.

Douglas DC-8

.
Aircraft of the Royal Thai Air Force
.

                  .

Development

Entwicklung

 

The Douglas DC-8 is a long-range narrow-body airliner built by the American Douglas Aircraft Company. After losing the May 1954 U.S. Air Force tanker competition to the Boeing KC-135, Douglas announced in July 1955 its derived jetliner project. In October 1955, Pan Am made the first order along with the competing Boeing 707, and many other airlines followed. The first DC-8 was rolled out in Long Beach Airport on 9. April 1958, and flew for the first time on 30. May 1958.

The low wing airliner was a four-engined jet aircraft with initial variants being 46 m long. The DC-8-10 was powered by Pratt & Whitney JT3C turbojets and had a 124 t MTOW. The intercontinental models had more fuel capacity and up to 143 t MTOW, powered by JT4As for the Series 30 and by Rolls-Royce Conway turbofans for the Series 40.

The DC-8 was produced until 1972 with 556 aircraft built. It was superseded by larger wide-body airliners including Douglas' DC-10.

 

Die Douglas DC-8 ist ein Langstrecken-Schmal-rumpfflugzeug, das von der amerikanischen Douglas Aircraft Company gebaut wurde. Nachdem Douglas im Mai 1954 den Tankerwettbewerb der U.S. Air Force gegen die Boeing KC-135 verloren hatte, kündigte Douglas im Juli 1955 sein abgeleitetes Jetliner-Projekt an. Im Oktober 1955 erteilte Pan Am zusammen mit der kon-kurrierenden Boeing 707 den ersten Auftrag, und viele andere Fluggesellschaften folgten. Die erste DC-8 wurde am 9. April 1958 am Flughafen Long Beach ausgerollt und flog zum ersten Mal am 30. Mai 1958.
Der Tiefdecker war ein vierstrahliges Düsenflugzeug mit anfänglichen Varianten von 46 m Länge. Die DC-8-10 wurde von Pratt & Whitney JT3C Turbojets angetrieben und hatte ein MTOW von 124 t. Die Interkontinentalmodelle hatten mehr Kraftstoff-kapazität und bis zu 143 t MTOW, angetrieben von JT4As für die Serie 30 und von Rolls-Royce Conway-Turbofans für die Serie 40.
Die DC-8 wurde bis 1972 mit 556 gebauten Flugzeugen produziert. Es wurde von größeren Großraumflugzeugen abgelöst, darunter die DC-10 von Douglas.

                  .

Variants

Versionen

 

DC-8-62

The long-range Series 62 had a more modest stretch, two 1.0 m plugs fore and aft of the wing taking overall length to 47.98 m , and a number of modifications to provide greater range.

 

DC-8-62

Die Langstrecken-Serie 62 hatte eine bescheidenere Streckung, zwei 1,0 m Verlängerungen vorn und hinten am Flügel, die die Gesamtlänge auf 47,98 m brachten, und eine Reihe von Modifikationen, um eine grössere Reichweite zu erzielen.

..

Operational history

Einsatzgeschichte

 

The plane is designated Transportplane No. 10 (BL.10 บล.๑๐).

 

Die Maschine wird als Transportflugzeug No. 10 (BL.10 บล.๑๐)  bezeichnet.

 

1982 took Royal Thai Air Force a DC-8-62 over from the airline Thai International to fulfil their global obligations. The Aircraft was assigned to the 601 Sqn. 6. Wing 1985 acquired the RTAF two further aircrafts from the Thai Inter. 60110 and 60112, the 1985 acquisition, where two passenger planes, besides the 60109 was pure freighter. The planes where also used for the royal family. 1989 all planes where sold to a Miami based Company, since the purchase of spare parts became too complex.

 

Um ihren globalen Verpflichtungen nachkommen zu können übernahm die Royal Thai Air Force 1982 eine DC-8-62 von der Airline Thai International. Die Maschine wurde von der 601 Staffel 6. Gruppe betrieben. 1985 erwarb die RTAF zwei weitere Maschinen von der Thai Inter. Bei den 1985 erworbenen DC-8 handelt es sich um Passagier-maschinen während der 60109 eine reiner Frachter war. 60110 und 60112 wurden auch von der königlichen Familie verwendet. 1989 wurden die Maschinen nach Miami verkauft, da die Ersatzteil-beschaffung zu aufwendig wurde. 

.
 

 

 

 

 

 

601 Sqn. 6. Wing

 

 
.
 
Specifications DC-8-63CF

Wingspan

Spannweite

45.24 m

Length

Länge

57.10 m

Height

Höhe

13.11 m
Wing area Flügelfläche 271.90 m²

Engine

Motor

4 x Pratt & Whitney JT3D-7 turbofans,
19,000 lbf,  each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

959 km/h

Empty weight

Leergewicht

66,360 kg

Loaded weight

Startgewicht

161,000 kg

Climb Rate

Steigrate

11 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

?

Range

Reichweite

3,445 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung Crew 2, ? Passenger
.

Pictures

Bilder

 

 

 

 
 

DC-8-62 BL.10-1/25 60109 was the first DC-8 in the RTAF and has a different paint scheme. 

DC-8-62 BL.10-1/25 60109 (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak)

DC-8-62 BL.10-2/28 60110 was delivered in 1985 (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak)

DC-8-62 BL.10-2/28 60110 at Don Muang  (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak)

 
 

 

 

 
 

 DC-8-62 BL.10-2/28 (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak)

 DC-8-62 BL.10-2/28 (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak)

DC-8-62 BL.10-3/28 60112 in flight. (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak)

DC-8-62 (possible BL.10-3/28 60112) after the service in the RTAF with US Serial (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak)

 
 

 

 

 
 

The DC-8 was only seven years in the service of the RTAF, here DC-8-62 BL.10-3/28 60112 (Photo courtesy RTAF Museum via Sakpinit Promthep)

DC-8-62 BL.10-3/28 60112 was delivered in 1985  (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak)

DC-8-62 BL.10-3/28 60112, the 601 Sqn was the only user of the DC-8 in the RTAF.    (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak)

DC-8-62 BL.10-3/28 60112. (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak)

 
 

 

 

 
 

DC-8-62 BL.10-3/28 60112. (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak)

DC-8-62 (possible BL.10-3/28 60112) (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak)

DC-8-62 (possible BL.10-3/28 60112) after the service in the RTAF without Serial. (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak)

DC-8-62 BL.10-3/28 60112. (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak)

 
.
 
Serial, Douglas DC-8
Type

Thai Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

DC-8-62 BL.10-1/25 60109 46150 Oct. 1982 1989 -
DC-8-62 BL.10-2/28 60110 46129 Sep. 1985 1989 -
DC-8-62 BL.10-3/28 60112 45922 Sep. 1985 1989 -
Last Update 20. December 2021
.

- Last update 10. January 2023

Written 1. November 2005

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Webmaster Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -