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Heinkel HD.43

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Aircraft of the Royal Thai Air Force
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Development

Entwicklung

 

The HD.43 was designed as a further development of the HD.37 from 1928. The HD.37 had been ordered by the Soviet Air Force and was to become their future standard fighter. The Soviet delegation, led by Yakov Alksnis, commissioned some modernizations of the HD.37, which should lead to improved flight characteristics. Two examples, designated HD.43a, were built and tested by Swedish military pilot Nils Söderberg in 1929.

The flight test
s at the Research Institute of the Air Force in Moscow began in January 1930. After their completion in the following month, the evaluation surprisingly revealed that the flight characteristics had deteriorated compared to the HD.37 due to the modernization. In the meantime, two more aircraft, designated as HD 43b, were being produced at Heinkel. Only 4 examples of the Heinkel HD 43 were built.

 

Die HD.43 wurde als Weiterentwicklung der HD.37 von 1928 entworfen. Die HD.37 war von der sowjetischen Luftwaffe bestellt worden und sollte ihr zukünftiger Standardjäger werden. Die sowjetische Delegation unter der Leitung von Jakow Alksnis gab einige Modernisierungen der HD.37 in Auftrag, die zur Verbesserung der Flugeigenschaften führen sollten. Es wurden zwei als HD.43a benannte Exemplare gebaut, die 1929 von dem schwedischen Militärpiloten Nils Söderberg getestet.
Die Flugerprobung beim Forschungsinstitut der Luftstreitkräfte in Moskau begann im Januar 1930. Nach deren Beendigung im Folgemonat stellte sich bei der Auswertung überraschenderweise heraus, dass sich die Flugeigenschaften aufgrund der Modernisierungen im Vergleich zur HD.37 ver-schlechtert hatten. Bei Heinkel wurden unterdes-sen noch zwei weitere als HD 43b bezeichnete Flugzeuge produziert. Von der Heinkel HD 43 wurden nur insgesamt 4 Exemplare gebaut.

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Variants

Versionen

 

HD.43b

Version for Siam, 2 built

 

HD.43b

Version für Siam, 2 gebaut

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The plane was designated Fighter No. 8 (BKh.8 บข.๘).

 

Die Maschine wird als Jäger No. 8 (BKh.8 บข.๘)  bezeichnet.

 

On the 16th of October 1929 the  Royal Siamese Aeronautical Service purchased two Heinkel HD 43b at a price of 107,957 ฿. Both planes whe delivered at the 12th January 1930 and taken into the service as Fighter No. 8. Both planes whe used for the evaluation of the new Fighter against the Bristol Bulldog and Boeing E-100..

 

Am 16 Oktober 1929 erwarb der Royal Siamese Aeronautical Service zwei Heinkel HD 43b zu 107,957 ฿. Die beiden Maschinen wurden am 12. Januar 1930 geliefert und als Jäger Nr. 8 in Dienst genommen. Die beiden Maschinen dienten nur zur Evaluation eines neuen Jägers im Wettbewerb ge-gen die Bristol Bulldog und Boeing E-100.

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Specifications HD.43b

Wingspan

Spannweite

10.00 m

Length

Länge

7.10 m

Height

Höhe

3.35 m
Wing area Flügelfläche 26.56 m2

Engine

Motor

1 x BMW VI 7,3Z with up to 750 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

322 Km/h

Empty weight

Leergewicht

1'220 Kg

Loaded weight

Startgewicht

1'640 Kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

8'400 m ?

Range

Reichweite

?

Armament

Bewaffnung

?

Capacity

Zuladung 1 Pilot
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Serial, Heinkel HD.43b
Type

Thai Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

HD.43b BL.8-1/ ? 344 12. Jan.1930 ca. 1940 -
HD.43b BL.8-2/ ? 345 12. Jan.1930 ca. 1940 -
Last Update 20. December 2021
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- Last update 20. December 2021

Written 20. May 2006

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