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Pilatus PC-21 |
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Aircraft of the Swiss Air Force |
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Development |
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Entwicklung |
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The Pilatus PC-21 is a
turboprop-powered advanced trainer with a stepped tandem cockpit. It is
manufactured by Pilatus Aircraft. The PC-21 was developed as a
completely new training system, aimed at meeting future military
customers' specifications in terms of capability and life-cycle costs
for the next three decades. On 30 April 2002, the rollout of the first
PC-21 prototype, this aircraft conducted its first flight on 1 July
2002.
The aircraft features a tandem-seating arrangement in a bird
strike-resistant glass canopy with allround vision. The plane has
Martin-Baker CH16C Zero-Zero ejection seats. The flight controls, which
are fully balanced and harmonized, are optimized for ease of operation
and overall effectiveness. In addition, a full autopilot and civil
flight management system are also present. |
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Der Pilatus PC-21 ist ein
Turboprop-angetriebener Fortgeschrittenen-Trainer mit abgestuftem
Tandem-Cockpit. Es wird von Pilatus Aircraft hergestellt. Der PC-21 wurde
als völlig neues Trainingssystem entwickelt, das darauf abzielt, die
Spezifikationen zukünftiger Militärkunden in Bezug auf Leistungs-fähigkeit
und Lebenszykluskosten für die nächsten drei Jahrzehnte zu erfüllen. Am 30.
April 2002, dem Rollout des ersten PC-21-Prototyps, führte dieses Flugzeug
am 1. Juli 2002 seinen Erstflug durch.
Das Flugzeug verfügt über eine Tandem-Sitz-anordnung in einem
vogelschlagfesten Glasdach mit Rundumsicht. Das Flugzeug hat Martin-Baker
CH16C Zero-Zero-Schleudersitze. Die vollständig ausbalancierten und
harmonisierten Flugsteuerungen sind auf einfache Bedienung und
Gesamteffektivität optimiert. Darüber hinaus sind ein vollständiger
Autopilot und ein ziviles Flugmanagementsystem vorhanden. |
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Variants |
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Versionen |
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PC-21 |
Only one Basic Version, 211
built |
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PC-21 |
Nur eine Basisversion, 211
gebaut |
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Operational
history |
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Einsatzgeschichte |
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The
Swiss parliament approved procurement of six PC-21 in December 2006. The
contract with Pilatus was signed on 22 January 2007. It provides for six
PC-21, the associated logistics and engineering services plus mission
planning and debriefing systems for the PC-21 Jet Pilot Training System
operated by the Swiss Air Force (JEPAS PC-21). The PC-21 trainers will be
delivered by the end of 2007, and training for Swiss Air Force pilots is
scheduled to commence in March 2008. |
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Das
Schweizer Parlement bewilligte im Dezember 2006 den Kauf von sechs PC-21.
Am 22. Januar 2007 wurde der Vertrag mit Pilatus unterzeichnet, er umfasst
sechs PC-21 sowie unterstützende Logistic und Technik für das geplante
PC-21 Jet Pilot Training System (JEPAS PC-21)
welches von der SAF betrieben werden soll. Die PC-21 werden Ende 2007
geliefert und ab März 2008 von der Luftwaffe eingesetzt. |
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Luftwaffe |
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Pictures |
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Bilder |
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Pilatus PC-21 at the Axalp (Photo courtesy
of Andy Herzog) |
Pilatus PC-21 at the Axalp (Photo courtesy
of Andy Herzog) |
Pilatus PC-21 at the Axalp (Photo courtesy
of Andy Herzog) |
Pilatus PC-21 at the Axalp (Photo courtesy
of Andy Herzog) |
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Pilatus PC-21 at the Axalp (Photo courtesy
of Andy Herzog) |
Pilatus PC-21
A-104 at Emmen (Photo courtesy
of Geri Friedlos) |
Pilatus PC-21 at Emmen (Photo
courtesy of Geri Friedlos) |
Pilatus PC-21 at Emmen (Photo
courtesy of Geri Friedlos) |
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Pilatus PC-21
A-101 at Emmen (Photo courtesy
of Geri Friedlos) |
Pilatus PC-21 at Emmen (Photo courtesy
of Geri Friedlos) |
Pilatus PC-21 at Emmen (Photo courtesy
of Geri Friedlos) |
Pilatus PC-21
A-102 at Emmen (Photo courtesy
of Geri Friedlos) |
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Specifications |
PC-21 |
Wingspan |
Spannweite |
11.23
m |
Length |
Länge |
9.11
m |
Height |
Höhe |
3.75
m |
Wing
area |
Flügelfläche |
15.22
m2 |
Engine |
Motor |
1
x Pratt & Whitney Canada PT6A-68B 1'195
kW |
Maximum
speed |
Höchstgeschwindigkeit |
685
km/h |
Empty
weight |
Leergewicht |
2'280
Kg |
Loaded
weight |
Startgewicht |
4'250
Kg |
Climb
Rate |
Steigrate |
21,6
m/s |
Service
ceiling |
Gipfelhöhe |
13’800
m |
Range |
Reichweite |
1'330
km |
Armament |
Bewaffnung |
none |
Capacity |
Zuladung |
Crew 2 |
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Pilatus
PC-21 , Swiss Air Force |
Typ |
Buzz |
s/n |
Delivered |
Withdrawn
|
Remarks |
PC-21 |
A-101 |
103 |
28.
7.2008 |
present |
... |
PC-21 |
A-102 |
104 |
28.
7.2008 |
present |
... |
PC-21 |
A-103 |
105 |
5.5.2008 |
present |
... |
PC-21 |
A-104 |
106 |
5.5.2008 |
present |
... |
PC-21 |
A-105 |
107 |
5.5.2008 |
present |
... |
PC-21 |
A-106 |
108 |
5.5.2008 |
present |
... |
PC-21 |
A-107 |
- |
order |
- |
... |
PC-21 |
A-108 |
- |
order |
- |
... |
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