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Dornier Do-28D-1 
Aircraft of the Royal Thai Police
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Development

Entwicklung

 

The type designation Dornier Do-28 comprises two different twin-engine STOL utility aircraft, the Do-28A/B (1959) and Do-28D Skyservant (1966) , manufactured by Dornier Flugzeugbau GmbH.

 

Die Typenbezeichnung Dornier Do-28 umfasst zwei verschiedene zweimotorige STOL-Mehrzweck-flugzeuge, die Do-28A/B (1959) und die Do-28D Skyservant (1966), hergestellt von der Dornier Flugzeugbau GmbH.

 

Dornier Do-28D Skyservant
The Dornier company was given financial assis-tance from the German government to develop a larger STOL transport to carry up to 13 passengers. The type was designated the Do-28D and later named Skyservant. The Do-28D was a complete redesign and shared only the basic layout and wing construction of the earlier versions. The fuselage and engine nacelles were rectangular, unlike the rounded Do-28A/B. The aim was to develop a simple and rugged aircraft for use under arduous conditions, which could be easily maintained. With a crew of two pilots, the cabin accommodated up to 12 passengers; freight could be loaded easily through large double doors and with the seats removed the cabin gave 26.3 m2 of unobstructed space. The first flight of a Do-28D took place on 23 February 1966.

 

Dornier Do-28D Skyservant
Die Firma Dornier erhielt finanzielle Unterstützung von der deutschen Regierung, um ein grösseres STOL-Transport zu entwickeln, das bis zu 13 Passagiere befördern kann. Der Typ wurde Do-28D und später Skyservant genannt. Die Do-28D war ein komplettes Redesign und teilte nur das grundlegende Layout und die Flügelkonstruktion der früheren Versionen. Der Rumpf und die Triebwerksgondeln waren im Gegensatz zur abgerundeten Do-28A/B rechteckig. Ziel war es, ein einfaches und robustes Fluggerät für den Einsatz unter erschwerten Bedingungen zu entwickeln, das leicht zu warten ist. Mit einer Besatzung von zwei Piloten bot die Kabine Platz für bis zu 12 Passagiere; Fracht konnte durch grosse Doppeltüren problemlos verladen werden und mit ausgebauten Sitzen bot die Kabine 26,3 m2 ungehinderten Platz. Der Erstflug einer Do-28D fand am 23. Februar 1966 statt.

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Variants

Versionen

 

Do-28D-1

Production version of the Do 28D, with 0.5 m greater wingspan and higher gross weight. 54 built.

Do-28D-1

Serienversion der Do 28D mit 0,5 m größerer Spannweite und höherem Gesamtgewicht. 54 gebaut.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

     
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Royal Thai Police

Royal Thai Police

Royal Thai Police

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The only Do-28 very early in the service f the Police. (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak) The Do-28 in the Museum of the Police (Photo courtesy of Michael E. Fader).     .
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Specifications Do-28D-1

Wingspan

Spannweite

15.55 m

Length

Länge

11.41 m

Height

Höhe

3.90 m
Wing area Flügelfläche 29.00 m²

Engine

Motor

2× Lycoming IGSO-540-A1E 6-cylinder piston engine, 380 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

323 km/h

Empty weight

Leergewicht

2,328 kg

Loaded weight

Startgewicht

4,350 kg

Climb Rate

Steigrate

5 .8 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

7,680 m

Range

Reichweite

1,050 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung 12 passengers
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Serial Beagle D5/180 Husky
Type

US Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

Do-28D-1 - 1815 4015 4. Apr. 1972 ? Preserved in RTP Museum
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last update 30. May 2013

written 1. January 2007

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