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Siai-Marchetti SF.260

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Aircraft of the Royal Thai Air Force
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Development

Entwicklung

 

The SF.260 was designed by Italian aircraft designer Stelio Frati, while production work originally performed by Milan-based aviation manufacturer Aviamilano. On 15. July 1964, the first prototype F.260 performed its maiden flight. Shortly thereafter, responsibility for production was transferred to SIAI Marchetti, who had purchased the rights to the design; manufacturing continued to be performed by this firm until the company was bought by Aermacchi in 1997.

The SF.260 has been largely sold to military customers as a trainer and light combat aircraft. In addition, there have been limited civil sales to private operators; during the late 1960s, the type was marketed in the United States under the name Waco Meteor. Armed military versions, sold as the SF.260W Warrior, proved to be popular with smaller air forces, which could arm the type for use in the close air support role. Both piston-powered and turboprop-powered models have been developed.

 

Die SF.260 wurde vom italienischen Flugzeug-designer Stelio Frati entworfen, während die Produktionsarbeiten ursprünglich vom Mailänder Luftfahrthersteller Aviamilano durchgeführt wurden. Am 15. Juli 1964 führte der erste Prototyp F.260 seinen Jungfernflug durch. Kurz darauf wurde die Verantwortung für die Produktion an SIAI Marchetti übertragen, die die Rechte an dem Design erworben hatte; Die Fertigung wurde weiterhin von dieser Firma durchgeführt, bis das Unternehmen 1997 von Aermacchi gekauft wurde.
Die SF.260 wurde grösstenteils als Schul- und leichtes Kampfflugzeug an Militärkunden verkauft. Darüber hinaus gab es begrenzte zivile Verkäufe an private Betreiber; In den späten 1960er Jahren wurde der Typ in den USA unter dem Namen Waco Meteor vermarktet. Bewaffnete Militärversionen, die als SF.260W Warrior verkauft wurden, erwiesen sich als beliebt bei kleineren Luftstreitkräften, die den Typ für den Einsatz in der Rolle der Luftnahunterstützung bewaffnen konnten. Es wurden sowohl kolbengetriebene als auch turbopropgetriebene Modelle entwickelt.

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Variants

Versionen

 

SF-260B
/MT

Civilian version incorporating improvements of the SF.260M.

 

SF-260B
/MT

Zivile Version mit Verbesserungen des SF.260M.

 

SF-260C/W

Improved version of the SF.260B

 

SF.260C/W

Verbesserte Version des SF.260B

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The plane was designated as training aircraft No. 15 (BF-15 บฝ.๑๕).

 

Die Maschine wurden als Trainingsflugzeug No. 15 (BF-15 บฝ.๑๕). bezeichnet.

 

   

1973 erwarb die RTAF 12 SF.260B/MT als neues Trainingsflugzeug. Während der Überführung der Maschinen stürzte eine ab und wurde durch eine neue ersetzt. 1977 erwarb die RTAF sechs weitere SF.260C/W.

Die SF.260 wurde anfänglich von der FTW in Kamphaeng Saen verwendet. Später wurden die SF260 von der 402 Staffel und der 604 Staffel geflogen.

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FTS (1990)

FTS (1990)

604 Sqn. 6. Wing (1995)

 

 

 

604 Sqn. 6. Wing (1995)

604 Sqn. 6. Wing (1990)

402 Sqn. 4. Wing (1990)

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Specifications SF-260B

Wingspan

Spannweite

8,35 m

Length

Länge

7,10 m

Height

Höhe

2,41 m
Wing area Flügelfläche 10,1 m²

Engine

Motor

Textron 
Lycoming O-540-E4A5

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

347 km/h

Empty weight

Leergewicht

755 kg

Loaded weight

Startgewicht

1.102 kg

Climb Rate

Steigrate

546 m/min

Service ceiling

Gipfelhöhe

5,790 m

Range

Reichweite

2.050 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung 1 Pilot, 1 Student
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Pictures

Bilder

 

 

 

 
  SF-260C/W BF15-17/21 from the FTS in RTAB Kamphaeng Saen (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). SF-260C/W BF15-16/21 from the FTS in RTAB Kamphaeng Saen (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). SF-260C/W BF15-18/21 from the FTS in RTAB Kamphaeng Saen (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). Unidentified Sisi-Marchetti of the 604 or 402 Sqn. (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak).  
 

 

 

 
  SF-260C/W BF15-16/21 from the 402 Sqn in RTAFB Thakli (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). SF-260C/W BF15-18/21 from the 402 Sqn in RTAFB Thakli (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). SF-260B/MT BF15-12/20 from the 402 Sqn in RTAFB Thakli (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak). SF-260C/W BF15-18/21 from the 402 Sqn in RTAFB Thakli (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak).  
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Serial, Siai-Marchetti SF-260
Type

Thai Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

SF-260B/MT BF15-1/? ? 14.01/141 24. Jul. 1973 1973 crashed
SF-260B/MT BF15-2/16 ? 14.02/142 2. Aug. 1973 2002 -
SF-260B/MT BF15-3/16 ? 14.03/143 8. Sep. 1973 2002 -
SF-260B/MT BF15-4/16 RR.04-16 14.05/145 24.10.1973 2002 to HS-AFF
SF-260B/MT BF15-5/16 ? 14.07/147 19.11.1973 2002 to HS-AFE
SF-260B/MT BF15-6/16 ? 14.04/144 18. Sep. 1973 2002 -
SF-260B/MT BF15-7/17 ? 14.08/148 7. Dec. 1973 2002 -
SF-260B/MT BF15-8/17 RR.08-16 14.09/202 19. Jan. 1974 2002 preserved in the RTAF Museum
SF-260B/MT BF15-9/17 ? 14.10/203 2. Mar. 1974 2002 to HS-AFD
SF-260B/MT BF15-10/17 60408 14.11 22. Mar. 1974 2002 -
SF-260B/MT BF15-11/17 ? 14.12 2. May 1974 ? possible crashed
SF-260B/MT BF15-12/20 ? 14.13/288 21. Mar. 1977 2002 -
SF-260C/W BF15-13/21 RR.013-16 33-001/363 Dec. 1978 2002 -
SF-260C/W BF15-14/21 ? 33-002/364 1978 1973 crashed
SF-260C/W BF15-15/21 40246 33-003 1978 2002 -
SF-260C/W BF15-16/21 RR.16-21 33-004/366 1978 2002 -
SF-260C/W BF15-17/21 ? 33-005/367 1978 2002 -
SF-260C/W BF15-18/21 RR.18-21 33-006/368 1978 2002 former 40248 / 60415
Last Update 20. December 2021
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- Last update 20. December 2021

Written 1. November 2005

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