.

Tachikawa Ki.55 "Ida"

.

Aircraft of the Royal Thai Air Force

.
.

                  .

Development

Entwicklung

 

The Tachikawa Ki-36 was a Japanese army co-operation aircraft of World War II. It was a two-seat, low-wing monoplane with a single piston engine and fixed, tailwheel-type undercarriage. The prototype, fitted with a 450 hp Hitachi Army Type 98 Ha-13 engine, first flew on 20 April 1938. Having outperformed the Mitsubishi Ki-35 in comparative trials, the Ki-36 was designated the Army Type 98 Direct Co-operation Aircraft and ordered into production in November 1938. Production ended in January 1944 after a total of 1,334 Ki-36 had been built (Tachikawa 862 and Kawasaki 472).
 

The excellent characteristics of the Tachikawa Ki-36 made it potentially ideal as a trainer. This led to the development of the Ki-55 with a single machine gun. After successful testing of a prototype in September 1939, the type was put into production as the Army Type 99 Advanced Trainer.

 

Die Tachikawa Ki-36 (alliierter Codename Ida) war ein Verbindungsflugzeug der Kaiserlich Japanischen Armee während des Zweiten Weltkriegs. Die Ki-36 war ein einmotoriger zweisitziger Tiefdecker mit nicht einziehbarem Spornradfahrwerk. Am 20. April 1938 flog der Prototyp, ausgerüstet mit einem 336 kW starken Hitachi Ha-13-Motor erstmals. In Vergleichsflügen zeigte die Ki-36 bessere Leistungen als die Mitsubishi Ki-35. Die Ki-36 erhielt die Bezeichnung Typ 98-Verbindungsflugzeug und wurde ab November 1938 in Serie gebaut. Im Januar 1944 wurde die Produktion nach insgesamt 1334 gebauten Flugzeugen eingestellt.

Aufgrund der guten Flugeigenschaften der Ki-36 war dieses Flugzeug hervorragend als Schul-flugzeug geeignet. Dies führte zur Entwicklung der Ki-55 mit nur einem Maschinengewehr. Nach einem im September 1939 erfolgreich absolvierten Versuchsprogramm ging die Ki-55 als-Schulflug-zeug Typ 99 für die Armee in die Serienproduktion.

                  .

Variants

Versionen

 

Ki.55

Two-seat advanced trainer version.1.389 built

 

Ki.55

Zweisitzige Schulflugzeug-Version. 1.389 gebaut

..

Operational history

Einsatzgeschichte

 

In 1942, 24 Ki.55 aircraft were delivered to the Royal Thai Air Force. The machines served as training aircraft and had the internal designation BF-6 (training plane No. 6). In 1950 the remaining machines were taken out of service .

 

1942 wurden 24 Maschinen des Typs Ki.55 an die Royal Thai Air Force geliefert. Die Maschinen dienten als Trainingsflugzeuge und hatten die interne Bezeichnung BF-6 (Trainingsmaschine No. 6). Die verbliebenen Maschinen wurden 1950 aus dem Dienst genommen.

 

The plane was designated Trainingplane No. 6 (BF.6 บฝ.).

 

Die Maschine wird als Trainingsflugzeug No. 6 (BF.6 บฝ.)  bezeichnet.

  .
 
  Royal Thai Air Force Royal Thai Air Force Royal Thai Air Force
.
 
Specifications Tachikawa Ki.55

Wingspan

Spannweite

11.80 m

Length

Länge

8.00 m

Height

Höhe

3.64 m
Wing area Flügelfläche 20.0 m²

Engine

Motor

1× Hitachi Ha-13a 9-cylinder radial, 510hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

348 km/h

Empty weight

Leergewicht

1,292 kg

Loaded weight

Startgewicht

1,721 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

8,150 m

Range

Reichweite

1,060 km

Armament

Bewaffnung

1 x 7.7mm MG

Capacity

Zuladung 1 Pilot, 1 Student
..

Pictures

Bilder

 

..
  (Photo collection of RTAF Museum) (Photo collection of RTAF Museum) (Photo from the collection of Phakphum Tangkijjarak) (Photo collection of RTAF Museum) ..
.
 
Serial
Type

Thai Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

Ki.55 BF.6-1 711 930 1942 12. Aug. 1982 -
Ki.55 BF.6-2 711 930 1942 12. Aug. 1982 -
Ki.55 BF.6-3 711 930 1942 12. Aug. 1982 -
Ki.55 BF.6-4 711 930 1942 12. Aug. 1982 -
Ki.55 BF.6-5 711 930 1942 12. Aug. 1982 -
Ki.55 BF.6-6 711 930 1942 12. Aug. 1982 -
Ki.55 BF.6-7 711 930 1942 12. Aug. 1982 -
Ki.55 BF.6-8 711 930 1942 12. Aug. 1982 -
Ki.55 BF.6-9 711 930 1942 12. Aug. 1982 -
Ki.55 BF.6-10 711 930 1942 12. Aug. 1982 -
Ki.55 BF.6-11 711 930 1942 12. Aug. 1982 -
Ki.55 BF.6-12 711 930 1942 12. Aug. 1982 -
Ki.55 BF.6-13 711 930 1942 12. Aug. 1982 -
Ki.55 BF.6-14 711 930 1942 12. Aug. 1982 -
Ki.55 BF.6-15 711 930 1942 12. Aug. 1982 -
Ki.55 BF.6-16 711 930 1942 12. Aug. 1982 -
Ki.55 BF.6-17 711 930 1942 12. Aug. 1982 -
Ki.55 BF.6-18 711 930 1942 12. Aug. 1982 -
Ki.55 BF.6-19 711 930 1942 12. Aug. 1982 -
Ki.55 BF.6-20 711 930 1942 12. Aug. 1982 -
Ki.55 BF.6-21 711 930 1942 12. Aug. 1982 -
Ki.55 BF.6-22 711 930 1942 12. Aug. 1982 -
Ki.55 BF.6-23 711 930 1942 12. Aug. 1982 -
Ki.55 BF.6-24 711 930 1942 12. Aug. 1982 -
.

- Last update 1. Auguat 2018

Written 20. May 2006

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Webmaster Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -