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Bell 206 Jet Ranger

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Aircraft of the Royal Thai Police
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Development

Entwicklung

 

The Bell 206 is a family of two-bladed, single- or twin-engined helicopters, manufactured by Bell Helicopter at its Mirabel, Quebec plant. Originally developed as the Bell YOH-4 for the United States Army's Light Observation Helicopter program, it was not selected by the Army. Bell redesigned the airframe and successfully marketed the aircraft commercially as the five-place Bell 206A JetRanger. The new design was eventually selected by the Army as the OH-58 Kiowa. Bell also developed a seven-place Long Ranger, which was later offered with a twin-engined option as the Twin Ranger, while Tridair Helicopters offers a similar conversion of the Long Ranger called the Gemini ST.

The 206L Long Ranger is a stretched variant with seating for seven. The fuselage, stretched a total of 76 cm, adds two rear-facing seats between the front and rear seat
 

Die Bell 206 ist eine Familie von zweiflügeligen, ein- oder zweimotorigen Helikoptern, die von Bell Helicopter in ihrem Werk in Mirabel, Quebec, hergestellt werden. Ursprünglich als Bell YOH-4 für das Light Observation Helicopter-Programm der U. S. Armee entwickelt, wurde es nicht von der Armee ausgewählt. Bell gestaltete die Flugzeugzelle neu und verkaufte das Flugzeug erfolgreich als Fünf-Platz-Bell 206A JetRanger. Das neue Design wurde schließlich von der Armee als OH-58 Kiowa ausgewählt. Bell entwickelte auch einen Long Ranger mit sieben Plätzen, der später als Twin Ranger mit einer zweimotorigen Option angeboten wurde, während Tridair Helicopters eine ähnliche Umwandlung des Long Ranger namens Gemini ST bot.
Der 206L Long Ranger ist eine gestreckte Variante mit Platz für sieben. Der Rumpf, insgesamt 76 cm gestreckt, fügt zwei nach hinten gerichtete Sitze zwischen den vorderen und hinteren Sitzen hinzu.

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Variants

Versionen

 

206B

Production version upgraded with a Allison 250-C20 engine.

206B

Serienversion mit einem Allison 250-C20 Triebwerk.
 

206L

Stretched, seven-seat configuration, powered by an Allison 250-C20B turboshaft engine.

206L

Gestreckte, siebensitzige Version, angetrieben von einem Allison 250-C20B Triebwerk.
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Operational history

Einsatzgeschichte

 

   

 

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  Royal Thai Police 206B Royal Thai Police 206B Royal Thai Police 206L
 

 

 

   
Royal Thai Police 206L    
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Specifications 206B

Rotor diameter

Rotordurchmesser

10.16 m

Length

Länge

12.11 m

Height

Höhe

2.83 m

Wing area Flügelfläche

81.10 m²

Engine

Motor

1 × Allison 250-C30P turboshaft, 420 shp; derated to 317 shp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

222 km/h

Empty weight

Leergewicht

1,057 kg

Loaded weight

Startgewicht

1,451 kg

Climb Rate

Steigrate

6.9 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

4,115 m

Range

Reichweite

693 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung

1 Pilot, 4 passengers

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Pictures

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  Bell 206B Jet Ranger #2301 (Photo courtesy of  Tui Pankem) Bell 206B Jet Ranger #2312 (Photo courtesy of  Tui Pankem) Bell 206B Jet Ranger #2301 (Photo courtesy of  Tui Pankem) Bell 206L Long Ranger #2401 (Photo courtesy of  Tui Pankem) -
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  Bell 206L Long Ranger #2401 (Photo courtesy of  Tui Pankem)       -
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Bell 206 Jet Ranger
Typ s/n Buzz Del Date W/O Date Basis
206B-2 1840 2301  22. Dec. 1975 present -
206B-2 1841 2302   22. Dec. 1975 present -
206B-2 1842 2303 22. Dec. 1975 1995 w/o
206B-2 1848 2304 22. Dec. 1975 present -
206B-2 1898 2305 1. Nov. 1976 present -
206B-2 1902 2306 1. Nov. 1976 present -
206B-2 1906 2307 1. Nov. 1976 present -
206B-2 1910 2308 1. Nov. 1976 ? w/o
206B-2 2116 2309 9. Mar. 1978 present -
206B-2 2120 2310 9. Mar. 1978 present -
206B-2 2124 2311 9. Mar. 1978 present -
206B-2 2128 2312 9. Mar. 1978 present -
206B-2 3954 2313 24. Mar. 1978 present -
206B-2 3986 2314 24. Mar. 1978 2. Jun. 1993 -
206L-1 45307 2401 1979 ? to Kaset as 1614
206L-1 45310 2402 1979 ? to Kaset as 1615
Last Update 1. August 2017
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last update 3. December 2021

written 1. January 2007

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