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Piper L-4 Cub & PA-11 Super Cub

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Aircraft of the Royal Thai Air Force
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Development

Entwicklung

 

The Piper J-3 Cub is an American light aircraft that was built between 1937 and 1947 by Piper Aircraft. The aircraft has a simple, lightweight design which gives it good low-speed handling properties and short-field performance. The Cub is one of the best known light aircraft of all time. Its simplicity, affordability and popularity, as well as large production numbers with nearly 20,000 built in the United States.

The aircraft is a high-wing, strut-braced monoplane with a large-area rectangular wing. It is powered by an air-cooled piston engine driving a fixed-pitch propeller. Its fuselage is a welded steel frame covered in fabric, seating two people in tandem. The Cub was originally intended as a trainer and had great popularity in this role and as a general aviation aircraft. Due to its performance, it was well suited for a variety of military uses such as reconnaissance, liaison and ground control. It was produced in large numbers during World War II as the L-4 Grasshopper.
  Der Piper J-3 Cub ist ein amerikanisches Leichtflugzeug, das zwischen 1937 und 1947 von Piper Aircraft gebaut wurde. Das Flugzeug hat ein einfaches, leichtes Design, das gute Eigenschaften bei niedriger Geschwindigkeit und kurz Landung bietet. Die Cub ist eines der bekanntesten Leichtflugzeuge aller Zeiten. Seine Einfachheit, Erschwinglichkeit und Popularität, sowie große Produktionszahlen mit fast 20.000 in den Vereinigten Staaten gebaut.
Das Flugzeug ist ein abgestrebter Hochdecker mit einem grossflächigen rechteckigen Flügel. Es wird von einem luftgekühlten Kolbenmotor angetrieben, der einen Propeller antreibt. Sein Rumpf ist ein geschweißter Stahlrahmen, der mit Stoff bezogen ist und zwei Personen im Tandem aufnimmt. Der Cub war ursprünglich als Trainer gedacht und hatte große Popularität in dieser Rolle und als Privatflugzeug. Aufgrund seiner Leistung war es für eine Vielzahl von militärischen Anwendungen wie Aufklärung, Verbindung und BAufklärung gut geeignet. Es wurde in großen Zahlen während des Zweiten Weltkriegs als L-4 Heuschrecke
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Variants

Versionen

 

L-4J

L-4H with controllable-pitch propeller, 1680 built  

L-4J

L-4H mit Verstellpropeller, 1680 gebaut
 

L-21B
U-7A

Super Cub 135, powered by a 135 hp Avco Lycoming 0-290-D2 piston engine, 584 built  

L-21B
U-7A

Super Cub 135, angetrieben von einem 135 PS Avco Lycoming 0-290-D2-Kolbenmotor, 584 gebaut
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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The Piper L-4J is designated Communication Aircraft No. 3 (BS.3 บส.๓) and the Piper PA-11 as BS3A บส.๓ก.

 

Die Piper L-4J wird als Verbindungsflugzeug No. 3 (BS.3 บส.๓) und die Piper PA-11 als BS.3A บส.๓ก bezeichnet.

 

   

1947 erwarb Thailand 42 Piper L-4J aus Kriegs-beständen der USA. 22 wurden an die Royal Thai Army gegeben und 20 Maschinen erhielt die Royal Thai Air Force. Die Maschinen wurden bis 1959 verwendet.

1951 wurden zwei PA-11 der Royal Thai NAvy an die RTAF übergeben.

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Royal Thai Air Force

Royal Thai Air Force

Royal Thai Air Force

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Specifications Piper L-4J

Wingspan

Spannweite

10.76 m

Length

Länge

6.88 m

Height

Höhe

2.02 m
Wing area Flügelfläche 16.54 m2

Engine

Motor

Lycoming 0-290-D2 C
flat four 125 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

201 Km/h

Empty weight

Leergewicht

474 Kg

Loaded weight

Startgewicht

710 Kg

Climb Rate

Steigrate

4.4 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

5'215 m

Range

Reichweite

400 Km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung 1 Pilot, 1 passenger
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Pictures

Bilder

 

 

 

 
  (Photo  collection of Phakphum Tangkijjarak). (Photo  collection of Phakphum Tangkijjarak). (Photo  collection of Phakphum Tangkijjarak). (Photo  collection of Phakphum Tangkijjarak).  
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Serial, Piper L-4J
Type

Thai Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

L-4J BS.3-1/90  1 13487, 45-4747   1947 1959 -
L-4J BS.3-2/90 2 13492, 45-4752 1947 1959 -
L-4J BS.3-3/90 3 13503, 45-4763 1947 1959 -
L-4J BS.3-4/90 4 13513, 45-4773 1947 1959 Preserved ar the RTAF Museum
L-4J BS.3-5/90 5 13515, 45-4775 1947 1959 -
L-4J BS.3-6/90 6 13520, 45-4780 1947 1959 -
L-4J BS.3-7/90 7 ? 1947 1959 -
L-4J BS.3-8/90  8 ? 1947 1959 -
L-4J BS.3-9/90 9 13594, 45-4854 1947 1959 -
L-4J BS.3-10/90 10 13716, 45-4976 1947 1959 -
L-4J BS.3-11/90 11 13719, 45-4979 1947 1959 -
L-4J BS.3-12/90 12 13726, 45-7986 1947 1959 -
L-4J BS.3-13/90 13 13727, 45-7987 1947 1959 -
L-4J BS.3-14/90  14 13729, 45-4989 1947 1959 -
L-4J BS.3-15/90 15 13731, 45-4991 1947 1959 -
L-4J BS.3-16/90 16 13732, 45-4992 1947 1959 -
L-4J BS.3-17/90  17 13734  45-4994 1947 1959 -
L-4J BS.3-18/90 18 13736, 45-4996 1947 1959 -
L-4J BS.3-19/90 19 13737, 45-4997 1947 1959 -
L-4J BS.3-20/90 20 13738, 45-4998 1947 1959 -
L-4J BS.3-21/90 21 13745, 45-5005 1947 1959 -
L-4J BS.3-22/90 22 13749, 45-5009 1947 1959 -
L-4J BS.3-23/90 23 13750. 45-5010 1947 1959 -
L-4J BS.3-24/90 24 13758, 45-5018 1947 1959 -
L-4J BS.3-25/90 25 13759, 45-5019 1947 1959 -
L-4J BS.3-26/90 26 13760, 45-5030 1947 1959 -
L-4J BS.3-27/90 27 13781, 45-5041 1947 1959 -
L-4J BS.3-28/90 28 13783, 45-5043 1947 1959 -
Last Update 20. December 2021
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Serial, Piper PA-11
Type

Thai Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

PA-11 BS.3A-1/ 1 11-1069 1951 1962 -
PA-11 BS.3A-2/ 2 11-1070 1951 1962 -
Last Update 20. December 2021
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- Last update 20. December 2021

Written 20. May 2006

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