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RTAF Prajadhipok

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Aircraft of the Royal Thai Air Force
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Development

Entwicklung

 

The Prajadhipok was a Siamese single-seat biplane fighter. It was the second indigenous Siamese aircraft design and the first fighter aircraft. Lieutenant Colonel Luang Naramit Baijayonta designed and oversaw construction of the aircraft in 1927. It was named in honour of the Siamese King, Rama VII.

The Prajadhipok fighter first flew in 1928, and was used in comparative tests against the Nieuport Delage NiD 29C-1. The tests showed no significant improvement over the NiD 29C-1, and only one was built. The Prajadhipok was powered by a 345 hb Cutiss liquid-cooled inline engine but at some time also a BMW water-cooledinline engine with 600 hp was used.

 

Die Prajadhipok war ein siamesischer einsitziger Doppeldecker. Es war das zweite einheimische siamesische Flugzeugdesign und das erste Kampfflugzeug. Oberstleutnant Luang Naramit Baijayonta entwarf und überwachte 1927 den Bau des Flugzeugs. Es wurde zu Ehren des siamesischen Königs Rama VII benannt.
Der Prajadhipok-Jäger flog erstmals 1928 und wurde in Vergleichstests gegen den Nieuport Delage NiD 29C-1 eingesetzt. Die Tests zeigten keine signifikante Verbesserung gegenüber dem NiD 29C-1 und es wurde nur eine einige Maschine gebaut. Der Prajadhipok wurde von einem flüssigkeitsgekühlten 345-PS-Cutiss-Reihenmotor angetrieben, aber später wurde auch ein wassergekühlter BMW-Reihenmotor mit 600 PS eingesetzt.

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Variants

Versionen

 

Bkh.5

Only one prototype

  Bkh.5

Nur ein Prototyp

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The plane was designated Fighter No. 5 (BKh.5  บ.ข๕).

 

Die Maschine wurde als Jagdflugzeug No.  5 (BKh.5  บ.ข๕)  bezeichnet.

 

The Prajadhipok was designed for test purposes, and was used extensively in that function. A production have not ensued, possibly due to the death of the designer shortly after the first flight. The aircraft was still in service at the start of World War 2.

 

Der Prajadhipok wurde zu Testzwecken entwickelt und in dieser Funktion ausgiebig eingesetzt. Eine Serienfertingung wurde nicht getätigt, möglicher-weise aufgrund des Todes des Designers kurz nach dem ersten Flug. Das Flugzeug war zu Beginn des Zweiten Weltkriegs noch im Einsatz.

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Specifications Prajadhipok

Wingspan

Spannweite

? m

Length

Länge

? m

Height

Höhe

? m
Wing area Flügelfläche ? m2

Engine

Motor

1 × Curtiss water-cooledinline engine, 345 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

? km/h

Empty weight

Leergewicht

? kg

Loaded weight

Startgewicht

? kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

?m

Range

Reichweite

? km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung Crew 1
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Serial, RTAF Prajadhipok
Type

Thai Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

Bkh.5 Bkh.5-1/ ? ? 1928 1941 -
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- Last update 12. June 2020

Written 20. May 2006

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