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Messerschmitt Bf 108B Taifun

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Aircraft of the Swiss Air Force
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Development

Entwicklung

 

The Messerschmitt Bf 108 Taifun was a German single-engine sport and touring aircraft, developed by Bayerische Flugzeugwerke in the 1930s. The Bf 108 was of all-metal construction.

Originally designated the M 37, the aircraft was designed as a four-seat sports/recreation aircraft for competition in the 4th Challenge International de Tourisme in 1934. The M 37 prototype flew first in spring 1934, powered by a 247 hp Hirth HM 8U 8.0 litre displacement, air-cooled inverted-V8 engine, which drove a three-blade propeller. The M 37's overall performance marked it as a popular choice for record flights.

The Bf 108A first flew in 1934, followed by the Bf 108B in 1935. The Bf 108B used the substantially larger, 12.67 litre displacement Argus As 10 air-cooled inverted V8 engine.

 

Die Messerschmitt Bf 108 Taifun war ein deutsches einmotoriges Sport- und Reiseflugzeug, das in den 1930er Jahren von den Bayerischen Flugzeugwerken entwickelt wurde. Die Bf 108 war eine Ganzmetallkonstruktion.
Das ursprünglich als M 37 bezeichnete Flugzeug war als viersitziges Sport-/Freizeitflugzeug für den Wettbewerb der 4. Challenge International de Tourisme im Jahr 1934 konzipiert. Der Prototyp der M 37 flog erstmals im Frühjahr 1934, angetrieben von einem luftgekühlten Hirth HM 8U 8,0-Liter-V8-Motor mit 247 PS, der einen Dreiblattpropeller antrieb. Die Gesamtleistung der M 37 machte sie zu einer beliebten Wahl für Rekordflüge.
Die Bf 108A flog erstmals 1934, gefolgt von der Bf 108B im Jahr 1935. Die Bf 108B verwendete den wesentlich größeren, luftgekühlten V8-Motor Argus As 10 mit 12,67 Litern Hubraum.

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Variants

Versionen

 

Bf 108

Revised version, with a 237 hp Argus As 10C or the 266 hp Argus As 10E engine.

 

Bf 108

Überarbeitete Version mit einem 237 PS starken Argus As 10C oder dem 266 PS starken Argus As 10E Motor.

                 

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The Bf-108B Taifun was procured as a trainer at the same time as the Bf-109D. 15 aircraft were taken over by the Flugwaffe between 1938 and 1939. During the war, one aircraft was acquired from civilian sources and two aircraft that had been interned were transferred to the Flugwaffe. In 1959, the Taifun had to be decommissioned due to wing deformations.

 

Gleichzeitig mit der Beschaffung der Bf-109D wurde die Bf-108B Taifun als Trainer beschafft. 15 Maschinen konnten 1938 bis 1939 von der Flug-waffe übernommen werden. Während des Krieges wurde eine Maschine aus ziviler Hand erworben und zwei Maschinen die Interniert waren in die Flugwaffe übernommen. 1959 musste die Taifun aufgrund von Deformationen der Flügel stillgelegt werden.

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Flugwaffe    
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Pictures

Bilder

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Messerchmitt Bf-108B #A-210 (Picture courtesy collection Peter E. Kalt

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Specifications Me-108B
Wingspan  Spannweite 10.62 m

Length

Länge

8.29 m

Height

Höhe

2.20 m
Wing area  Flügelfläche 16.40 m2

Engine

Motor

Argus As-10 E/3
8 Zylinder Reihenmotor
220 PS

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

303 Km/h

Empty weight

Leergewicht

855 Kg

Loaded weight

Startgewicht

1’400 Kg

Climb Rate

Steigrate

4.0 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

5'000 m

Range

Reichweite

1'000 Km

Armament

Bewaffnung

keine

Capacity

Zuladung Crwe 1, ? passengers
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Messerschmitt BF-108B, Swiss Air Force
Typ Buzz s/n Delivered Withdrawn Remarks
Bf.108 Taifun A-201 ... 23. 11.1938 31.12.1959 ...
Bf.108 Taifun A-202 ... 23. 11.1938 17.2.1956 ...
Bf.108 Taifun A-203 ... 25. 1.1939 21.7.1956 Landing accident at Buochs
Bf.108 Taifun A-204 .. 25. 1.1939 7.8.1946 Crashed, flew into ground near Trübschachen
Bf.108 Taifun A-205 ... 25. 1.1939 17.2.1956 ...
Bf.108 Taifun A-206 ... 6.7.1939 28.6.1957 landing accident at Dübendorf
Bf.108 Taifun A-207 ... 6.7.1939 31.12.1959 ...
Bf.108 Taifun A-208 2064 7.7.1939 31.12.1959 ...
Bf.108 Taifun A-209 ... 6.7.1939 31.12.1959 ...
Bf.108 Taifun A-210 ... 6.7.1939 31.12.1959 ...
Bf.108 Taifun A-211 ... 1.8.1939 31.12.1959 ...
Bf.108 Taifun A-212 2086 1.8.1939 31.12.1959 ...
Bf.108 Taifun A-213 ... 1.8.1939 17.2.1956 ...
Bf.108 Taifun A-214 ... 1.8.1939 31.12.1959 ...
Bf.108 Taifun A-215 ... 1.8.1939 17.2.1956 ...
Bf.108 Taifun A-216 0210141 / 1129 7.8.1942 17.2.1956 ...
Bf.108 Taifun A-217 ... 20.4.1945 15.1.1953 Crashed near Kielholz
Bf.108 Taifun A-218 110215 / 1943 27.4.1945 17.2.1956 ...
 
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last update 10. January 2024

written 20. August 2005

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