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BAe Hawk T Mk. 66

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Aircraft of the Swiss Air Force
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Development

Entwicklung

 

The BAE Systems Hawk is a British single-engine, jet-powered advanced trainer aircraft. It was first flown at Dunsfold, Surrey, in 1974 as the Hawker Siddeley Hawk, and subsequently produced by its successor companies, British Aerospace and BAE Systems. It has been used in a training capacity and as a low-cost combat aircraft.

The Hawk has a tandem cockpit, a low-mounted cantilever wing and is powered by a single turbofan engine. Unlike many of the previous trainers in RAF service, the Hawk was specifically designed for training. The Hawk is designed to carry a centreline gun pod, such as the 30 mm ADEN cannon, two under-wing pylons, and up to four hardpoints for fitting armaments and equipment.

 

Die BAE Systems Hawk ist ein britisches ein-motoriges, strahlgetriebenes fortgeschrittenes Schulflugzeug. Es wurde erstmals 1974 in Duns-fold, Surrey, als Hawker Siddeley Hawk geflogen und anschliessend von seinen Nachfolgeunter-nehmen British Aerospace und BAE Systems produziert. Es wurde in Trainingskapazitäten und als kostengünstiges Kampfflugzeug eingesetzt.
Die Hawk hat ein Tandem-Cockpit, einen niedrig montierten freitrage
nden Flügel und wird von einem einzigen Turbofan-Triebwerk angetrieben. Im Gegensatz zu vielen früheren Trainern im RAF-Dienst wurde der Hawk speziell für das Training entwickelt. Dier Hawk ist so konzipiert, dass er eine Mittellinienkanone wie die 30-mm-ADEN-Kanone, zwei Pylonen unter den Flügeln und bis zu vier Befestigungspunkte zum Anbringen von Bewaf-fnung und Ausrüstung tragen kann.

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Variants

Versionen

 

Mk. 66

Export version for the Swiss Air Force. Twenty ordered on 20. October 1987, with first built by BAe and remaining 19 assembled by the Federal Aircraft Factory at Emmen.

 

Mk. 66

Exportversion für die Schweizer Luftwaffe. Zwanzig wurden am 20. Oktober 1987 bestellt, wobei die ersten von BAe gebaut und die restlichen 19 von der Federal Aircraft Factory in Emmen montiert wurden.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

20 Hawk Mk. 66s were in service between 1990 and 2002, of which 18 were sold to Finland in June 2007. Replaced by F-5F as an interim measure until the delivery of eight Pilatus PC-21s

 

20 Hawk MK. 66 waren zwischen 1990 und 2002 im Einsatz, von denen 18 im Juni 2007 nach Finnland verkauft wurden. Als Übergangsmassnahme bis zur Lieferung von acht Pilatus PC-21 durch F-5F ersetzt

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Pictures

Bilder

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Bae Hawk T Mk.66 #U-1253 (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak) Bae Hawk T Mk.66 #U-1266 (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak) Bae Hawk T Mk.66 #U-1265 (Photo courtesy of Phakphum Tangkijjarak)   .
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Specifications Hawk T. 66
Wingspan  Spannweite 9.94 m

Length

Länge

12.43 m

Height

Höhe

3.98 m
Wing area  Flügelfläche 16.70 m²

Engine

Motor

1× Rolls-Royce Adour
 Mk. 951 turbofan 29 kN

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

1,028 km/h

Empty weight

Leergewicht

4,480 kg

Loaded weight

Startgewicht

9,100 kg

Climb Rate

Steigrate

47 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

13,565 m

Range

Reichweite

2,520 km

Armament

Bewaffnung

1 × 30 mm Kanone 

Capacity

Zuladung pilot & trainee
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BAe Hawk, Swiss Air Force
Typ Buzz s/n Delivered Withdrawn Remarks
T.66 U-1251 SW001 31.1.1990 31.12.2002 sold
T.66 U-1252 SW002 31.1.990 31.12.2002 sold
T.66 U-1253 SW003 29.3.1990 31.12.2002 sold
T.66 U-1254 SW004 22.5.1990 31.12.2002 sold
T.66 U-1255 SW005 23.51990 31.12.2002 sold
T.66 U-1256 SW006 19.6.1990 15.10.1990 crashed
T.66 U-1257 SW007 6.7.1990 31.12.2002 sold
T.66 U-1258 SW008 16.8.1990 31.12.2002 sold
T.66 U-1259 SW009 7.9.1990 31.12.2002 sold
T.66 U-1260 SW010 9.10. 1990 31.12.2002 sold
T.66 U-1261 SW011 12.10. 1990 31.12.2002 sold
T.66 U-1262 SW012 12.22.1990 31.12.2002 sold
T.66 U-1263 SW013 15.1.1991 31.12.2002 sold
T.66 U-1264 SW014 07.6.1991 31.12.2002 sold
T.66 U-1265 SW015 25.9.1991 31.12.2002 sold
T.66 U-1266 SW016 12.4.1991 31.12.2002 sold
T.66 U-1267 SW017 12.4.1991 31.12.2002 sold
T.66 U-1268 SW018 21.5.1991 31.12.2002 sold
T.66 U-1269 SW019 6.6.1991 31.12.2002 sold
T.66 U-1270 SW020 31.7.1991 31.12.2002 in storage
 
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last update 1. December 2020

written 20. August 2005

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