..
ฮ.     H.5     Kaman HH-43B Huskie
                  ..

                  ..

History

The H.5 helicopter, as the Kaman HH-43B Huskie was called in the RTAF, was the first truly search & rescue helicopter in the RTAF. The HH-34B and F was also used from the USAF at the RTAFB Thakli, RTAFB Korat, RTAFB Udon, RTAFB Udon Thani and RTNB U-Tapao. Therefore the Thai HH-43B where based at RTAFB Don Muang and used by the 63 Sqn. 6th Wing.

Geschichte

Der H.5 Hubschrauber, wie die Kaman HH-43B Huskie in der RTAF genannt wurde, war der erste Such- und Rettungshubschrauber der RTAF. Die HH-43B und F wurde von der USAF auf der RTAFB Thakli, RTAFB Korat, RTAFB Udon, RTAFB Udon Thani and RTNB U-Tapao eingestzt. Die HH-43B der Thais wurden von der 63 Staffel der 6. Wing in RTAFB Don Muang eingesetzt.

                  ..

Pictures

Bilder

 
.(Photo collection  Phakphum Tangkijjarak). Kaman HH-43B H.5-3/05 (Picture courtesy Paul van den Elsaker)
                  ..
Serial, Kaman HH-43B Huskie
Typ Thai Serial s/n Buzz Sqn / Wing Base Delivered Withdrawn Remarks
HH-43B H.5-1/05 114 / 60-0290 6321 63 Sqn 6 Wing RTAF Don Muang 1962 1972 former 3104
HH-43B H.5-2/05 115 / 60-0291 6322 63 Sqn 6 Wing RTAF Don Muang 1962 1972 former 3105/ Preserved at the RTAF Museum
HH-43B H.5-3/05 116 / 60-0292 6323 63 Sqn 6 Wing RTAF Don Muang 1962 1972 former 3106
HH-43B H.5-4/05 117 / 61-2920 6324 63 Sqn 6 Wing RTAF Don Muang 1962 1972 former 3107 
                  ..
 
Specifications

HH-43B Huskie

Rotor diameter

Rotordurchmesser

15.7 m

Length

Länge

7.6 m

Height

Höhe

4.7 m

Engine

Motor

1× Lycoming T53-L-1A 
860 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

193 km/h

Empty weight

Leergewicht

2,026 kg

Loaded weight

Startgewicht

3,990 kg

Climb Rate

Steigrate

609 m/min

Service ceiling

Gipfelhöhe

7,833 m

Range

Reichweite

1'600 km

Armament

Bewaffnung

none
Capacity Zuladung Crew 2
                   
The HH-43B and F in service of the USAF in Thailand

 

Nakhon Phanom RTFAB, Thailand
TDY 33 ARS 20.06.1964 01.09.1964
PARC, DET.Prov.3 01.09.1964 16.11.1964
PARC, DET.Prov.2 10.11.1964 14.04.1965
PARC, DET.Prov.3 14.04.1965 01.07.1965
PARC, 38 ARS, DET.1 01.07.1965 15.01.1966
41ARRW, 3 ARRG, 38 ARRS, DET.9 16.02.1970 10.09.1971
41ARRW, 3 ARRG, DET. 10.09.1971 20.08.1972
41 ARRW, 40 ARRS 20.08.1972 03.10.1973
Ubon RTAFB, Thailand
CARC, DET.7 09.04.1965 14.04.1965
PARC, DET.Prov.3 14.04.1965 01.07.1965
PARC, 38 ARS, DET.3 01.07.1965 08.01.1966
PARRC, 3 ARRG, 38 ARRS, DET.3  08.01.1966 08.02.1969
41 ARRW, 3 ARRG, 38 ARRS, DET.3  08.02.1969 01.07.1971
41 ARRW, 3 ARRG, DET.3 01.07.1971 20.08.1972
41 ARRW, 40 ARRS, DET.3 20.08.1972 01.08.1974
Takhli RTAFB, Thailand
36 ARS, DET.4 01.08.1964 10.11.1964
PARC, DET.Prov.1 10.11.1964 01.07.1965
PARC, 38 ARS, DET.2 01.07.1965 08.01.1966
PARRC, 3 ARRG, 38 ARRS, DET.2  08.01.1966 08.02.1969
41 ARRW, 3 ARRG, 38 ARRS, DET.2 08.02.1969 15.11.1970
40 ARRS, DET.10 06.05.1972 20.08.1972
41 ARRW, 40 ARRS, DET.10 20.08.1972 18.07.1974
Udorn RTAFB, Thailand
EARC, DET.3 28.04.1965 03.05.1965
PARC, DET. Prov.5 03.05.1965 01.07.1965
PARC, 38 ARS, DET.5  01.07.1965 08.01.1966
PARRC, 3 ARRG, 38 ARRS, DET.5 08.01.1966 08.02.1969
41 ARRW, 3 ARRG, 38 ARRS, DET.5 08.02.1969 01.07.1971
41 ARRW, 3 ARRG, DET.5 01.07.1971 20.08.1972
41 ARRW, 40 ARRS, DET.5 20.08.1972 01.04.1976
Korat RTAFB, Thailand
EARC, DET.10 07.08.1964 01.09.1964
PARC, DET.Prov.4 01.09.1964 01.07.1965
PARC, 38 ARS, DET.4  01.07.1965 08.01.1966
PARRC, 3 ARRG, 38 ARRS, DET.4 08.01.1966 08.02.1969
41 ARRW, 3 ARRG, 38 ARRS, DET.4 08.02.1969 01.07.1971
41 ARRW, 3 ARRG, DET.4 01.07.1971 08.07.1972
41 ARRW, 56 ARRS 08.07.1972 28.02.1975
RTNB U-Tapao, Thailand
41 ARRW, 3 ARRG, 38 ARRS, DET.12 28.02.1969 01.07.1971
41 ARRW, 3 ARRG,  DET.12 01.07.1971 20.08.1972
41 ARRW, 40 ARRS, DET.12 20.08.1972 30.08.1975

- Last update 22. January 2013

Written 20. May 2006

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Webmaster Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -