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Kawasaki KH-4
Aircraft of the Royal Thai Police
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Development

Entwicklung

 

The Bell 47 is a single rotor single engine light helicopter manufactured by Bell Helicopter. It was based on the third Bell 30 prototype, which was the company's first helicopter designed by Arthur M. Young. The 47 became the first helicopter certified for civilian use on 8 March 1946. More than 5,600 Bell 47s were produced.

The Sioux is a three-seat observation and basic training helicopter. In 1953 the Bell 47G design was introduced. It can be recognized by the full "soap bubble" canopy, exposed welded-tube tail boom, saddle fuel tanks and skid landing gear. In its UH-13J version, based on the Bell 47J, it had a metal-clad tail boom and fuselage and an enclosed cockpit and cabin.

The H-13 and its military variants were often equipped with medical evacuation panniers, one to each skid, with an acrylic glass shield to protect the patient from wind.

A single 260 hp Lycoming VO-435 piston engine was fitted to the 47G variant. Fuel was fed from two high-mounted external tanks. A single two-bladed rotor with short inertial stabilising minor blades was used on the Sioux.

 

 

Der Bell 47 ist ein einmotoriger leichter Hubschrauber mit einem Rotor, der von Bell Helicopter hergestellt wird. Es basierte auf dem dritten Prototyp der Bell 30, dem ersten von Arthur M. Young entworfenen Hubschrauber. Der 47 wurde am 8. März 1946 der erste zivilisierte Hubschrauber. Mehr als 5.600 Bell 47 wurden produziert.
Der Sioux ist ein dreisitziger Beobachtungs- und Grundschulhubschrauber. Im Jahr 1953 wurde das Bell 47G Design eingeführt. Man erkennt es an der vollständigen "Seifenblase", dem freiliegenden geschweißten Rohrheckrohr, den Satteltanks und dem Kufenfahrwerk. In seiner UH-13J-Version, basierend auf der Bell 47J, hatte es einen metallverkleideten Heckausleger und Rumpf und ein geschlossenes Cockpit und eine Kabine.
Die H-13 und ihre militärischen Varianten waren oft mit medizinischen Evakuierungskoffern ausge-stattet, eine für jeden Schlitten, mit einem Acryl-glasschild, um den Patienten vor Wind zu schützen.
Ein einzelner 260 PS Lycoming VO-435 Kolben-motor wurde an die 47G-Variante angepasst. Kraftstoff wurde von zwei hoch angebrachten externen Tanks gespeist. Ein einzelner zwei-blättriger Rotor mit kurzen Trägheitsstabilisieren-den Nebenklingen wurde auf dem Sioux verwendet.

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Variants

Versionen

 

KH-4

 

 

KH-4

 

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

     
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Royal Thai Police

   
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Specifications KH-4

Rotor diamete

Rotordurchmesser

11.32 m

Length

Länge

9.93 m

Height

Höhe

2.95 m

Engine

Motor

1 × Lycoming TVO-435-B1A, 270 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

169 km/h

Empty weight

Leergewicht

816 kg

Loaded weight

Startgewicht

1,293 kg

Climb Rate

Steigrate

4.37 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

5,600 m

Range

Reichweite

400 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung 1 Pilot, 3 Passengers
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Serial Kawasaki KH-4
Type

US Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

KH-4 - 1101 2067 30.9.1965 7.1986 -
KH-4 - 1102 2075 30.9.1965 ? -
KH-4 - 1103 2081 16.9.1965 ? -
KH-4 - 1104 2082 16.9.1965 ? -
KH-4 - 1105 2083 16.9.1965 ? -
KH-4 - 1106 2086 16.9.1965 ? -
KH-4 - 1107 2087 16.9.1965 ? -
KH-4 - 1108 2088 16.9.1965 9.1987 -
KH-4 - 1109 2184 23.9.1965 ? -
KH-4 - 1110 2185 23.9.1965 9.1986 -
KH-4 - 1111 2186 23.9.1965 7.1987 -
KH-4 - 1112 2188 23.9.1965 6.1986 -
KH-4 - 1113 2190 23.9.1965 8.1997 -
KH-4 - 1114 2191 23.9.1965 ? -
KH-4 - 1115 2192 23.9.1965 7.1986 -
KH-4 - 1116  2198 30.9.1965 ? Preserved in RTP Museum
KH-4 - 1117 2199 30.9.1965 12.1987 -
KH-4 - 1118 2200 30.9.1965 4.1986 -
KH-4 - 1119 2201 30.9.1965 ? -
KH-4 - 1120 2202 30.9.1965 9.1997 -

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last update 30. May 2013

written 1. January 2007

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