.

 RTAF 4 Chantra

.
Aircraft of the Royal Thai Air Force
.

                  .

Development

Entwicklung

 

The RTAF-4 Chanthra was a single-engine two-seat, single-engined primary trainer aircraft built by the Royal Thai Air Force's Science and Weapon Systems Development Centre.

The plane was developed from the de Havilland Canada DHC-1 Chipmunk that were used by the Royal Thai Air Force. Production began in February 1971 and the prototype made its first flight on 25. September 1972. The plane, with redesigned cockpit and tail sections, had a payload of 345 kg and its maximum gross weight for aerobatics was 1,044 kg. 12 aircraft were produced, that entered into service in 1974, four of which were used as trainers for the Civil Aviation Department of the Thai Air Force.

 

Die RTAF-4 Chanthra war ein einmotoriges, zweisitziges, einmotoriges Primärschulflugzeug, das vom Wissenschafts- und Waffensystem-entwicklungszentrum der Royal Thai Air Force gebaut wurde.

 

Das Flugzeug wurde aus der de Havilland Canada DHC-1 Chipmunk entwickelt, die von der Royal Thai Air Force eingesetzt wurde. Die Produktion begann im Februar 1971 und der Prototyp absolvierte seinen Erstflug am 25. September 1972. Das Flugzeug mit neu gestaltetem Cockpit und Heck hatte eine Nutzlast von 345 kg und sein maximales Bruttogewicht für Kunstflug betrug 1.044 kg. Es wurden 12 Flugzeuge produziert, die 1974 in Dienst gestellt wurden, von denen vier als Trainer für die Zivilluftfahrtabteilung der thailändischen Luftwaffe eingesetzt wurden.

                  .

Variants

Versionen

 

-

-

 

-

-

..

Operational history

Einsatzgeschichte

 

The prototype was designated Experimentalplane No.4 (BThO.4 บทอ.๔) and the later ones as Trainigplane No. 17 (BF.17 บฝ.๑๗).

 

Der Prototyp wurde als als Experimentalflugzeug No.4 (BThO.4 บทอ.๔) und die Serienversion als Trainingsflugzeug No. 17 (BF.17 บฝ.๑๗) bezeich-net.

 

   

Am 1. Juni 1974 wurde die RTAF-4 "Chantra" in den Dienst als Trainingsflugzeuge der RTAF genommen. Die Chantra wurden bis 1989 verwendet. Während dem Dienst ist eine MAschine abgestürzt.

.
 

 

 

 

 

 

-

 

 
.
 
Specifications RTAF 4

Wingspan

Spannweite

10.55 m

Length

Länge

7.80 m

Height

Höhe

2.41 m
Wing area Flügelfläche ?

Engine

Motor

1x Continental IO-360 engine, 210 Hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

258 Km/h

Empty weight

Leergewicht

745 Kg

Loaded weight

Startgewicht

1'090 Kg

Climb Rate

Steigrate

365 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

5'000 m

Range

Reichweite

1'041 Km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung 1 Pilot, 1 Student
.

Pictures

Bilder

 

 

 

 
  RTAF.4 BF.17-8/17 got lost in October 1988 only the second loss. The RTAF.4 BF.17-4/17 BF.17-7/17 from the  Tango Club Photo courtesy of  Steve Darke www.thai-aviation.net ). The RTAF.4 BF.17-4/17 in flight.  
 

 

 

     
  The RTAF.4 BF.17-4/17 The RTAF.4 BF.17-4/17      
.
 
Serial RTAF 4 Chantra
Type

Thai Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

RTAF.4 ThO.4-1/15 ? 001 1972 ? -
RTAF.4 BF.17-1/17 01 002 1974 1989 -
RTAF.4 BF.17-2/17 02 003 1974 3. Aug. 1982 Crashed
RTAF.4 BF.17-3/17 03 004 1974 1989 Preserved at the RTAF Museum
RTAF.4 BF.17-4/17 04 005 1974 1989 -
RTAF.4 BF.17-5/17 05 006 1974 1989 -
RTAF.4 BF.17-6/17 06 007 1974 1989 -
RTAF.4 BF.17-7/17 07 008 1974 1989 -
RTAF.4 BF.17-8/17 08 009 1974 Oct. 1988 w/o
RTAF.4 BF.17-9/17 09 010 1974 1989 -
RTAF.4 BF.17-10/17 10 011 1974 1989 -
RTAF.4 BF.17-11/17 11 012 1974 1989 -
RTAF.4 BF.17-12/17 12 013 1974 1989 -
Last Update 20. December 2021
.

- Last update 10. January 2023

Written 20. May 2006

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Webmaster Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -