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Westland WS-51 Dragonfly

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Aircraft of the Royal Thai Air Force
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Development

Entwicklung

 

The Sikorsky H-5 (initially designated R-5) and also known by company designation as S-48, S-51was a helicopter built by Sikorsky Aircraft Corporation.

Sikorsky developed a modified version of the S-48, the S-51, featuring a greater rotor diameter, greater carrying capacity and gross weight, and a redesigned tricycle landing gear configuration; this first flew on 16. February 1946. With room for three passengers plus pilot, the S-51 was initially intended to appeal to civilian as well as military operators, and was the first helicopter to be sold to a commercial user.

 

Die Sikorsky H-5 (ursprünglich als R-5 bezeich-net) und auch unter der Firmenbezeichnung als S-48, S-51 bekannt, war ein Hubschrauber, der von der Sikorsky Aircraft Corporation gebaut wurde.
Sikorsky entwickelte eine modifizierte Version des S-48, den S-51, mit einem grösseren Rotor-durchmesser, einer grösseren Tragfähigkeit und einem grösseren Bruttogewicht sowie einer neu ge-stalteten Konfiguration des Dreiradfahrwerks. Dieser flog erstmals am 16. Februar 1946. Mit Platz für drei Passagiere plus Pilot sollte der S-51 ursprünglich sowohl zivile als auch militärische Betreiber ansprechen und war der erste Hub-schrauber, der an einen kommerziellen Nutzer verkauft wurde.

 

In December 1946 an agreement was signed between Westland Aircraft and Sikorsky to allow a British version of the S-51 to be manufactured under licence in the United Kingdom. These would be powered by the 500 hp Alvis Leonides radial engine.

 

Im Dezember 1946 wurde zwischen Westland Aircraft und Sikorsky eine Vereinbarung unterzeichnet, wonach eine britische Version der S-51 in England in Lizenz hergestellt werden darf. Diese würden vom 500 PS starken Alvis Leonides Sternmotor angetrieben.

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Variants

Versionen

 

WS-51 Mk.1B

Transport helicopter powered by a 450 hp Pratt & Whitney R-985 Wasp Junior B4 radial piston engine, 15 built.

 

WS-51 Mk.1B

Transporthubschrauber, angetrieben von einem 450 PS Pratt & Whitney R-985 Wasp Junior B4 Sternmotor, 15 Stück gebaut.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The plane was designated Helicopter No. 1 (H.1 ฮ.๑).

 

Die Maschine wurde als Hubschrauber No. 1 (H.1 ฮ.๑) bezeichnet.

 

The first Thai helicopter where not new ones, they where 2nd hand or even 3rd hand planes. All four where brought from the UK, but one got lost before reaching Thai soil. 1950 is the year the rotary wing where introduced in the RTAF. The Westland WS-51 was good helicopter but in the hot environment of the SEA the performance was poor. 

 

Der erste Thailändische Hubschrauber, war nicht neu, sondern aus 2er oder sogar 3ter Hand.. Alle vier, wurden aus dem Vereinigten Königreich geliefert, aber ein Hubschrauber ging verloren bevor er thailändischen Boden erreichte. 1950 ist das Jahr der Einführung der Hubschrauber in die RTAF. Der Westland WS-51 Hubschrauber war gut, aber in der heissen Umgebung von Südostasien waren die Leistung schlecht.

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63 Sqn. 6. Wing

63 Sqn. 6. Wing

 
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Specifications WS-51

Rotor diameter

Rotordurchmesser

14.60 m

Length

Länge

12.50 m

Height

Höhe

3.90 m

Engine

Motor

1 × Alvis Leonides 521/1 9-cylinder air-cooled radial piston engine, 520 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

153 km/h

Empty weight

Leergewicht

1,980 kg

Loaded weight

Startgewicht

2,585 kg

Climb Rate

Steigrate

4.1 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

3,800 m

Range

Reichweite

451 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung Crew 2
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Pictures

Bilder

 

 

 

   
           
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Westland WS-51
Type

Thai Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

WS-51 H.1-1/93 ? WA/H/20 - 7. Jun 1950 former G-AMAK --> crashed
WS-51 H.1-2/93 ? WA/H/26 11.Aug. 1950 1954 former G-AMAS
WS-51 H.1-3/96 ? WA/H/27 11.Aug. 1950 1954 former G-AMAT
WS-51 H.1-4/96 ? WA/H/120 19. May 1953 ? former G-AMJW, Preserved in the RTAF Museum-
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- Last update 24. December 2019

Written 20. May 2006

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