|
The
Eurocopter AS365 Dauphin is a medium-weight multipurpose twin-engine
helicopter produced by Airbus Helicopters. It was originally developed
and manufactured by French firm Aérospatiale, which was merged into the
multinational Eurocopter company during the 1990s. Since entering
production in 1975, the type has been in continuous production for more
than 40 years.
The Dauphin 2 shares many similarities with the Aérospatiale SA360, a
commercially unsuccessful single-engine helicopter; however the
twin-engine Dauphin 2 did meet with customer demand and has been
operated by a wide variety of civil and military operators. Since the
type's introduction in the 1970s, several major variations and
specialised versions of the Dauphin 2 have been developed and entered
production, including the military-oriented Eurocopter Panther, the
air-sea rescue MH-65 Dolphin, the Chinese-manufactured Harbin Z-9 and
the modernised Eurocopter EC155. |
|
Der Eurocopter AS365 Dauphin
ist ein mittel-schwerer zweimotoriger Mehrzweckhubschrauber von Airbus Helicopters. Er wurde ursprünglich von der französischen Firma
Aérospatiale entwickelt und hergestellt, die in den 1990er Jahren in das
multinationale Unternehmen Eurocopter fusionierte. Seit dem
Produktionsstart im Jahr 1975 wird der Typ seit mehr als 40 Jahren
kontinuierlich produziert.
Die Dauphin 2 hat viele Ähnlichkeiten mit der Aérospatiale SA360, einem
kommerziell erfolglosen einmotorigen Hubschrauber. Der zweimotorige
Dauphin 2 erfüllte jedoch die Kundennachfrage und wurde von einer
Vielzahl von zivilen und militärischen Betreibern betrieben. Seit der
Einführung des Typs in den 1970er Jahren wurden mehrere Hauptvarianten
und Spezialversionen des Dauphin 2 entwickelt und in Produktion
genommen, darunter der militärisch orientierte Eurocopter Panther, der
Luft-See-Rettungswagen MH-65 Dolphin, der in China hergestellte Harbin
Z-9 und der modernisierte Eurocopter EC155. |
|
SA 365
N1 |
Upgraded 705 shp Arriel 1C1
turboshafts, an improved 11-blade Fenestron with wider-chord blades,
movable undercarriage doors, higher gross weight of 4,100 kg |
|
SA 365 N1 |
Verbesserte Arriel
1C1-Turbowellentriebwerk mit 705 PS, ein verbesserter 11-Blatt-Fenestron mit
breiteren Blättern, bewegliche Fahrwerkstüren und einem höheren
Bruttogewicht von 4.100 kg |