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Piper L-4 Cub
& PA-11 Super Cub |
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Aircraft of the Royal Thai Air Force |
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Development |
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Entwicklung |
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The Piper J-3 Cub is an
American light aircraft that was built between 1937 and 1947 by Piper
Aircraft. The aircraft has a simple, lightweight design which gives it
good low-speed handling properties and short-field performance. The Cub
is one of the best known light aircraft of all time. Its simplicity,
affordability and popularity, as well as large production numbers with
nearly 20,000 built in the United States.
The aircraft is a high-wing, strut-braced monoplane with a large-area
rectangular wing. It is powered by an air-cooled piston engine driving a
fixed-pitch propeller. Its fuselage is a welded steel frame covered in
fabric, seating two people in tandem. The Cub was originally intended as
a trainer and had great popularity in this role and as a general
aviation aircraft. Due to its performance, it was well suited for a
variety of military uses such as reconnaissance, liaison and ground
control. It was produced in large numbers during World War II as the L-4
Grasshopper. |
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Der Piper J-3 Cub ist ein
amerikanisches Leichtflugzeug, das zwischen 1937 und 1947 von Piper Aircraft
gebaut wurde. Das Flugzeug hat ein einfaches, leichtes Design, das gute
Eigenschaften bei niedriger Geschwindigkeit und kurz Landung bietet. Die Cub
ist eines der bekanntesten Leichtflugzeuge aller Zeiten. Seine Einfachheit,
Erschwinglichkeit und Popularität, sowie große Produktionszahlen mit fast
20.000 in den Vereinigten Staaten gebaut.
Das Flugzeug ist ein abgestrebter Hochdecker mit einem grossflächigen
rechteckigen Flügel. Es wird von einem luftgekühlten Kolbenmotor
angetrieben, der einen Propeller antreibt. Sein Rumpf ist ein geschweißter
Stahlrahmen, der mit Stoff bezogen ist und zwei Personen im Tandem aufnimmt.
Der Cub war ursprünglich als Trainer gedacht und hatte große Popularität in
dieser Rolle und als Privatflugzeug. Aufgrund seiner Leistung war es für
eine Vielzahl von militärischen Anwendungen wie Aufklärung, Verbindung und
BAufklärung gut geeignet. Es wurde in großen Zahlen während des Zweiten
Weltkriegs als L-4 Heuschrecke |
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Variants |
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Versionen |
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L-4J |
L-4H with controllable-pitch
propeller, 1680 built |
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L-4J |
L-4H mit Verstellpropeller, 1680
gebaut |
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L-21B
U-7A |
Super Cub 135, powered by a
135 hp Avco Lycoming 0-290-D2 piston engine, 584 built |
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L-21B
U-7A |
Super Cub 135, angetrieben von
einem 135 PS Avco Lycoming 0-290-D2-Kolbenmotor, 584 gebaut |
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.. |
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Operational
history |
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Einsatzgeschichte |
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The Piper
L-4J is designated Communication Aircraft No. 3 (BS.3
บส.๓)
and the Piper PA-11 as BS3A
บส.๓ก. |
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Die Piper
L-4J wird als Verbindungsflugzeug No. 3 (BS.3
บส.๓)
und die Piper PA-11 als BS.3A
บส.๓ก
bezeichnet. |
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1947 erwarb Thailand 42
Piper L-4J aus Kriegs-beständen der USA. 22 wurden an die Royal Thai
Army gegeben und 20 Maschinen erhielt die Royal Thai Air Force. Die
Maschinen wurden bis 1959 verwendet.
1951 wurden zwei PA-11 der Royal
Thai NAvy an die RTAF übergeben. |
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Royal Thai Air Force |
Royal Thai Air Force |
Royal Thai Air Force |
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Specifications |
Piper
L-4J |
Wingspan |
Spannweite |
10.76
m |
Length |
Länge |
6.88 m |
Height |
Höhe |
2.02
m |
Wing
area |
Flügelfläche |
16.54
m2 |
Engine |
Motor |
Lycoming
0-290-D2 C
flat four 125 hp |
Maximum
speed |
Höchstgeschwindigkeit |
201
Km/h |
Empty
weight |
Leergewicht |
474
Kg |
Loaded
weight |
Startgewicht |
710
Kg |
Climb
Rate |
Steigrate |
4.4
m/s |
Service
ceiling |
Gipfelhöhe |
5'215
m |
Range |
Reichweite |
400
Km |
Armament |
Bewaffnung |
none |
Capacity |
Zuladung |
1
Pilot, 1 passenger |
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Pictures |
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Bilder |
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(Photo collection of
Phakphum Tangkijjarak). |
(Photo collection of
Phakphum Tangkijjarak). |
(Photo collection of
Phakphum Tangkijjarak). |
(Photo collection of
Phakphum Tangkijjarak). |
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Serial, Piper L-4J |
Type |
Thai Serial |
Reg. |
s/n |
Delivered |
Withdrawn
|
Remarks |
L-4J |
BS.3-1/90 |
1 |
13487, 45-4747
|
1947 |
1959 |
- |
L-4J |
BS.3-2/90 |
2 |
13492, 45-4752 |
1947 |
1959 |
- |
L-4J |
BS.3-3/90 |
3 |
13503, 45-4763 |
1947 |
1959 |
- |
L-4J |
BS.3-4/90 |
4 |
13513, 45-4773 |
1947 |
1959 |
Preserved
ar the RTAF Museum |
L-4J |
BS.3-5/90 |
5 |
13515, 45-4775 |
1947 |
1959 |
- |
L-4J |
BS.3-6/90 |
6 |
13520, 45-4780 |
1947 |
1959 |
- |
L-4J |
BS.3-7/90 |
7 |
? |
1947 |
1959 |
- |
L-4J |
BS.3-8/90 |
8 |
? |
1947 |
1959 |
- |
L-4J |
BS.3-9/90 |
9 |
13594, 45-4854 |
1947 |
1959 |
- |
L-4J |
BS.3-10/90 |
10 |
13716, 45-4976 |
1947 |
1959 |
- |
L-4J |
BS.3-11/90 |
11 |
13719, 45-4979 |
1947 |
1959 |
- |
L-4J |
BS.3-12/90 |
12 |
13726, 45-7986 |
1947 |
1959 |
- |
L-4J |
BS.3-13/90 |
13 |
13727, 45-7987 |
1947 |
1959 |
- |
L-4J |
BS.3-14/90 |
14 |
13729, 45-4989 |
1947 |
1959 |
- |
L-4J |
BS.3-15/90 |
15 |
13731, 45-4991 |
1947 |
1959 |
- |
L-4J |
BS.3-16/90 |
16 |
13732, 45-4992 |
1947 |
1959 |
- |
L-4J |
BS.3-17/90 |
17 |
13734 45-4994 |
1947 |
1959 |
- |
L-4J |
BS.3-18/90 |
18 |
13736, 45-4996 |
1947 |
1959 |
- |
L-4J |
BS.3-19/90 |
19 |
13737, 45-4997 |
1947 |
1959 |
- |
L-4J |
BS.3-20/90 |
20 |
13738, 45-4998 |
1947 |
1959 |
- |
L-4J |
BS.3-21/90 |
21 |
13745, 45-5005 |
1947 |
1959 |
- |
L-4J |
BS.3-22/90 |
22 |
13749, 45-5009 |
1947 |
1959 |
- |
L-4J |
BS.3-23/90 |
23 |
13750. 45-5010 |
1947 |
1959 |
- |
L-4J |
BS.3-24/90 |
24 |
13758, 45-5018 |
1947 |
1959 |
- |
L-4J |
BS.3-25/90 |
25 |
13759, 45-5019 |
1947 |
1959 |
- |
L-4J |
BS.3-26/90 |
26 |
13760, 45-5030 |
1947 |
1959 |
- |
L-4J |
BS.3-27/90 |
27 |
13781, 45-5041 |
1947 |
1959 |
- |
L-4J |
BS.3-28/90 |
28 |
13783, 45-5043 |
1947 |
1959 |
- |
Last Update 20. December 2021 |
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Serial, Piper PA-11 |
Type |
Thai Serial |
Reg. |
s/n |
Delivered |
Withdrawn
|
Remarks |
PA-11 |
BS.3A-1/ |
1 |
11-1069 |
1951 |
1962 |
- |
PA-11 |
BS.3A-2/ |
2 |
11-1070 |
1951 |
1962 |
- |
Last Update 20. December 2021 |
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