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Sikorsky UH-19A Chickasaw

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Aircraft of the Royal Thai Air Force
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Development

Entwicklung

 

The Sikorsky H-19 Chickasaw (company model number S-55) was a multi-purpose helicopter used by the U.S. Army and USAF. It was also license-built by Westland Aircraft as the Westland Whirlwind in the United Kingdom.

Development of the H-19 was initiated privately by Sikorsky without government sponsorship. The helicopter was initially designed as a testbed for several novel design concepts intended to provide greater load-carrying ability in combination with easy maintenance.

The first customer was the USAF, which ordered five YH-19 aircraft for evaluation; the YH-19's first flight was on 10 November 1949. This was followed by delivery of the first YH-19 to the USAF on 16 April 1950 and delivery of the first HO4S-1 helicopter to the U.S. Navy on 31 August 1950.
  Die Sikorsky H-19 Chickasaw (Modellnummer S-55) war ein Mehrzweckhubschrauber, der von der US Army und der USAF verwendet wurde. Es wurde auch von Westland Aircraft als Westland Whirlwind in Großbritannien in Lizenz gefertigt.
Die Entwicklung der H-19 wurde von Sikorsky ohne staatliche Förderung privat initiiert. Der Helikopter wurde ursprünglich als Testmaschine für mehrere neuartige Konstruktionskonzepte entwickelt, die eine größere Tragfähigkeit in Verbindung mit einfacher Wartung ermöglichen sollten.
Der erste Kunde war die USAF, die fünf YH-19 Maschinen zu Testzwecken bestellte; Der erste Flug der YH-19 war am 10. November 1949. Es folgte die Auslieferung der ersten YH-19 an die USAF am 16. April 1950 und die Auslieferung des ersten HO4S-1-Hubschraubers an die U.S. Navy am 31. August 1950.
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Variants

Versionen

 

S.55

Commercial version with 600 hp R-1340 engine.

 

S.55

Zivile Version mit einem 600 PS R-1340 Motor
 

H-19A

USAF version of the YH-19 powered by a 600 hp R-1340-57 engine, 50 built.

H-19A

USAF-Version des YH-19 angetrieben von einem 600 PS R-1340-57 Motor, 50 gebaut.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The plane was designated Helicopter No. 3 (H.3 ฮ.๓).

 

Die Maschine wurde als Hubschrauber No. 3 (H.3 ฮ.๓) bezeichnet.

 

   

1954 beschaffte die RTAF sechs Sikorsky S.55 Chickasaw, die jede rund $ 152'150.- kosteten.

Im Februar 1959 wurden zwei weitere Maschinen über das MAP beschafft. Dabei handelt es sich um Maschinen der USAF.  1965 wurden die H-19 ausgemustert und durch die UH-34D ersetzt. Einziger Betreiber der H-19 war die 63. Staffel des 6. Geschwaders in Bangkok. 

 

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63 Sqn. 6. Wing

63 Sqn. 6. Wing

63 Sqn. 6. Wing

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Specifications H-19A

Rotor diamete

Rotordurchmesser

16.16 m

Length

Länge

19.10 m

Height

Höhe

4.07 m

Engine

Motor

1× Pratt & Whitney R-1300-3 radial engine, 700 PS

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

163 km/h

Empty weight

Leergewicht

2,177 kg

Loaded weight

Startgewicht

3,266 kg

Climb Rate

Steigrate

213 m/min

Service ceiling

Gipfelhöhe

3,200 m

Range

Reichweite

652 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung Crew 2, 10 Troops
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Pictures

Bilder

 

 

 

 
  (Photo collection of RTAF Museum) The crashed H.3-4/97 25. June 1959  (Photo collection of RTAF Museum) H.3-1/97 with a underlung load (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak).

The H-19A 6317 lands on small Landingpad. (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak).

 
       
 

(Photo collection of RTAF Museum)

One of the few color pictures of an Chickasaw, here H.3-4/97  (Photo courtesy of  Phakphum Tangkijjarak).

     
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Sikorsky S.55 H-19A Chickasaw

Type

US Serial

Thai Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

S.55 ? H.3-1/97 6311 55-744 25. Dec. 1954 1965  
S.55 ? H.3-2/97 6312 55-745 25. Dec. 1954 1965  
S.55 ? H.3-3/97 6313 55-757 25. Dec. 1954 1965 Preserved in the RTAF Museum
S.55 ? H.3-4/97 6314 55-758 17. Feb. 1955 15.Jun. 1959 Crashed at Chiang Mai
S.55 ? H.3-5/97 6315 55-771 3. Mar. 1955 1965  
S.55 ? H.3-6/97 6316 55-772 May. 1955 1965  
H-19A 51-3866 H.3-7/00 6117 55.122 Aug. 1957 1965 Ex. USAF
H-19A 51-3881 H3-8/00 6318 55.152 Aug. 1957 1965 Ex. USAF
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- Last update 24. December 2019

Written 20. May 2006

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