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Messerschmitt
Bf109 |
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Aircraft of the Swiss Air Force |
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Development |
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Entwicklung |
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The Messerschmitt Bf 109 is
a German World War II fighter aircraft that was, along with the
Focke-Wulf Fw 190, the backbone of the Luftwaffe's fighter force. The Bf
109 first saw operational service in 1937 during the Spanish Civil War
and was still in service at the end of World War II in 1945. It was one
of the most advanced fighters when it first appeared, with an all-metal
monocoque construction, a closed canopy, and retractable landing gear.
It was powered by a liquid-cooled, inverted-V12 aero engine. It was
called the Me 109 by Allied aircrew and some German aces, even though
this was not the official German designation.
The plane was designed by Willy Messerschmitt and Robert Lusser who
worked at Bayerische Flugzeugwerke during the early to mid-1930s. It was
conceived as an interceptor, although later models were developed to
fulfill multiple tasks, serving as bomber escort, fighter-bomber, day-,
night-, all-weather fighter, ground-attack aircraft, and aerial
Reconnaissance aircraft. It was supplied to several states during World
War II and served with several countries for many years after the war.
The Bf 109 is the most produced fighter aircraft in history, with a
total of 34,248 airframes produced from 1936 to April 1945. |
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Die Messerschmitt Bf 109 ist ein
deutsches Kampfflugzeug des Zweiten Weltkriegs, das zusammen mit der
Focke-Wulf Fw 190 das Rückgrat der Luftwaffe bildete. Die Bf 109 kam
erstmals 1937 während des Spanischen Bürger-kriegs zum Einsatz und war auch
bei Kriegsende 1945 noch in Betrieb. Sie war bei ihrem Erscheinen eines der
modernsten Jagdflugzeuge mit einer Ganzmetall-Monocoque-Konstruktion, einer
ge-schlossenen Kabinenhaube und einem einzieh-baren Fahrwerk. Angetrieben
wurde sie von einem flüssigkeitsgekühlten, umgekehrten V12-Triebwerk. Sie
wurde von den alliierten Fliegern und einigen deutschen Assen als Me 109
bezeichnet, obwohl dies nicht die offizielle deutsche Bezeichnung war.
Das Flugzeug wurde von Willy Messerschmitt und Robert Lusser entworfen, die
Anfang bis Mitte der 1930er Jahre bei den Bayerischen Flugzeugwerken
arbeiteten. Es war als Abfangjäger konzipiert, obwohl spätere Modelle
entwickelt wurden, um mehrere Aufgaben zu erfüllen und als Bomber-begleiter,
Jagdbomber, Tag-, Nacht- und Allwetter-jäger, Bodenangriffsflugzeug und
Luftaufklärungs-flugzeug zu dienen. Sie wurde während des Zweiten Weltkriegs
an mehrere Staaten geliefert und diente nach dem Krieg noch viele Jahre lang
in verschiedenen Ländern. Die Bf 109 ist das meist-produzierte Jagdflugzeug
der Geschichte: Von 1936 bis April 1945 wurden insgesamt 34.248 Exemplare
hergestellt. |
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Variants |
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Versionen |
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Bf 109D |
Early standard version of
the Bf 109 with the 661 hp Jumo 210D engine.647 were built |
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Bf 109D |
Frühe Standardversion der Bf 109
mit dem 661 PS starken Jumo 210D-Motor. 647 Stück wurden gebaut. |
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Bf 109E |
Version with longer
Daimler-Benz DB 601A with 1,085.0 hp and new radiators in the wing root. |
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Bf 109E |
Version mit längerem
Daimler-Benz DB 601A mit 1.085,0 PS und neuen Kühlern in der Flügelwurzel. |
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Bf 109F |
Version with improved
Daimler-Benz DB 601E engine and aerodynamics |
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Version mit verbessertem
Daimler-Benz DB 601E Motor und Aerodynamik |
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Bf 109G |
Identical F-series airframe,
although there were modifications included a reinforced wing structure
and the DB 605A engine |
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Bf 109G |
Identische Zelle der F-Serie,
jedoch mit Änderungen wie einer verstärkten Flügelstruktur und dem DB
605A-Motor |
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Bf 109G-14 |
Version with taller tail
unit and redesigned rudder |
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Bf 109G-14 |
Version mit höherem Leitwerk und
überarbeitetem Seitenruder |
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Operational
history |
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Einsatzgeschichte |
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Me-109D
(1938) |
Me-109E
(1939) |
Me-109E
(1940) |
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Me-109E
(1940) |
Me-109D
(1942) |
Me-109E
(1944) |
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Me-109D
(1944) |
Me-109E
(1944) |
Me-109E
(1945) |
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Me-109E
(1946) |
Me-109D
(1946) |
Me-109E
(1947) |
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Me-109E
(1948) |
Fliegerkompanie
6 Me-109E
(1940) |
Fliegerkompanie
6 Me-109E
(1941) |
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Fliegerkompanie
6 Me-109E
(1941) |
Fliegerkompanie 8 Me-109E
(1940) |
Fliegerkompanie 8 Me-109E
(1942) |
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Fliegerkompanie 8 Me-109E
(1944) |
Fliegerkompanie
9 Me-109E
(1940) |
Fliegerkompanie
9 Me-109E
(1941) |
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Fliegerkompanie
9 Me-109E
(1939) |
Fliegerkompanie
9 Me-109E
(1942) |
Fliegerkompanie
15 Me-109D
(1940) |
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Fliegerkompanie
15 Me-109E
(1939) |
Fliegerkompanie
15 Me-109E
(1939) |
Fliegerkompanie 21 ,Me-109E
(1939 |
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Fliegerkompanie 21 ,Me-109E
(1940) |
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Pictures |
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Bilder |
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Messerschmitt
Bf-109E J-355 (Photo courtesy Michael E. Fader) |
Messerschmitt
Bf-109E J-355 (Photo courtesy Michael E. Fader) |
Messerschmitt
Bf-109E J-355 (Photo courtesy Michael E. Fader) |
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Specifications |
Bf
109E |
Wingspan |
Spannweite |
9,87 m |
Length |
Länge |
8,64 m |
Height |
Höhe |
2,60 m |
Wing
area |
Flügelfläche |
16,20 m² |
Engine |
Motor |
1 x Daimler-Benz
12-Zylinder-V-Motor DB
601 A-1 990 PS
|
Maximum
speed |
Höchstgeschwindigkeit |
570 km/h |
Empty
weight |
Leergewicht |
2'010 kg |
Loaded
weight |
Startgewicht |
2'505 kg |
Climb
Rate |
Steigrate |
? |
Service
ceiling |
Gipfelhöhe |
10'500 m |
Range |
Reichweite |
800 km |
Armament |
Bewaffnung |
2
x 7,92-mm MG
2 x 20 mm Kanone |
Capacity |
Zuladung |
Pilot |
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. |
|
Messerschmitt ME-109D, Swiss Air Force |
Typ |
Buzz |
s/n |
Delivered |
Withdrawn
|
Remarks |
Bf-109D-1 |
J-301 |
2297 |
19.1.1939 |
28.12.1949 |
... |
Bf-109D-1 |
J-302 |
2299 |
19.1.1939 |
28.12.1949 |
... |
Bf-109D-1 |
J-303 |
2295 |
17.12.1938 |
9.2.1948 |
Crashed at Meiringen Air Base |
Bf-109D-1 |
J-304 |
2298 |
10.01.1939 |
28.12.1949 |
... |
Bf-109D-1 |
J-305 |
2300 |
5.1.1939 |
28.12.1949 |
... |
Bf-109D-1 |
J-306 |
2301 |
10.01.1939 |
28.12.1949 |
... |
Bf-109D-1 |
J-307 |
2302 |
7.1.1939 |
28.12.1949 |
... |
Bf-109D-1 |
J-308 |
2303 |
10.01.1939 |
2.9.1947 |
Crashed at Payerne Air Base |
Bf-109D-1 |
J-309 |
2304 |
19.1.1939 |
28.12.1949 |
... |
Bf-109D-1 |
J-310 |
2305 |
5.1.1939 |
4.6.1940 |
Shotdown by German Bf-110 |
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|
Messerschmitt ME-109E , Swiss Air Force |
Typ |
Buzz |
s/n |
Delivered |
Withdrawn
|
Remarks |
ME-109E |
J-311 |
2159 |
5. 07 1939 |
28. 12 1949 |
... |
ME-109E |
J-312 |
2160 |
20. 06 1939 |
3. 03 1940 |
Write off |
ME-109E |
J-313 |
2161 |
20. 06 1939 |
14. 08 1948 |
... |
ME-109E |
J-314 |
2162 |
7. 05 1939 |
7. 06 1939 |
Crashed near Altenrhein |
ME-109E |
J-315 |
2163 |
20. 06 1939 |
20. 11 1946 |
... |
ME-109E |
J-316 |
2164 |
20. 06 1939 |
26. 06 1942 |
Crashed, flew into a Mountain
near Schallenberg |
ME-109E |
J-317 |
2165 |
23. 06 1939 |
28. 12 1949 |
... |
ME-109E |
J-318 |
2166 |
28. 06 1939 |
14. 08 1948 |
... |
ME-109E |
J-319 |
2167 |
23. 06 1939 |
14. 08 1948 |
... |
ME-109E |
J-320 |
2168 |
24. 06 1939 |
9. 05 1947 |
Crashed into Ahnenfirn |
ME-109E |
J-321 |
2169 |
28. 06 1939 |
28. 12 1949 |
... |
ME-109E |
J-322 |
2170 |
24. 06 1939 |
14. 07 1939 |
Crashed near Netstal |
ME-109E |
J-323 |
2171 |
27. 06 1939 |
14. 08 1948 |
... |
ME-109E |
J-324 |
2172 |
27. 06 1939 |
28. 12 1949 |
... |
ME-109E |
J-325 |
2173 |
28. 06 1939 |
28. 12 1949 |
... |
ME-109E |
J-326 |
2174 |
27. 06 1939 |
28. 12 1949 |
... |
ME-109E |
J-327 |
2175 |
27. 06 1939 |
14. 08 1948 |
... |
ME-109E |
J-328 |
2176 |
27. 06 1939 |
14. 08 1948 |
... |
ME-109E |
J-329 |
2177 |
28. 06 1939 |
14. 08 1948 |
... |
ME-109E |
J-330 |
2178 |
29. 06 1939 |
14. 08 1948 |
... |
ME-109E |
J-331 |
2189 |
29. 06 1939 |
14. 08 1948 |
... |
ME-109E |
J-332 |
2190 |
29. 06 1939 |
20. 11 1946 |
... |
ME-109E |
J-333 |
2191 |
29. 06 1939 |
14. 08 1948 |
... |
ME-109E |
J-334 |
2192 |
29. 06 1939 |
7. 07 1944 |
Crashed near Kägiswil |
ME-109E |
J-335 |
2193 |
30. 06 1939 |
14. 08 1948 |
... |
ME-109E |
J-336 |
2194 |
30. 06 1939 |
14. 08 1948 |
... |
ME-109E |
J-337 |
2195 |
30. 06 1939 |
20. 11 1946 |
... |
ME-109E |
J-338 |
2196 |
30. 06 1939 |
14. 08 1948 |
... |
ME-109E |
J-339 |
2197 |
30. 06 1939 |
2. 10 1946 |
Collision with J-344 over Raron |
ME-109E |
J-340 |
2198 |
30. 06 1939 |
28. 12 1949 |
... |
ME-109E |
J-341 |
2362 |
10. 11 1939 |
14. 08 1948 |
... |
ME-109E |
J-342 |
2363 |
14. 04 1939 |
14. 08 1948 |
... |
ME-109E |
J-343 |
2364 |
8. 10 1939 |
14. 08 1948 |
... |
ME-109E |
J-344 |
2385 |
10. 10 1939 |
2. 10 1946 |
collision with J-339 over Raron |
ME-109E |
J-345 |
2386 |
10. 10 1939 |
7. 07 1947 |
crash landing at Fribourg |
ME-109E |
J-346 |
2403 |
8. 10 1939 |
14. 08 1948 |
... |
ME-109E |
J-347 |
2404 |
10. 10 1939 |
20. 11 1946 |
... |
ME-109E |
J-348 |
2405 |
12. 10 1939 |
20. 11 1946 |
... |
ME-109E |
J-349 |
2406 |
26. 10 1939 |
9. 02 1945 |
crashed near Erwil |
ME-109E |
J-350 |
2407 |
26. 10 1939 |
20. 11 1946 |
... |
ME-109E |
J-351 |
2408 |
26. 10 1939 |
14. 08 1948 |
... |
ME-109E |
J-352 |
2409 |
7. 11 1939 |
14. 08 1948 |
... |
ME-109E |
J-353 |
2420 |
26. 10 1939 |
27. 06 1946 |
Crash landing at Yverdon |
ME-109E |
J-354 |
2421 |
7. 11 1939 |
12. 10 1943 |
crashed near Isenflue (run out
of fuel) |
ME-109E |
J-355 |
2422 |
7. 11 1939 |
28. 12 1949 |
Museum Dübendorf |
ME-109E |
J-356 |
2423 |
16. 12 1939 |
14. 08 1948 |
... |
ME-109E |
J-357 |
2438 |
16. 04 1940 |
14. 08 1948 |
... |
ME-109E |
J-358 |
2425 |
15. 12 1939 |
14. 08 1948 |
... |
ME-109E |
J-359 |
2426 |
6. 04 1940 |
23. 09 1943 |
Crash landing at Buochs |
ME-109E |
J-360 |
2427 |
20. 12 1939 |
28. 12 1949 |
... |
ME-109E |
J-361 |
2428 |
9. 04 1940 |
28. 12 1949 |
... |
ME-109E |
J-362 |
2429 |
20. 12 1939 |
14. 08 1948 |
... |
ME-109E |
J-363 |
2430 |
18. 12 1939 |
14. 08 1948 |
... |
ME-109E |
J-364 |
2431 |
15. 04 1940 |
14. 08 1948 |
... |
ME-109E |
J-365 |
2432 |
5. 04 1940 |
10. 08 1942 |
collision with J-466 over
Gerzensee |
ME-109E |
J-366 |
2439 |
20. 12 1939 |
10. 08 1942 |
collision with J-465 over
Gerzensee |
ME-109E |
J-367 |
2440 |
15. 12 1939 |
14. 08 1948 |
.... |
ME-109E |
J-368 |
2441 |
16. 12 1939 |
25. 06 1942 |
flew into the Pilatus |
ME-109E |
J-369 |
2442 |
25. 04 1939 |
14. 08 1948 |
... |
ME-109E |
J-370 |
2451 |
16. 12 1939 |
14. 08 1948 |
... |
ME-109E |
J-371 |
2452 |
20. 04 1940 |
20. 11 1946 |
... |
ME-109E |
J-372 |
2453 |
10. 04 1940 |
20. 11 1946 |
... |
ME-109E |
J-373 |
2454 |
15. 04 1940 |
14. 08 1948 |
... |
ME-109E |
J-374 |
2455 |
23. 04 1940 |
28. 12 1949 |
... |
ME-109E |
J-375 |
2456 |
2. 12 1939 |
14. 08 1948 |
... |
ME-109E |
J-376 |
2457 |
9. 04 1940 |
14. 08 1948 |
... |
ME-109E |
J-377 |
2458 |
27. 04 1940 |
28. 12 1949 |
... |
ME-109E |
J-378 |
2459 |
20. 04 1940 |
5. 09 1944 |
shot down near Neuaffoltern |
ME-109E |
J-379 |
2460 |
12. 04 1940 |
14. 08 1948 |
... |
ME-109E |
J-380 |
2461 |
26. 04 1940 |
27. 06 1946 |
crash landing at Avanches |
ME-109E |
J-381 |
2373 |
25. 04 1940 |
26. 04 1948 |
crash landing at Buochs |
ME-109E |
J-382 |
2374 |
27. 04 1940 |
28. 12 1949 |
... |
ME-109E |
J-383 |
2375 |
20. 04 1940 |
28. 12 1949 |
... |
ME-109E |
J-384 |
2376 |
16. 04 1940 |
14. 08 1948 |
... |
ME-109E |
J-385 |
2377 |
20. 04 1940 |
14. 08 1948 |
... |
ME-109E |
J-386 |
2378 |
15. 04 1940 |
14. 08 1948 |
... |
ME-109E |
J-387 |
2379 |
5. 04 1940 |
28. 12 1949 |
... |
ME-109E |
J-388 |
2380 |
6. 04 1940 |
28. 12 1949 |
... |
ME-109E |
J-389 |
2381 |
12. 04 1940 |
14. 08 1948 |
... |
ME-109E |
J-390 |
2392 |
20. 04 1940 |
28. 12 1949 |
... |
ME-109E |
J-391 |
2301 |
28. 04 1944 |
28. 03 1947 |
crash landing at Payerne |
ME-109E |
J-392 |
... |
18. 07 1945 |
28. 12 1949 |
... |
ME-109E |
J-393 |
... |
10. 09 1945 |
28. 12 1949 |
... |
ME-109E |
J-394 |
... |
7. 12 1945 |
22. 05 1947 |
collision with tree at Bemont |
ME-109E |
J-395 |
.. |
7. 12 1945 |
28. 12 1949 |
... |
ME-109E |
J-396 |
... |
7. 12 1945 |
28. 12 1949 |
... |
ME-109E |
J-397 |
... |
21. 12 1945 |
28. 12 1949 |
... |
ME-109E |
J-398 |
... |
10. 01 1946 |
28. 12 1949 |
... |
ME-109E |
J-399 |
... |
19. 03 1946 |
28. 12 1949 |
... |
|
|
|
Messerschmitt
ME-109F
, Swiss Air Force |
Typ |
Buzz |
s/n |
Delivered |
Withdrawn
|
Remarks |
ME-109F-4/Z |
J-715 |
7605 |
25.
07 1942 |
28.
05 1948 |
former
PC + JY |
ME-109F-4/Z |
J-716 |
7197 |
25.
07 1942 |
28.
05 1948 |
former
NW + KU |
|
|
|
Messerschmitt
ME-109G
, Swiss Air Force |
Typ |
Buzz |
s/n |
Delivered |
Withdrawn
|
Remarks |
ME-109G |
J-701 |
163112 |
26.
05 1944 |
8.
09 1947 |
former
ST + RB |
ME-109G |
J-702 |
163230 |
26.
05 1944 |
8.
09 1947 |
former
ST + VP |
ME-109G |
J-703 |
163243 |
26.
05 1944 |
8.
09 1947 |
former
RQ + BG |
ME-109G-10 |
J-704 |
163245 |
26.
05 1944 |
13.
11 1946 |
former
RQ + BI, Write off in taxi accident at Interlaken |
ME-109G |
J-705 |
163248 |
26.
05 1944 |
8.
09 1947 |
former
RQ + BL |
ME-109G |
J-706 |
163251 |
26.
05 1944 |
8.
09 1947 |
former
RQ + BO |
ME-109G |
J-707 |
163804 |
26.
05 1944 |
28.
05 1947 |
former
NF + FE |
ME-109G |
J-708 |
163806 |
26.
05 1944 |
8.
09 1947 |
former
NF + FG |
ME-109G |
J-709 |
163808 |
26.
05 1944 |
8.
09 1947 |
former
NF + FI |
ME-109G |
J-710 |
163814 |
26.
05 1944 |
18.
06 1946 |
former
NF + FO, Ccrash landing at Buochs |
ME-109G |
J-711 |
163815 |
26.
05 1944 |
8.
09 1947 |
former
NF + FP |
ME-109G |
J-712 |
163816 |
26.
05 1944 |
8.
09 1947 |
former
NF + FQ |
ME-109G-6 |
J-713 |
162704 |
29.
03 1944 |
29.
05 1946 |
former
RU + OZ, Crashed into Pizzo Rodi |
ME-109G-14 |
J-714 |
261818 |
17.
12 1944 |
28.
05 1948 |
... |
|
|
|
|
|
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|
|
|
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. |