.

Aerospatiale AS 350 Écureuil

.

Aircraft of the Kaset

.
.

                  .

Development

Entwicklung

 

The Eurocopter (now Airbus Helicopters) AS350 Écureuil (Squirrel) is a single-engine light utility helicopter originally designed and manufactured in France by Aérospatiale . The AS355 Ecureuil 2 is a twin-engine variant. The Eurocopter EC130 is a derivative of the AS350 airframe and is considered by the manufacturer to be part of the Écureuil single-engine family.
In the early 1970s, Aérospatiale decided to initiate a new development programme to produce a suitable replacement for the aging Aérospatiale Alouette II. While the Aérospatiale Gazelle, which had been developed in the 1960s and 1970s, had been met with numerous orders by military customers, commercial sales of the type had been less than anticipated, thus the need for a new civil-orientated development was identified.

 

Der Eurocopter (jetzt Airbus Helicopters) AS350 Écureuil (Eichhörnchen) ist ein einmotoriger leichter Nutzhubschrauber, der ursprünglich von Aérospatiale in Frankreich entwickelt und hergestellt wurde. Die AS355 Ecureuil 2 ist eine zweimotorige Variante. Der Eurocopter EC130 ist ein Derivat der AS350-Flugzeugzelle und wird vom Hersteller als Teil der einmotorigen Écureuil-Familie angesehen.
In den frühen 1970er Jahren beschloss Aérospatiale, ein neues Entwicklungsprogramm zu initiieren, um einen geeigneten Ersatz für die alternde Aérospatiale Alouette II zu produzieren. Während die Aérospatiale Gazelle, die in den 1960er und 1970er Jahren entwickelt worden war, auf zahlreiche Aufträge militärischer Kunden gestoßen war, waren die kommerziellen Verkäufe geringer als erwartet, so dass die Notwendigkeit einer neuen zivilen Entwicklung erkannt wurde.

                  .

Variants

Versionen

  AS350B Basic version Powered by one Turbomeca Arriel 1B engine.   AS350B Basisversion Angetrieben von einem Turbomeca Arriel 1B Motor.
  AS350BA Powered by a derated Arriel 1D1 engine to improve the helicopters' life cycle.   AS350BA Angetrieben von einem leistungsschwachen Arriel 1D1 Triebwerk, um den Lebenszyklus der Helikopter zu verbessern.
 

AS350B-2

Version withe higher gross weight powered by one Arriel 1D1 engine  

AS350B-2

Version mit einem höheren Gesamtgewicht, angetrieben von einem Arriel 1D1 Triebwerk

..

Operational history

Einsatzgeschichte

 

   

Die Eurocopter AS-350 war mit rund 18 Maschinen der wichtigste Hubschrauber der Kaset. Neben Verbindungsaufgaben wurde der Hubschrauber zur Waldbrandbekämpfung eingesetzt. Eine weitere wichtige Aufgabe war der Aufklärung für die Regen macher. 2009 wurden alle Maschinen an die MONRE übergeben.

.
 

 

 

Kaset Kaset Monre
.
 
Specifications AS350 B3

Rotor diameter

Rotordurchmesser

10.70 m

Length

Länge

10.93 m

Height

Höhe

3.14 m

Engine

Motor

1 × Turbomeca Arriel 2B turboshaft, 847 shp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

287 km/h

Empty weight

Leergewicht

1,174 kg

Loaded weight

Startgewicht

2,250 kg

Climb Rate

Steigrate

8.5 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

 4,600 m

Range

Reichweite

662 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung

1 Pilot, 5 passengers

.

Pictures

  -
  AS350B #18202 with firefighting equipment (Photo courtesy of  Tangkijjarak Phakphum). AS350B #18202 with firefighting equipment (Photo courtesy of  Tangkijjarak Phakphum). AS350B #18202 with firefighting equipment (Photo courtesy of  Tangkijjarak Phakphum). AS350B #18202 with firefighting equipment (Photo courtesy of  Tangkijjarak Phakphum). -
  -
  AS350B #18202 with firefighting equipment (Photo courtesy of  Tangkijjarak Phakphum). AS350B #18202 with firefighting equipment (Photo courtesy of  Tangkijjarak Phakphum). AS350B #18202 with firefighting equipment (Photo courtesy of  Tangkijjarak Phakphum). AS350B #18201 (Photo courtesy of  Tui Pankem). -
  -
  AS350B #18204 (Photo courtesy of  Tui Pankem). AS350B #18204 (Photo courtesy of  Tui Pankem). AS350B #18204 (Photo courtesy of  Tui Pankem). AS350B #18204 (Photo courtesy of  Tui Pankem). -
      -
  AS350B #18210 (Photo courtesy of  Tui Pankem). AS350B s/n 2560 with the Buzz 18202 at Khon Kaen Airport. (Photo courtesy of  Michael E. Fader).   -
 

Monre

       
    -
  AS350B as MONRE s/n 2560 with the Buzz 1103 atKhon Kaen Airport. (Photo courtesy of  Michael E. Fader). AS350B as MONRE with the Buzz 1109 atk Don Muang Airport. (Photo courtesy of  Tui Pankem). AS350B with the Buzz 1103 at Don Muang Airport. (Photo courtesy of  Tui Pankem). AS350B-2 s/n 2905 with the Buzz 1112 ak Khon Kaen Airport. (Photo courtesy of  Michael E. Fader). -
.
Aerospatiale AS350
Typ s/n Buzz Del Date W/O Date Basis
AS350BA 1876 1811 1985 2002 -
AS350BA 1931 1812 1986 2002 -
AS350B 2564 18201 1991 2009 -
AS350B 2560 18202 1991 2009 -
AS350B 2567 18203 1991 2009 -
AS350B 2597 18204 1992 2009 -
AS350B 2610 18205 1992 2009 -
AS350B 2613 18206 1992 2009 -
AS350B 2614 18207 1992 2009 -
AS350B 2625 18208 1992 2009 -
AS350B 2645 18209 1992 2009 -
AS350B 2646 18210 1992 2009 -
AS350B-2 2901 18301 15.10.1995 2009 -
AS350B-2 2902 18302 15.10.1995 2009 -
AS350B-2 2905 18303 15.10.1995 2009 -
AS350B-2 2914 18304 14.12.1995 2009 -
AS350B-2 3925 18305 15.4.2005 2009 -
AS350B-2 3933 18306 22.4.2005 2009 -
Last Update 1. August 2017
.

-

last update 1. August 2017

written 12. Juli 2005

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Webmaster Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -