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Douglas C-54 Skymaster

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Aircraft of the Royal Thai Air Force
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Development

Entwicklung

 

The Douglas DC-4 is a four-piston-engine propeller-driven airliner developed by the Douglas Aircraft Company. With the entry of the United States into World War II, in December 1941 the War Department took over the provision orders for the airlines and allocated them to the United States Army Air Forces with the designation C-54 Skymaster. The first C-54 flew from Clover Field in Santa Monica, California on 14 February 1942.

To meet military requirements the first production aircraft had four additional auxiliary fuel tanks in the main cabin which reduced the passenger seats to 26. The following batch of aircraft were designated C-54A and were built with a stronger floor, cargo door with a hoist and winch. The first C-54A was delivered in February 1943.

The DC-4/C-54 proved a popular and reliable type, 1245 being built between May 1942 and August 1947, including 79 postwar DC-4s.

 

Die Douglas DC-4 ist ein Propeller-angetriebenes Verkehrsflugzeug mit vier Kolbenmotoren, das von der Douglas Aircraft Company entwickelt wurde. Mit dem Eintritt der Vereinigten Staaten in den Zweiten Weltkrieg übernahm das Kriegsministeri-um im Dezember 1941 die Aufträge für die Flugge-sellschaften und wies sie unter der Bezeichnung C-54 Skymaster an die United States Army Air Forces zu. Die erste C-54 flog am 14. Februar 1942 von Clover Field in Santa Monica, Kalifornien.
Um den militärischen Anforderungen gerecht zu werden, hatte das erste Serienflugzeug vier zusätz-liche Zusatztanks in der Hauptkabine, wodurch die Passagiersitze auf 26 reduziert wurden. Die folgenden Flugzeuge erhielten die Bezeichnung C-54A und wurden mit einem stär-keren Boden, einer Frachttür mit Hebevorrichtung und einer Winde aufgerüstet. Die erste C-54A wurde im Februar 1943 ausgeliefert.
Die DC-4/C-54 erwies sich als beliebter und zuverlässiger Typ, 1245 wurden zwischen Mai 1942 und August 1947 gebaut, darunter 79 Nachkriegs-DC-4.

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Variants

Versionen

 

DC-4-1009

Main production airliner, postwar.

 

DC-4-1009

Hauptserienflugzeug, Nachkriegszeit.

 

C-54A

First military version with strengthened airframe, increased fuel capacity, provision for passengers or cargo, 252 built.

 

C-54A

Erste Militärversion mit verstärkter Flugzeugzelle, erhöhter Treibstoffkapazität, Bereitstellung für Passagiere oder Fracht, 252 gebaut.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The plane is designated Transportplane No. 3 (BL.3 บล.๓).

 

Die Maschine wird als Transportflugzeug No. 3 (BL.3 บล.๓)  bezeichnet.

 

   

I1959 erwarb die Royal Thai Air Foce je eine DC-4 und C-54A Skymaster. Die einte Maschine stürzte schon am 14. April 1960 ab als sie nach den Start in Taipeh in einen Berg flog. Alle 18 Insassen wurden dabei getötet. Die zweite C-54 diente bis 1966 in der RTAF und wurde auch für den König verwendet.

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602 Sqn. 6. Wing

602 Sqn. 6. Wing

 

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Specifications C-54G

Wingspan

Spannweite

35.81 m

Length

Länge

28.60 m

Height

Höhe

8.38 m

Wing area Flügelfläche

136.00 m2

Engine

Motor

4 × Pratt & Whitney R-2000-9 Twin Wasp 14-cylinder air-cooled radial piston engines, 1,100 hp  each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

443 km/h

Empty weight

Leergewicht

17,658 kg

Loaded weight

Startgewicht

28,123 kg

Climb Rate

Steigrate

 

Service ceiling

Gipfelhöhe

6,800 m

Range

Reichweite

6,400 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung

Crew 4, 50 troops
or 44 passengers

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Pictures

Bilder

 

 

 

 
  Douglas C-54 (Photo from the collection of Phakphum Tangkijjarak). The King boarding one of the Douglas C-54 (Photo from the collection of Phakphum Tangkijjarak). Douglas C-54 (Photo from the collection of Phakphum Tangkijjarak). Douglas C-54 (Photo from the collection of Phakphum Tangkijjarak).  
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Serial, Douglas C-54 Skymaster
Type

Thai Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

DC-4-1009 BL.3-1/02 HS-TSB 42919 1959 14. Apr. 1960 w/o
C-54A BL.3-1/03 HS-TSA 7488 / 42-107469 1960 1966 -
Last Update 20. December 2021
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- Last update 20. December 2021

Written 1. November 2005

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