....
Pilatus / Fairchild PC-6 Porter
Aircraft of the Royal Thai Police
....

                  .

Development

Entwicklung

 

The Pilatus PC-6 Porter is a single-engined STOL utility aircraft designed by Pilatus Aircraft of Switzerland. First flown in 1959, the PC-6 continues in production at Pilatus Flugzeugwerke in Stans, Switzerland. It has been built in both piston engine- and turboprop-powered versions and was produced under licence for a time by Fairchild Hiller in the United States.

The airframe is of a rugged and low-maintenance construction; featuring high levels of accessibility, interchangeability, and favourable manning levels. The wings, fuselage, and empennage are manufactured using conventional semi-monocoque construction techniques, the primary structure being composed of aluminium; the central structure retains critical strength despite the cutout areas for the sliding doors of the main cabin. Corrosion resistance is achieved via a combination of plating and a polyurethane-based enamel paint. The simple nature of the structure allows for ease of repair in the field. Features such as low-pressure tyres, twin-clipper disc brakes, and a highly energy-absorbent undercarriage enable the aircraft to be capable of operating from rough or otherwise challenging terrain.
 

 

Die Pilatus PC-6 Porter ist ein einmotoriges STOL-Nutzflugzeug von Pilatus Aircraft aus der Schweiz. Der 1959 erstmals geflogene PC-6 wird bei den Pilatus Flugzeugwerken in Stans, Schweiz, weiter produziert. Es wurde sowohl in Kolbenmotor- als auch in Turboprop-Versionen gebaut und wurde von Fairchild Hiller in den USA eine Zeitlang in Lizenz hergestellt.
Die Flugzeugzelle ist von einer robusten und wartungsarmen Konstruktion; Sie zeichnen sich durch hohe Zugänglichkeit, Austauschbarkeit und günstige Wartung aus. Die Flügel, der Rumpf und das Leitwerk werden unter Verwendung herkömmlicher Halbschalen-Konstruktion herge-stellt, wobei die Primärstruktur aus Aluminium besteht; Trotz der Aussparungen für die Schiebetüren der Hauptkabine behält die zentrale Struktur ihre kritische Stärke. Die Korrosions-beständigkeit wird durch eine Kombination von Plattierung und einer Lackfarbe auf Polyurethan-basis erreicht. Die einfache Art der Struktur ermöglicht eine einfache Reparatur im Feld. Eigenschaften wie Niederdruckreifen, Scheiben-bremsen und ein stark energieabsorbierendes Fahrgestell ermöglichen es dem Flugzeug, in rauem oder anderweitig anspruchsvollem Gelände zu arbeiten.

                  .

Variants

Versionen

 

PC-6/B2-H2

 

PC-6/B2-H2

 
 

PC-6/C-H2

   

PC-6/C-H2

 
                  .

Operational history

Einsatzgeschichte

 

     
.
 

 

 

Royal Thai Police

Royal Thai Police

Royal Thai Police

 

 

 

 

Royal Thai Police

Royal Thai Police

 
.
.

Fairchild PC-6B2-H2 Porter 1601 (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak)

Fairchild PC-6C-H2 Porter 1608 (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak)

Pilatus PC-6B2-H2 Porter 1609 (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak)

Fairchild PC-6C-H2 Porter 1606 (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak) .
.
 
Specifications PC-6 Porter

Wingspan

Spannweite

15.90 m

Length

Länge

11.00 m

Height

Höhe

3.20 m
Wing area Flügelfläche 28.80 m²

Engine

Motor

1× Pratt & Whitney Canada
 PT6A-27 turboprop 550 PS

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

244 km/h

Empty weight

Leergewicht

331 m/min

Loaded weight

Startgewicht

1'270 kg

Climb Rate

Steigrate

2'800 kg

Service ceiling

Gipfelhöhe

8,197 m

Range

Reichweite

1,612 km

Armament

Bewaffnung

keine

Capacity

Zuladung 1530 kg
.
 
Fairchild PC-6 Porter
Type

US Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

PC-6/B2-H2 - 1601 2030 May 1969 2002 -
PC-6/B2-H2 - 1602  2031 May 1969 17. Jan. 1975 -
PC-6/B2-H2 - 1603 2032 May 1969 11. Nov. 1995 -
PC-6/B2-H2 - 1604 2043 May 1969 Jan. 2010 -
PC-6/C-H2 - 1605 2063 1972 Oct. 2018 -
PC-6/C-H2 - 1606 2064 1972 Jan. 2012 -
PC-6/C-H2 - 1607 2065 1972 15. Sep. 1984 w/o
PC-6/C-H2 - 1608 2066 1972 Oct. 2018 -
PC-6/B2-H2 - 1609 733 9.5.1972 Nov- 2011 Built by Pilatus
PC-6/B2-H2 - 1610 2067 1972 4. Jun. 1980 w/o

-

last update 3. December 2021

written 1. January 2007

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Webmaster Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -