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Hiller 360X & Hiller UH-12B

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Aircraft of the Royal Thai Air Force
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Development

Entwicklung

 

In 1947, Hiller Aircraft developed the prototype Model 360X helicopter. A year later, on 14 October 1948 the Civil Aeronautics Authority (CAA) issued a production certificate for the Model 360. Hiller Aircraft began producing the Model 360 as the UH-12. In 1949, the UH-12 became the first helicopter to make a transcontinental flight from California to New York. When Hiller upgraded the engine and the rotor blades, the company designated the new model as the UH-12A. It was the UH-12A that would be adopted by both the French and United States militaries, as well as being used by civil commercial operators in several countries.

The main rotor blades (produced by the Parsons Industries Inc.) are of solid wood laminations. The body of the blade is in fact essentially made up of numerous strip and block wooden laminations designed to provide a strong but highly flexible blade. The entire blade surface is covered with fiberglas cloth with the leading edge covered with an additional stainless steel sheet. The tail rotor is of all metal construction.

 

1947 entwickelte Hiller Aircraft den Prototyp des Hubschraubers Modell 360X. Ein Jahr später, am 14. Oktober 1948, stellte die Civil Aeronautics Authority (CAA) ein Produktionszertifikat für das Modell 360 aus. Hiller Aircraft begann mit der Produktion des Modells 360 als UH-12. 1949 flog die UH-12 als erster Hubschrauber transkontinental von Kalifornien nach New York. Als Hiller den Motor und die Rotorblätter aufrüstete, bezeichnete das Unternehmen das neue Modell als UH-12A. Es war die UH-12A, die sowohl von den französischen als auch von den US-amerikanischen Streitkräften übernommen und von zivilen kommerziellen Betreibern in mehreren Ländern eingesetzt werden sollte.
Die Hauptrotorblätter (hergestellt von Parsons Industries Inc.) bestehen aus Massivholzlamellen. Der Körper der Blätter besteht im Wesentlichen aus zahlreichen Streifen- und Blockholzlaminaten, die so konstruiert sind, dass eine starke, aber hochflexibles Blatt entsteht. Die gesamte Oberfläche ist mit einem Glasfasergewebe bedeckt, wobei die Vorderkante mit einem zusätzlichen Edelstahlblech bedeckt ist. Der Heckrotor ist komplett aus Metall.

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Variants

Versionen

 

360X

Original production model, powered by a six cylinder fan-cooled Franklin 6V4-178-B33 engine with a maximal power of 178hp.

 

360X

Ursprüngliches Serienmodell, angetrieben von einem mit einem Sechszylinder-Lüfter gekühlten Franklin 6V4-178-B33-Motor mit einer maximalen Leistung von 178 PS

 

UH-12B

Training version with Franklin O-335-6 engine

 

UH-12B

Trainingsversion mit Franklin O-335-6 Motor

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The Hiller 360X was sesignated Helicopter No. 2 (H.2  ฮ.๒), while the Hiller UH-12B as helicopter No. 2A (H.2A ฮ.๒ก).

 

Die Hiller 360X wurde als Hubschrauber No. 2 (H.2  ฮ.๒), während die Hiller UH-12B als Hubschrauber No. 2A (H.2A ฮ.๒ก) bezeichnet wurden.

 

1 Hiller 360 procured in 1950, then in 1953 4 Hiller UH-12B for $40,770.- each.

 

1 Hiller 360 wurde 1950 beschafft, dann 1953 4 Hiller UH-12B für jeweils $40’770.-.

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Specifications UH-12B

Rotor diameter

Rotordurchmesser

10.80 m

Length

Länge

8.47 m

Height

Höhe

2.99 m

Engine

Motor

1× Lycoming VO-435-23B 6 cylinder piston engine, 250 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

153 km/h

Empty weight

Leergewicht

825 kg

Loaded weight

Startgewicht

1,227 kg

Climb Rate

Steigrate

5.3 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

4,025 m

Range

Reichweite

?

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung 1 Pilot, 2 Passengers
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Pictures

Bilder

 

 

 

     
         
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Hiller UH-12B
Type

Thai Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

360X H.2-1/93 ? 131 14. Jul, 1950 ? -
UH-12B H.2A-1/95 ? 596 17. Sep. 1953 ? -
UH-12B H.2A-2/95 ? 597 17. Sep. 1953 ? -
UH-12B H.2A-3/95 ? 598 17. Sep. 1953 ? -
UH-12B H.2A-4/96 4 599 17. Sep. 1953 ? Preserved in the RTAF Museum
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- Last update 24. December 2019

Written 20. May 2006

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