 84564 1951 ?  
D.H.82A BF10- T6025 12 84173 1951 ?  
D.H.82A BF10- T7127 13 83578 1951 ?  
D.H.82A BF10- DE737 14 85667 1951 ?  
D.H.82A BF10- R4877 21 82794 1951 ?  
D.H.82A BF10- R4783 ? 82727 1951 ?  
D.H.82A BF10- R5038 ? 82939 1951 ?  
D.H.82A BF10- DE146 ? 85216 1951 ?  
D.H.82A BF10- N6969 ? 82207 1951 ?  
D.H.82A BF10- T7327 ? 83838 1951 ?  
D.H.82A BF10- N6787 ? 82057 1951 ?  
D.H.82A BF10- T7094 ? 83479 1951 ?  
D.H.82A BF10- DF134 ? 85883 1951 ?  
D.H.82A BF10- T6254 ? 84680 1951 ?  
D.H.82A BF10- N6713 ? 3986 1951 ?  
D.H.82A BF10- T7809 ? 84187 1951 ?  
D.H.82A BF10- T5603 ? 83296 1951 ?  
D.H.82A BF10- T6033 ? 84212 1951 ?  
D.H.82A BF10- N6614 ? 3915 1951 ?  
D.H.82A BF10- N6634 ? 3938 1951 ?  
D.H.82A BF10- N9387 ? 82457 1951 ?  
D.H.82A BF10- R4899 ? 82816 1951 ?  
D.H.82A BF10- R4778 ? 82722 1951 ?  
D.H.82A BF10- T6920 ? 85149 1951 ?  
D.H.82A BF10- T7154 ? 83613 1951 ?  
D.H.82A BF10- N6485 ? 3822 1951 ?  
D.H.82A BF10- N6931 ? 82175 1951 ?  
D.H.82A BF10- T6045 ? 84275 1951 ?  
.

- Last update 26. July 2021

Written 20. May 2006

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Webmaster Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -