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E.K.W. C-36

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Aircraft of the Swiss AIr Force
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Development

Entwicklung

 

The EKW C-36 was a Swiss multi-purpose combat aircraft of the 1930s and 1940s, built by the Eidgenoessische Konstruktionswerkstaette. It was a single-engined monoplane with a crew of two. It entered service in 1942, and despite being obsolete, remained in front line use until the early 1950s, and as a target tug until 1987.

 

In 1935, the Swiss Air Force developed a requirement for a replacement for the Fokker C.V-E biplanes, which were used as reconnaissance aircraft, escort fighters and patrol aircraft. To meet this requirement, the Swiss Federal Constructions Works (EKW) proposed two designs, a modernised C.V, the EKW C-35 and an all new monoplane, the C-36.

 

Orders for 80 C-35s were placed in 1936, but no decision was made about whether to order the C-36, with preference being given to the purchase of foreign twin-engined aircraft for the role, attempts been made to buy Messerschmitt Bf 110s from Germany or Potez 63s from France. These attempts failed, however, and in 1938 approval was given for EKW to complete detailed design of the C-36 and to build a prototype.

 

The first prototype, the C-3601, carried out its maiden flight on 15 May 1939. It was a low-winged cantilever monoplane of all-metal construction. It was powered by a single licence-built Hispano-Suiza 12Y engine driving a three-bladed variable-pitch propeller. A crew of two sat in tandem under a long, continuous canopy. The aircraft was fitted with a twin tail, and had a fixed tailwheel undercarriage.

 

The C-3601 crashed on 20 August 1939 due to wing flutter, but a second prototype, the C-3602, which had a more powerful engine and a constant-speed propeller flew on 30 November that year. Testing was successful, and orders were placed in 1940 for an initial batch of 10 C-3603 with a retractable undercarriage

 

Die EKW C-36 war ein zweisitziges Schweizer Mehrzweck-Kampfflugzeug der 1930er und 1940er Jahre, das von der Eidgenössischen Konstruk-tionswerkstätte gebaut wurde. Es war ein ein-motoriger Eindecker mit zwei Mann Besatzung. Sie wurde 1942 in Dienst gestellt und blieb, obwohl sie veraltet war, bis Anfang der fünfziger Jahre in vorderster Front und bis 1987 als Zielschlepper im Einsatz.

1935 entwickelte die Schweizer Luftwaffe einen Ersatz für die Fokker C.V-E-Doppeldecker, die als Aufklärungsflugzeug, Begleitjäger und Patrouil-lenflugzeug eingesetzt wurden. Um dieser Anfor-derung gerecht zu werden, schlug das EKW (Eidgenössische Konstruk-tionswerkstätte) zwei Entwürfe vor, eine modernisierten CV, die EKW C-35 und einen völlig neuen Eindecker, die C-36.

Bestellungen für 80 C-35 wurden im Jahr 1936 erteilt, aber es wurde keine Entscheidung darüber getroffen, ob die C-36 bestellt werden sollte, wobei der Kauf von ausländischen zweimotorigen Flugzeugen für die Rolle vorgezogen wurde. Es wurde versucht, Messerschmitt Bf 110  aus Deutschland zu  oder Potez 63s aus Frankreich kaufen. Diese Versuche scheiterten jedoch, und im Jahr 1938 erhielt EKW die Genehmigung, das Design des C-36 detailliert zu gestalten und einen Prototyp zu bauen.

Der erste Prototyp, der C-3601, führte seinen Jungfernflug am 15. Mai 1939 durch. Es war ein  freitragender Eindecker aus Ganzmetallbauweise. Es wurde von einem einzigen in Lizenz gebauten Hispano-Suiza 12Y-Motor angetrieben, der mit einem Verstellpropeller angetrieben wurde. Eine Besatzung von zwei Personen sass im Tandem unter einer langen, durchgehenden Haube. Das Flugzeug war mit einem Doppelheck ausgestattet und hatte ein festes Fahrwerk.

Die C-3601 stürzte am 20. August 1939 wegen Flügelflattern ab, doch ein zweiter Prototyp, die C-3602, der über einen stärkeren Motor und einen Konstantdrehzahlpropeller verfügte, flog am 30. November des gleichen Jahres. Die Tests waren erfolgreich und 1940 wurden Aufträge für eine erste Charge von 10 C-3603 mit einem einziehbaren Fahrwerk erteilt

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Variants

Versionen

 

C-3601

First prototype with long-span wings, fixed undercarriage and powered by 860 hp Hispano-Suiza 12YCrs engine.

C-3601

Erster Prototyp mit längeren Flügeln, festem Fahrwerk und 860 PS starkem Hispano-Suiza 12YCrs-Motor.

 

C-3602

Second prototype powered by 1,000 hp Hispano-Suiza 12 Y-51.

C-3602

Zweiter Prototyp mit 1.000 PS Hispano-Suiza 12 Y-51.

 

C-3603

Production version with retractable undercarriage, powered by Hispano-Suiza 12 Y-51. Armed by one 20mm  cannon, two 7.5mm machine guns in the wings and two machine guns in the rear cockpit. 10 built, of which 9 were later converted to C-3603-1 standard.

C-3603

Serienversion mit einziehbarem Fahrwerk, angetrieben von einem Hispano-Suiza 12 Y-51. Bewaffnet mit einer 20-mm-Kanone, zwei 7,5-mm-Maschinengewehre in den Flügeln und zwei MG im hinteren Cockpit. 10 gebaut, von denen 9 später auf den Standard C-3603-1 umgebaut wurden.

 

C-3603-1

Main production version, with short span 13.74 m wings. 142 built by 1944, plus further 6 assembled from spare parts in 1947–48.

C-3603-1

Hauptproduktionsversion mit kurzer Spannweite von 13,74 m. 142 von 1944 an gebaut, plus 6 weitere 1947 bis 1948 aus Ersatzteilen. .

 

C-3603-1 Tr

Advanced trainer version. Two built and one conversion.

C-3603-1 Tr

Fortgeschrittene Trainerversion. Zwei gebaut und eine Umwandlung.

  C-3603-1
Schlepp

20 converted to target tugs (Schlepp) 1946, and 40 to improved standard by from 1953–54.

  C-3603-1
Schlepp

20 wurden 1946 zu Zielschleppern  und 40 zwischen 1953 und 1954 zu verbesserten Standards umgebaut.

  C-3603-1
Schlepp Leucht

The C-447 was equipped with a lighting under the wing for towing operations at night.

  C-3603-1
Schlepp Leucht

Die C-447 wurde für Schleppeinsätze bei Nacht mit einer Beleuchtung unter den Flügel versehen wurde.

  C-3601-1
Lasten-träger

1953 conversion of 20 C-3603-1 equipped for the dropping of containers.

  C-3601-1
Lasten-träger

1953 Umbau von 20 C-3603-1 für den Lastenabwurf ausgerüstet.

  C-3604

More powerful and heavier armed derivative of C-3603, powered by 1,245 hp Saurer YS-2 and carrying an extra two 20mm cannon in its wings. One prototype and twelve production aircraft built.

 

C-3604

Stärkere und schwerer bewaffnete Version der C-3603, angetrieben von Saurer YS-2 mit 1.245 PS und zwei zusätzlichen 20-mm-Kanonen in den Flügeln. Ein Prototyp und zwölf Serienflugzeuge gebaut.

  C-3605

Turboprop version with Lycoming T53 engine (24 converted from C-3603-1 Schlepp). It was much larger and also more powerful than the C-3603, with a maximum speed of 560km/h.

C-3605

Turboprop-Version mit Lycoming T53-Motor (24 C-3603-1 Schlepp umgabeut). Sie war viel größer und auch leistungsstärker als der C-3603 mit einer Höchstgeschwindigkeit von 560 km / h.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The C-3603s, along with EKW D-3801s, fought off trespassing aircraft to defend Swiss neutrality, but were soon relegated to training and target-towing duties. The last variant of the C-36 aircraft family, the turboprop powered C-3605, had its maiden flight in 1968 remaining in service with the Swiss Air Force until 1988. Thanks to its Black and yellow striped colouration, the C-3605 was called "Flying Zebra Crossing".

 

Die C-3603s bekämpften zusammen mit EKW D-3801 das Einfliegen von Luftfahrzeugen, um die Neutralität der Schweiz zu verteidigen, wurden jedoch bald zu Trainings- und Schleppaufgaben gezwungen. Die letzte Variante der C-36-Flugzeugfamilie, die turboprop-betriebene C-3605, wurde 1968 erstmalig bei der Schweizer Luftwaffe eingesetzt. Dank ihrer schwarz-gelb gestreiften Färbung wurde der C-3605 genannt "Fliegende Zebrastreifen".

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Prototyp Prototyp C-3603 (1942)
 
C-3603 (1942) C-3603-1 (1943) C-3603-1 Fl.Kp. 1 (1944)
 
  C-3603-1 Fl.Kp. 2 (1944) C-3603-1 (1944) C-3603-1 Fl.Kp-16 (1944)
 
  C-3603-1 Fl.Kp-16 (1944) C-3603-1 (1945) C-3603-1 Fl.Kp-1 (1945)
 
  C-3603-1 Schlepp (1946) C-3603-1 Fl.Kp-17 (1949) C-3603-1 Fl.Kp-10 (1950)
 
C-3604 Fl.Kp-17 (1950) C-3603-1 Schlepp (1952) C-3603-1 Schlepp (1953)
 
C-3603-1 (1954) C-3604 Fl.Kp-17 (1954) C-3603-1 Firefly (1954)
 
C-3604 Fl.Kp-17 (1955) C-3603-1 TR (1956) C-3603-1 Schlepp (1956)
 
C-3603-1 (1956) C-3603-1 (1957) C-3603 (1957)
 
C-3603-1 Lastenträger (1957) C-3603-1 (1958) C-3603-1 Schlepp (1961)
 
C-3603-1 Schlepp-Leucht (1967 C-3603-1 Schlepp (1968) C-3605 (1969)
 
C-3605 (1973) C-3605 (1977) C-3605 (1981)
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Specifications C-3603-1 C-3604
Wingspan  Spannweite 13.74 m 13.74 m
Length  Länge 10.23 m 10.25 m
Height Höhe 3.23 m 3.60 m
Wing area  Flügelfläche 32.40 m2 28.70 m2

Engine 

Motor

Hispano-Suiza HS 51 12 Y
12. Zylinder Reihenmotor
1’000 PS
Saurer YS-2
12. Zylinder Reihenmotor
1’250 PS
Maximum speed Höchstgeschwindigkeit 476 Km/h 560 Km/h
Rate of climb Steigleistung 10,0 m/s 12,5 m/s
Empty weight Leergewicht  2'272 Kg 2'840 Kg
Loaded weight Startgewicht 3’952 Kg 4’780 Kg
Service ceiling Gipfelhöhe 8'700 m 11'500 m
Range  Reichweite 680 Km 600 Km
Armament Bewaffnung 1 x Kanone
? x MG (synchonisiert)
1 x MG (flexibel)
Bomben
3 x Kanone
1 x MG (flexibel)
Bomben
 
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Pictures

Bilder

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E.K.W. C-3605 #C-497  (Photo courtesy Michael E. Fader) Dassault Mirage IIIRS C70 #J-2335 an the C-3605 (Photo courtesy Michael E. Fader) E.K.W. C-3605 #C-497  (Photo courtesy Michael E. Fader) E.K.W. C-3605 #C-497  (Photo courtesy Michael E. Fader) .
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C-36, Swiss Air Force
Typ Buzz s/n Delivered Withdrawn Remarks
C-3601 C-1 ? 5. May 1939 11. Aug. 1939 Crashed
C-3602 C-2 ? 21. Apr. 1940 1940 -
C-3603 C-401 181 23. Nov. 1941 6.  Jun. 1942 Crashed
C-3603 C-402 182 27. Feb. 1942 1. Jul. 1952 later C-3603-1 Standard
C-3603 C-403 183 5. Mar. 1942 18. Jun. 1942 -
C-3603 C-404 184 22. Jan. 1943 1. Jul. 1952 later C-3603-1 Standard
C-3603 C-405 185 28. Apr. 1942 1. Jul. 1952 later C-3603-1 Standard
C-3603 C-406 186 26. Apr. 1942 1. Jul. 1952 later C-3603-1 Standard
C-3603 C-407 187 27. Mar. 1942 1. Jul. 1952 later C-3603-1 Standard
C-3603 C-408 188 30. Apr. 1942 1. Jul. 1952 later C-3603-1 Standard
C-3603 C-409 189 30. Apr. 1942 13. Sep. 1965 later C-3603-1 Standard
C-3603 C-410 190 4. May 1942 13. Sep. 1965 later C-3603-1 Standard
C-3603-1 Schlepp C-411 191 30. Jul. 1942 4. May 1964 Crashed at take-off accident at Samaden
C-3603-1 C-412 192 11. May 1942 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-413 193 19. May 1942 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-414 194 19. May 1942 2. 10.1945 Crashed at Simplon
C-3603-1 C-415 195 23. May 1942 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-416 196 1. Jun. 1942 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-417 197 13. Jul. 1942 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-418 198 11. Jun. 1942 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-419 199 17. Jun. 1942 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-420 200 23. Jun. 1942 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-421 201 3. Jul. 1942 24. 11.1943 -
C-3603-1 C-422 202 29. Jun. 1942 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-423 203 13. Jul. 1942 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-424 204 17. Jul. 1942 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-425 205 6. Aug. 1942 10. Nov. 1942 -
C-3603-1 C-426 206 15. Aug. 1942 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-427 207 12. Aug. 1942 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-428 208 24. Aug. 1942 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-429 209 28. Aug. 1942 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-430 210 13. Jun. 1944 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-431 211 4. Jul. 1942 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-432 212 13. Jul. 1942 2. Feb. 1944 -
C-3603-1 C-433 213 28. Jul. 1942 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-434 214 1. Aug. 1942 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-435 215 13. Aug. 1942 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-436 216 22. Aug. 1942 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-437 217 1. Sep. 1942 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-438 218 7. Sep. 1942 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-439 219 30. Sep. 1942 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-440 220 23. Sep. 1942 24. May 1943 Crashed
C-3603-1 C-441 221 15. Oct. 1942 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-442 222 17. Oct. 1942 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-443 223 31. Oct. 1942 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-444 224 30. Oct. 1942 27. 8.1945 Collision over Tiefenkastel with C-520
C-3603-1 C-445 225 18. Nov. 1942 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-446 226 7. Jan. 1943 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 Schlepp C-447 227 13. Jan. 1943 31. Dec. 1973 Schlepp-Leucht
C-3603-1 C-448 228 28. Jan. 1943 22. Aug. 1945 Crashed at take-off accident at Sion
C-3603-1 C-449 229 30. Jan. 1943 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-450 230 19. Feb. 1943 14. Aug. 1950 Crashed near Anzeindaz
C-3603-1 C-451 231 26. Feb. 1943 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-452 232 13. Mar. 1943 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-453 233 19. Mar. 1943 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-454 234 2. Apr. 1943 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-455 235 18. May .1943 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-456 236 2. Jul. 1943 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-457 237 13. Aug. 1943 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-458 238 5. Aug. 1943 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-459 239 5. Aug. 1943 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-460 240 23. Aug. 1943 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 Schlepp C-461 241 13. Aug. 1943 13. Sep. 1965 -
C-3603-1 C-462 242 4. Sep. 1942 12. May 1948 Crashed near Oberegg
C-3603-1 C-463 243 5. Sep. 1942 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 Schlepp C-464 244 12. Sep. 1942 15. Jul. 1987 Rebuild to an C-3605
C-3603-1 C-465 245 19. Sep. 1942 25. Mar. 1944 -
C-3603-1 Schlepp C-466 246 29. Oct. 1942 13. Sep. 1965 -
C-3603-1 C-467 247 22. Oct. 1942 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 Schlepp C-468 248 2. Nov. 1942 13. Sep. 1965 -
C-3603-1 Schlepp C-469 249 10. Nov. 1942 31. Dec. 1973 -
C-3603-1 Schlepp C-470 250 13. Jan. 1943 19. Aug. 1953 Crashed near Piotta
C-3603-1 C-471 251 28. Jan. 1943 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-472 252 19. Feb. 1943 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-473 253 2. Mar. 1943 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-474 254 27. Jan. 1943 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 Schlepp C-475 255 2. Sep. 1943 13. Sep. 1965 -
C-3603-1 Schlepp C-476 256 3. Mar. 1943 13. Sep. 1965 -
C-3603-1 C-477 257 2. Jun. 1943 6. Mar. 1950 Crashed  at take-off accident at Mollis
C-3603-1 C-478 258 2. Jun. 1943 26. Aug. 1943 -
C-3603-1 C-479 259 29. Dec. 1942 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-480 260 16. Feb. 1943 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 Schlepp C-481 261 21. Jun. 1943 13. Sep. 1965 -
C-3603-1 Schlepp C-482 262 29. Jun. 1943 31. Dec. 1973 -
C-3603-1 Schlepp C-483 263 2. Apr. 1943 15. Jul. 1987 Rebuild to an C-3605
C-3603-1 Schlepp C-484 264 10. May 1944 26. Mar. 1963 Crash landing at Samaden
C-3603-1 Schlepp C-485 265 26. Aug. 1943 1. Jan. 1971 -
C-3603-1 Schlepp C-486 266 9. Jul. 1943 31. Dec. 1973 -
C-3603-1 Schlepp C-487 267 15. Jul. 1943 30. Jun. 1957 -
C-3603-1 C-488 268 19. Jul. 1943 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 Firefly C-489 269 3. Aug. 1943 13. Sep. 1965 -
C-3603-1 C-490 270 6. Aug. 1943 24. Aug. 1943 Crashed near Payerne
C-3603-1 C-491 271 7. Aug. 1943 25. Apr. 1949 Crashed near Sirnach
C-3603-1 Schlepp C-492 272 18. Aug. 1943 13. Sep. 1965 -
C-3603-1 Schlepp C-493 273 19. Aug. 1943 15. Jul. 1987 Rebuild to an C-3605
C-3603-1 Schlepp C-494 274 27. Aug. 1943 15. Jul. 1987 Rebuild to an C-3605
C-3603-1 Schlepp C-495 275 21. Sep. 1943 15. Jul. 1987 Rebuild to an C-3605
C-3603-1 Schlepp C-496 276 25. Sep. 1943 31. Dec. 1973 -
C-3603-1 Schlepp C-497 277 11. Oct. 1943 15. Jul. 1987 Rebuild to an C-3605
C-3603-1 Schlepp C-498 278 13. Oct. 1943 15. Jul. 1987 Rebuild to an C-3605
C-3603-1 Schlepp C-499 279 27. Oct. 1943 15. Jul. 1987 Rebuild to an C-3605
C-3603-1 Schlepp C-500 280 9. Nov. 1943 8. May 1973 Crashed  at take-off accident
C-3603-1 Schlepp C-501 281 2. Oct. 1943 15. Jul. 1987 Rebuild to an C-3605
C-3603-1 Schlepp C-502 282 9. Oct. 1943 1. Jun. 1972 Rebuild to an C-3605
C-3603-1 Schlepp C-503 283 15. Oct. 1943 31. Dec. 1973 -
C-3603-1 C-504 284 19. Oct. 1943 2. Mar. 1945 -
C-3603-1 Schlepp C-505 285 10. Nov. 1943 31. Dec. 1973 -
C-3603-1 Schlepp C-506 286 30. Nov. 1943 17. Apr. 1970 Crash landing at Payerne
C-3603-1 C-507 287 2. Dec. 1943 5. Mar. 1953 Landing accident at Saanen
C-3603-1 Schlepp C-508 288 2. Dec. 1943 31. Dec. 1973 -
C-3603-1 Schlepp C-509 289 2. Dec. 1943 15. Jul. 1987 Rebuild to an C-3605
C-3603-1 C-510 290 6. Jan. 1944 20. Apr. 1951 Emergency landing at Payerne
C-3603-1 C-511 291 11. Oct. 1943 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-512 292 17. Sep. 1943 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-513 293 27. Dec. 1943 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-514 294 27. Dec. 1943 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-515 295 13. Jan. 1944 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-516 296 15. Jan. 1944 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-517 297 20. Jan. 1944 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-518 298 1. Feb. 1944 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-519 299 2. Feb. 1944 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-520 300 26. Feb. 1944 27. Aug. 1945 Collision over Tiefenkastel with C-444
C-3603-1 Schlepp C-521 301 6. Jan. 1944 13. Sep. 1965 -
C-3603-1 Schlepp C-522 302 14. Jan. 1944 13. Sep. 1965 -
C-3603-1 Schlepp C-523 303 14. Jan. 1944 15. Jul. 1987 Rebuild to an C-3605
C-3603-1 C-524 304 22. Jan. 1944 5. May 1948 Crashed near Dailly
C-3603-1 C-525 305 3. Feb. 1944 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-526 306 3. Feb. 1944 6. Jun. 1945 Crashed at Kloten
C-3603-1 Schlepp C-527 307 15. Feb. 1944 13. Sep. 1965 -
C-3603-1 Schlepp C-528 308 18. Feb. 1944 13. Sep. 1965 -
C-3603-1 Schlepp C-529 309 13. Mar. 1944 18. Jul. 1983 Later C-3505, Crashed near Vernayaz
C-3603-1 Lastenträger C-530 310 13. Mar. 1944 13. Sep. 1965 -
C-3603-1 C-531 311 13. Mar. 1944 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 C-532 312 15. Mar. 1944 19. Oct. 1956 Collision with truck at Samaden
C-3603-1 Schlepp C-533 313 22. Mar. 1944 15. Jul. 1987 Rebuild to an C-3605
C-3603-1 Schlepp C-534 314 23. Mar. 1944 1. Jan. 1971  
C-3603-1 Schlepp C-535 315 24. Mar. 1944 15. Jul. 1987 Rebuild to an C-3605
C-3603-1 C-536 316 30. Mar. 1944 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 Schlepp C-537 317 30. Mar. 1944 13. Sep. 1965 -
C-3603-1 C-538 318 1. Jan. 1944 29. Aug. 1946 Crashed near Schwarzenburg
C-3603-1 Schlepp C-539 319 14. Apr. 1944 15. Jul. 1987 Rebuild to an C-3605
C-3603-1 C-540 320 28. Aug. 1944 9. Sep. 1947 Crashed near Gletternes
C-3603-1 Schlepp C-541 321 3. May 1944 15. Jul. 1987 Rebuild to an C-3605
C-3603-1 C-542 322 8. May 1944 1. Jul. 1952 -
C-3603-1 Schlepp C-543 323 10. May 1944 28. Feb. 1963 Crashed at take-off accident at Sion
C-3603-1 Schlepp C-544 324 11. May 1944 31. Jan. 1969 Crashed at take-off accident at Samaden
C-3603-1 C-545 325 8. Mar. 1944 24. Sep. 1951 Collision with C-546
C-3603-1 C-546 326 31. May 1944 24. Sep. 1951 Collision with C-545
C-3603-1 Schlepp C-547 327 22. Mar. 1944 15. Jul. 1987 Rebuild to an C-3605
C-3603-1 Schlepp C-548 328 6. Apr. 1944 26. Feb. 1971 Landing accident at Samaden, not repaired
C-3603-1 Schlepp C-549 329 18. Apr. 1944 13. Sep. 1965 -
C-3603-1 Schlepp C-550 330 28. Jun. 1944 15. Jul. 1987 Rebuild to an C-3605
C-3603-1 Schlepp C-551 331 9. Aug. 1944 15. Jul. 1987 Rebuild to an C-3605
C-3603-1 Schlepp C-552 332 20. Jun. 1944 15. Jul. 1987 Rebuild to an C-3605
C-3603-1 TR C-553 333 31. Oct. 1945 1972 -
C-3603-1 TR C-554 334 25. Oct. 1945 11. Jul. 1975 -
C-3603-1 Schlepp C-555 335 27. Nov. 1947 15. Jul. 1987 Rebuild to an C-3605
C-3603-1 Schlepp C-556 336 6. Jan. 1948 11. Nov. 1969  
C-3603-1 Schlepp C-557 337 20. Jan. 1948 15. Jul. 1987 Rebuild to an C-3605
C-3603-1 Schlepp C-558 338 13. Feb. 1948 15. Jul. 1987 Rebuild to an C-3605
C-3603-1 Schlepp C-559 339 12. Apr. 1948 13. Sep. 1965 -
C-3603-1 Schlepp C-560 339 12. Apr. 1948 13. Sep. 1965 -
C-3604 C-601 - 21. Aug 1944 ? -
C-3604 C-602 - 28. Nov. 1950 17. Feb. 1956 -
C-3604 C-603 - 28. Jun. 1951 17. Feb. 1956 -
C-3604 C-604 - 28. Nov. 1947 19. Sep. 1950 engine failure near Hertenstein
C-3604 C-605 - 27. Nov. 1947 17. Feb. 1956 -
C-3604 C-606 - 6. Jan. 1948 17. Feb. 1956 -
C-3604 C-607 - 20. Feb. 1948 17. Feb. 1956 -
C-3604 C-608 - 2. Mar. 1948 17. Feb. 1956 -
C-3604 C-609 - 13. Feb. 1948 17. Feb. 1956 -
C-3604 C-610 - 2. Mar. 1948 17. Feb. 1956 -
C-3604 C-611 - 9. Jun. 1948 17. Feb. 1956 -
C-3604 C-612 - 27. Apr. 1948 17. Feb. 1956 -
C-3604 C-613 - 13. May 1948 1. Jun. 1951 destroyed during overhaul at Pilatus
 
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Sources

Quellen

 

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last update 15. April 2019

written 20. August 2005

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