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North American OV-10C Bronco

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Aircraft of the Royal Thai Air Force
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Development

Entwicklung

 

The North American Rockwell OV-10 Bronco is an American twin-turboprop light attack and observation aircraft. It was developed in the 1960s as a special aircraft for counter-insurgency (COIN) combat, and one of its primary missions was as a forward air control (FAC) aircraft. It can carry up to 1,450 kg of external munitions and internal loads such as paratroopers or stretchers, and can loiter for three or more hours.

A specification for the Light Armed Reconnaissance Aircraft (LARA) was approved by the U.S. Navy, Air Force, and Army and was issued in late 1963. The LARA requirement was based on a perceived need for a new type of "jungle fighting" versatile light attack and observation aircraft. Existing military aircraft in the observation role, such as the Cessna O-1 Bird Dog and O-2 Skymaster, were perceived as obsolescent, with too slow a speed and too small a load capacity for this flexible role.

In August 1964, the NA-300 was selected. A contract for seven prototype aircraft was issued in October 1964. The Bronco started flying midway through the Charger's test program on 16 July 1965, and became one of the premier counter-insurgency (COIN) aircraft of the next 30 years.

 

Die North American Rockwell OV-10 Bronco ist ein amerikanisches leichtes Angriffs- und Beobacht-ungsflugzeug mit zwei Turboprops. Es wurde in den 1960er Jahren als Spezialflugzeug für den Kampf gegen Aufständische (COIN) entwickelt, und eine seiner Hauptaufgaben war die als Forward Air Control (FAC) Flugzeug. Es kann bis zu 1.450 kg externe Munition und interne Lasten wie Fallschirmjäger oder Tragen tragen und drei oder mehr Stunden lang herumlungern.
Eine Spezifikation für das Light Armed Reconnaissance Aircraft (LARA) wurde von der U.S. Navy, Air Force und Army genehmigt und Ende 1963 veröffentlicht Angriffs- und Be-obachtungsflugzeuge. Bestehende Militärflug-zeuge in der Beobachtungsrolle, wie die Cessna O-1 Bird Dog und O-2 Skymaster, wurden als veraltet angesehen, mit einer zu langsamen Ge-schwindigkeit und einer zu geringen Tragfähigkeit für diese flexible Rolle.

Im August 1964 wurde der NA-300 ausgewählt. Ein Vertrag über sieben Flugzeugprototypen wurde im Oktober 1964 ausgestellt. Der Bronco flog am 16. Juli 1965 in der Mitte des Testprogramms des Charger und wurde eines der führenden Flugzeuge zur Aufstandsbekämpfung (COIN) der nächsten 30 Jahre.

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Variants

Versionen

 

OV-10C

Export version for Thailand; based on the OV-10A, 32 built.

 

OV-10C

Exportversion für Thailand; basierend auf dem OV-10A, 32 gebaut.
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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The plane is designated attackplane No. 5 (BJ.5 บจ.๕).

 

Die Maschine wird als Angriffsflugzeug  No. 5 (BJ.5 บจ.๕)  bezeichnet.

 

The first 16 OV-10C Bronco where ordered in 1970 and delivered in 1971 to the RTAF. The planes where shipped on board the USS Okinawa in June 1971 to Cam Ranh Bay (Vietnam) and then flown to Thailand. The 21 Sqn. 2. Wing in RTAFB Lopburi was the first user of the Borocos. 

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The 2nd Batch of 16 OV-10C was delivered by air across the Pacific by Skyways on 8. December 1974 and stationed at 53 Sqn. 5. Wing RTAFB Prachuab Khirikhan. 

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At this time (1975) the war against communist in the North and North-East of Thailand was at the peak, therefore many OV-10 were sent to airbases in the North and North-East. On 1.  October 1977, all Lopburi's OV-10C were transferred to Chiang Mai to set a new attack Sqn. there as 411 Sqn, 41 Wing.

In 1982, the RTAF set a new air wing at Surat Thani, therefore the OV-10C from the 53 Sqn. were transferred to the new Wing at Surat Thani. This new set up Sqn. is called as 711Sqn. 71Wing. Their task was to protect Thai fishery and destroy communist target in the South.

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On the 24 September 1991 the RTAF made a reorganization. The 711 Sqn became an F-5E Tiger II Sqn. The Broncos from the 711 Sqn had to join the 411 Sqn. at Chiang Mai. All OV-10C Broncos where withdrawn from service on 7. April 2004. 

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8 surplus OV-10C were given to the Philippines AF and 9 will be kept in Thailand ( 3 - Tango Sqd, 1 - RTAF Museum, 1 - Lop Buri, 1 – Prachuab Khirikahn, 1 – Surat Thani and 1 - Chiang Mai)

 

Die ersten 16 OV-10C Broncos wurden 1970 be-stellt und 1971 an die RTAF geliefert. Die Flug-zeuge wurden an Bord der USS Okinawa im Juni 1971 nach Cam Ranh Bay (Vietnam) geliefert und dann nach Thailand geflogen. Die 21 Staffel 2. Geschwader in RTAF Lopburi war der erste Benutzer der Broncos.
Die zweite Staffel von 16 OV-10C wurde durch die Firma  Skyways am 8. Dezember 1974 über den Pazifik geflogen und bei der 53 Staffel 5. Geschwader in RTAFB Prachuab Khirikhan stationiert.
Zu dieser Zeit (1975) war der Kampf gegen die Kommunisten im Norden und Nordosten auf einem Höhepunkt, deshalb wurden die OV-10 auf Basen im Norden und Nordosten stationiert. Am 1. Oktober 1977 wurden alle OV-10C aus Lopburi nach RTAFB Chiang Mai verlegt und gründeten die 411 Staffel 41. Geschwader. 
Im 1982 stellte die RTAF ein neues Geschwader in RTAFB Surat Thani auf. Alle OV-10C der 53 Staffel wurden nach Surat Thani zum neuen Geschwader verlegt. Die neue Staffel nannte sich 711 Staffel 71 Geschwader, ihre Aufgabe war es die Thailändische Fischerei zu beschützen und Kommunistische Ziele im Süden zu zerstören.
Am 24 September 1991 machte die RTAF eine Reorganisation. Die 711 Staffel wurde eine F-5E einheit. Die Broncos der 711 Staffel wurden an die 411 Staffel in Chiang Mai angegeben. Alle OV-10C Broncos wurden am 7. April 2004 ausser Dienst gestellt.
8 überzählige OV-10C wurden an die Philippinen abgegeben. 9 Maschinen verbleiben in Thailand (3 - Tango-Staffel, 1 - RTAF Museum, 1 - Lop Buri, 1 – Prachuab Khirikahn, 1 – Surat Thani and 1 - Chiang Mai)

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21 Sqn. 2. Wing

411 Sqn. 41. Wing

411 Sqn. 41. Wing

 

 

 

411 Sqn. 41. Wing

411 Sqn. 41. Wing

411 Sqn. 41. Wing

 

 

 

 

411 Sqn. 41. Wing

411 Sqn. 41. Wing

 
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Specifications OV-10C

Wingspan

Spannweite

12,19 m

Length

Länge

12,12 m

Height

Höhe

4,62 m
Wing area Flügelfläche 27,03 m²

Engine

Motor

2 x Garret
T-76-G-10/12, 715 Hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

452 km/h

Empty weight

Leergewicht

3.127 kg

Loaded weight

Startgewicht

6.552 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

7.315 m

Range

Reichweite

2.414 km

Armament

Bewaffnung

4x 7,62 mm MGs
Bobs up to 2'000 Kg

Capacity

Zuladung Crew 2
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Pictures

Bilder

 

 

 

 
 

North American OV-10C Bronco (Photo collection of Steve Penn)

North American OV-10C Bronco (Photo collection of Steve Penn)

North American OV-10C Bronco #41125 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak).

North American OV-10C Bronco #411204 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak).

 
 

 

 

 
 

North American OV-10C Bronco (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak).

North American OV-10C Bronco (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). North American OV-10C Bronco #41101 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). North American OV-10C Bronco #41106 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak).  
 

 

 

 
  North American OV-10C Bronco #41110 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak).

OV-10C Bronco #41109 (Photo from the collection of Phakphum Tangkijjarak)

North American OV-10C Bronco #41120 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). North American OV-10C Bronco #41104 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak).  
 

 

 

 
  The Arrival in Thailand.(Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). North American OV-10C Bronco #41111 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). North American OV-10C Bronco #41114 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). Broncos on the Flightline. (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak).  
 

 

 

 
  North American OV-10C Bronco #41125 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). North American OV-10C Bronco #41125 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). North American OV-10C Bronco #41125 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). North American OV-10C Bronco #41120 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak).  
 

 

 

 
  North American OV-10C Bronco #41109 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). North American OV-10C Bronco #41119 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). North American OV-10C Bronco #41117 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). North American OV-10C Bronco #41109 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak).  
 

 

 

 
  The weapons of the Bronco.  (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). An Bronco with four Mk.82 bombs. (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). Broncos on the Flightline. (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). Broncos on the Flightline. (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak).  
 

 

 

 
 

North American OV-10C Bronco #41116 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak).

North American OV-10C Bronco #41116 (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak).

North American OV-10C Bronco (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak).

The Pilots of the 411 Sqn.(Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak).

 
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Serial North American OV-10C Bronco
Type

Thai Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

OV-10C BJ.5-1/13 41101 342-001 / 158396 Jun. 1971 May 2004 to Tango Club
OV-10C BJ.5-2/13 41102 342-002 / 158397 Jun. 1971 3. Nov. 1975 w/o
OV-10C BJ.5-3/14 41103 342-003 / 158398 Jun. 1971 6. Apr. 1982 w/o
OV-10C BJ.5-4/14 41104 342-004 / 158399 Jun. 1971 May 2004 to Philippine AF
OV-10C BJ.5-5/14 41105 342-005 / 158400 Jun. 1971 May 2004 -
OV-10C BJ.5-6/14 41106 342-006 / 158401 Jun. 1971 May 2004 -
OV-10C BJ.5-7/14 41107 342-007 / 158402 Jun. 1971 May 2004 to Philippine AF 
OV-10C BJ.5-8/14 41108 342-008 / 158403 Jun. 1971 1987 -
OV-10C BJ.5-9/14 41109 342-009 / 158404 Jun. 1971 May 2004 w/o
OV-10C BJ.5-10/14 41110 342-010 / 158405 Jun. 1971 May 2004 preserved at RTAF Museum 
OV-10C BJ.5-11/14 41111 342-011 / 158406 Jun. 1971 May 2004 to Philippine AF 
OV-10C BJ.5-12/14 41112 342-012 / 158407 Jun. 1971 6. Oct. 1979 w/o
OV-10C BJ.5-13/14 41113 342-013 / 158408 Jun. 1971 22. Jul. 1988 w/o
OV-10C BJ.5-14/14 41114 342-014 / 158409 Jun. 1971 22. Mar.1994 w/o
OV-10C BJ.5-15/14 41115 342-015 / 158410 Jun. 1971 Nov. 1994 w/o
OV-10C BJ.5-16/14 41116 342-016 / 158411 Jun. 1971 May 2004 -
OV-10C BJ.5-17/16 41117 360-001 / 159134 Dec. 1974 May 2004 to Philippine AF 
OV-10C BJ.5-18/16 41118 360-002 / 159135 Dec. 1974 May 2004 -
OV-10C BJ.5-19/16 41119 360-003 7 159136 Dec. 1974 May 2004 to Philippine AF 
OV-10C BJ.5-20/16 41120 360-004 / 159137 Dec. 1974 May 2004 -
OV-10C BJ.5-21/16 41121 360-005 / 159138 Dec. 1974 May 2004 -
OV-10C BJ.5-22/16 41122 360-006 / 159139 Dec. 1974 May 2004 to Philippine AF 
OV-10C BJ.5-23/16 41123 360-007 / 159140 Dec. 1974 Feb. 1977 w/o
OV-10C BJ.5-24/16 41124 360-008 / 159141 Dec. 1974 Jan 1977 w/o
OV-10C BJ.5-25/16 41125 360-009 / 159142 Dec. 1974 May 2004 to Philippine AF 
OV-10C BJ.5-26/16 41126 360-010 / 159143 Dec. 1974 Jan. 1980 w/o
OV-10C BJ.5-27/16 41127 360-011 / 159144 Dec. 1974 Jun. 1974 w/o
OV-10C BJ.5-28/16 41128 360-012 / 159145 Dec. 1974 May 2004 to Philippine AF 
OV-10C BJ.5-29/16 41129 360-013 / 159146 Dec. 1974 23. Sep. 1999 w/o
OV-10C BJ.5-30/16 41130 360-014 / 159147 Dec. 1974 20. Oct. 1988 w/o
OV-10C BJ.5-31/16 41131 360-015 / 159148 Dec. 1974 May 2004 to Philippine AF 
OV-10C BJ.5-32/16 41132 360-016 / 159149 Dec. 1974 Aug. 1975 w/o
Last Update 20. December 2021
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Broncos for the Philippines

 
 

 

 

 
 

 

 

 
 

 

 

 
 

 

 

 
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- Last update 23. December 2022

Written 1. November 2005

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