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Douglas DC-8 |
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Aircraft of the Royal Thai Air Force |
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Development |
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Entwicklung |
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The Douglas DC-8 is a
long-range narrow-body airliner built by the American Douglas Aircraft
Company. After losing the May 1954 U.S. Air Force tanker competition to
the Boeing KC-135, Douglas announced in July 1955 its derived jetliner
project. In October 1955, Pan Am made the first order along with the
competing Boeing 707, and many other airlines followed. The first DC-8
was rolled out in Long Beach Airport on 9. April 1958, and flew for the
first time on 30. May 1958.
The low wing airliner was a four-engined jet aircraft with initial
variants being 46 m long. The DC-8-10 was powered by Pratt & Whitney
JT3C turbojets and had a 124 t MTOW. The intercontinental models had
more fuel capacity and up to 143 t MTOW, powered by JT4As for the Series
30 and by Rolls-Royce Conway turbofans for the Series 40.
The DC-8 was produced until 1972 with 556 aircraft built. It was
superseded by larger wide-body airliners including Douglas' DC-10.
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Die Douglas DC-8 ist ein
Langstrecken-Schmal-rumpfflugzeug, das von der amerikanischen Douglas
Aircraft Company gebaut wurde. Nachdem Douglas im Mai 1954 den
Tankerwettbewerb der U.S. Air Force gegen die Boeing KC-135 verloren hatte,
kündigte Douglas im Juli 1955 sein abgeleitetes Jetliner-Projekt an. Im
Oktober 1955 erteilte Pan Am zusammen mit der kon-kurrierenden Boeing 707
den ersten Auftrag, und viele andere Fluggesellschaften folgten. Die erste
DC-8 wurde am 9. April 1958 am Flughafen Long Beach ausgerollt und flog zum
ersten Mal am 30. Mai 1958.
Der Tiefdecker war ein vierstrahliges Düsenflugzeug mit anfänglichen
Varianten von 46 m Länge. Die DC-8-10 wurde von Pratt & Whitney JT3C
Turbojets angetrieben und hatte ein MTOW von 124 t. Die
Interkontinentalmodelle hatten mehr Kraftstoff-kapazität und bis zu 143 t
MTOW, angetrieben von JT4As für die Serie 30 und von Rolls-Royce
Conway-Turbofans für die Serie 40.
Die DC-8 wurde bis 1972 mit 556 gebauten Flugzeugen produziert. Es wurde von
größeren Großraumflugzeugen abgelöst, darunter die DC-10 von Douglas. |
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Variants |
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Versionen |
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DC-8-62 |
The long-range Series 62 had
a more modest stretch, two 1.0 m plugs fore and aft of the wing taking
overall length to 47.98 m , and a number of modifications to provide
greater range. |
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DC-8-62 |
Die Langstrecken-Serie 62
hatte eine bescheidenere Streckung, zwei 1,0 m Verlängerungen vorn und
hinten am Flügel, die die Gesamtlänge auf 47,98 m brachten, und eine
Reihe von Modifikationen, um eine grössere Reichweite zu erzielen. |
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Operational history |
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Einsatzgeschichte |
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The plane
is designated Transportplane No. 10 (BL.10 บล.๑๐). |
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Die Maschine
wird als Transportflugzeug No. 10 (BL.10 บล.๑๐)
bezeichnet. |
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1982
took Royal Thai Air Force a DC-8-62 over from the airline Thai International to fulfil their
global obligations. The Aircraft was assigned to the 601 Sqn. 6. Wing 1985
acquired the RTAF two further aircrafts from the Thai Inter. 60110 and
60112, the 1985 acquisition, where two passenger planes, besides the 60109
was pure freighter. The planes where also used for the royal family. 1989
all planes where sold to a Miami based Company, since the purchase of spare
parts became too complex. |
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Um
ihren globalen Verpflichtungen nachkommen zu können übernahm die Royal
Thai Air Force 1982 eine DC-8-62 von der Airline Thai International. Die Maschine wurde
von der 601 Staffel 6. Gruppe betrieben. 1985 erwarb die RTAF zwei weitere
Maschinen von der Thai Inter. Bei den 1985 erworbenen DC-8 handelt es sich
um Passagier-maschinen während der 60109 eine reiner Frachter war. 60110
und 60112 wurden auch von der königlichen Familie verwendet. 1989 wurden
die Maschinen nach Miami verkauft, da die Ersatzteil-beschaffung zu
aufwendig wurde. |
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601 Sqn. 6. Wing |
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Specifications |
DC-8-63CF |
Wingspan |
Spannweite |
45.24 m |
Length |
Länge |
57.10 m |
Height |
Höhe |
13.11 m |
Wing area |
Flügelfläche |
271.90 m² |
Engine |
Motor |
4 x Pratt & Whitney JT3D-7
turbofans,
19,000 lbf, each |
Maximum speed |
Höchstgeschwindigkeit |
959 km/h |
Empty weight |
Leergewicht |
66,360 kg |
Loaded weight |
Startgewicht |
161,000 kg |
Climb Rate |
Steigrate |
11 m/s |
Service ceiling |
Gipfelhöhe |
? |
Range |
Reichweite |
3,445 km |
Armament |
Bewaffnung |
none |
Capacity |
Zuladung |
Crew 2,
? Passenger |
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Pictures |
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Bilder |
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DC-8-62
BL.10-1/25 60109 was the first DC-8 in the RTAF and has a different paint
scheme. |
DC-8-62 BL.10-1/25 60109
(Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak) |
DC-8-62
BL.10-2/28 60110
was delivered in 1985 (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak) |
DC-8-62
BL.10-2/28 60110
at Don Muang (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak) |
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DC-8-62 BL.10-2/28
(Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak) |
DC-8-62 BL.10-2/28
(Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak) |
DC-8-62
BL.10-3/28 60112
in flight. (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak) |
DC-8-62
(possible BL.10-3/28 60112)
after the service in the RTAF with US Serial (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak) |
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The
DC-8 was only seven years in the service of the RTAF, here DC-8-62
BL.10-3/28 60112
(Photo courtesy RTAF Museum via Sakpinit Promthep) |
DC-8-62
BL.10-3/28 60112
was delivered in 1985 (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak) |
DC-8-62
BL.10-3/28 60112,
the 601 Sqn was the only user of the DC-8 in the RTAF.
(Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak) |
DC-8-62
BL.10-3/28 60112.
(Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak)
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DC-8-62
BL.10-3/28 60112.
(Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak)
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DC-8-62 (possible BL.10-3/28
60112) (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak)
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DC-8-62 (possible BL.10-3/28
60112)
after the service in the RTAF without Serial.
(Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak)
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DC-8-62
BL.10-3/28 60112.
(Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak)
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Serial, Douglas DC-8 |
Type |
Thai Serial |
Reg. |
s/n |
Delivered |
Withdrawn
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Remarks |
DC-8-62 |
BL.10-1/25 |
60109 |
46150 |
Oct. 1982 |
1989 |
- |
DC-8-62 |
BL.10-2/28 |
60110 |
46129 |
Sep. 1985 |
1989 |
- |
DC-8-62 |
BL.10-3/28 |
60112 |
45922 |
Sep. 1985 |
1989 |
- |
Last Update 20. December 2021 |
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