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Zeppelin LZ C-II

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Aircraft of the Swiss AIr Force
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Development

Entwicklung

 

It is less known that Zeppelin also built various types of aircraft. In the summer of 1917, the Luftstreitkräfte of the German Empire required a fast, single-engine, armed reconnaissance aircraft. The requirement was also received by the Luftschiffbau Zeppelin GmbH, a part of the Zeppelin company. There it had been recognized fore a while that the time of the large war airships was over and that aircraft construction was being intensively pursued. Paul Jaray was appointed head of the project and had the task of developing such an aircraft in the shortest possible time.

Paul Jaray was very familiar with the Maybach engines used in airship construction. The Maybach Mb IVa was a water-cooled six-cylinder in-line engine and made 240 hp. Its only disadvantage was the heavy weight of 400 kg.Therefore, the new aircraft had to be made entirely of wood and canvas to meet the one tonne requirement.

In August 1917, the draft was submitted to the Inspectorate of the Luftstreitkräfte for examination. In order not to lose any time, it was decided to start immediately building two planes.In September 1917 the first plane was completed in Lindau and could be tested.

The machine generally showed good flight characteristics, only a few minor changes were necessary, the plane was slightly top-heavy due to the heavy engine. The ailerons, elevators and rudders had to be made of metal constructions covered with fabric, since the wooden frames were not up to the stresses. The fueltank was moved under the pilot's seat.

The design was then given the designation C.II and series production began in June 1918. By the time the armistice negotiations began on 8. November 1918, only 19 Zeppelin C.II had been completed.

 

Es ist wenig bekannt, dass Zeppelin auch verschiedene Flugzeugtypen baute. Im Sommer 1917 forderte die Luftstreitkräfte des Deutschen Kaiserreichs einen schnellen einmotorigen bewaffneten Aufklärer. Die Forderung bekam auch die Luftschiffbau Zeppelin GmbH, ein Teil der Zeppelin Gesellschaft. Dort hatte man schon lange erkannt, dass die Zeit der grossen Kriegsluftschiffe vorbei war und sich intensiv mit dem Flugzeugbau beschäftigt. Zum Leiter des Projektes ernannte man Paul Jaray nun die Aufgabe hatte ein solches Flugzeug in kürzester Zeit zu entwickeln.
Paul Jaray kannte vom Luftschiffbau her die dort verwendeten Maybach Motoren sehr gut. Der Maybach Mb IVa war ein wassergekühlter Sechszylinder-Reihenmotor und leistete 240 PS.  Sein einziger Nachteil war das hohe Gewicht von 400 kg. Daher musste das neue Flugzeug komplett aus Holz und Leinwand bestehen, um die Forderung von einer Tonne zu erfüllen.
 Im August 1917 wurde der Entwurf zur Prüfung bei der Inspektion der Fliegertruppen eingereicht. Um keine Zeit zu verlieren, entschloss man sich sofort mit dem Bau zweier Maschinen zu beginnen. Im September 1917 war die erste Maschine in Lindau fertig gestellt und konnte erprobt werden.
Die Maschine zeigte im Allgemeinen gute Flugeigenschaften, nur ein paar kleinere Änderungen waren notwendig, so war durch den schweren Motor die Maschine leicht kopflastig. Die Quer-, Höhen- und Seitenruder musste man stoffbespannten Metallkonstruktionen machen, da die hölzernen Rahmen, den Beanspruchungen nicht gewachsen waren. Der Treibstofftank wurde unter den Pilotensitz verlegt.
Die Ausführung erhielt nun die Bezeichnung C.II und ab Juni 1918 begann die Serienfertigung. Bis zum Beginn der Waffenstillstandsverhandlungen am 8. November 1918 waren lediglich 19 Exemplare der Zeppelin C.II fertig gestellt.

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Variants

Versionen

 

C-II 2

Reconnaissance plane with two 7.92mm machine guns, 19 built

C-II 2

Aufklärungsmaschine mit zwei 7.92 mm Maschinengewehren, 19 gebaut

 

C-II 2V

Aerialmapping plane without armament with cameras, 2 converted from C-II

C-II 2V

Vermessungsmaschine ohne Bewaffnung mit Kameras, 2 umgebaut aus C-II

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

A year and a half after the end of the First World War, in the spring of 1920, a Swiss wholesaler in Friedrichshafen came across 19 brand-new Zeppelin LZ C-ll aircraft, which were manufactured in late 1918 but were never used. He had the machines dismantled and transported to Central Switzerland via Lake Constance in a secret lightning campaign. In October 1920, the Swiss Army acquired all 19 aircraft, which they transferred to Dübendorf and had assembled there. The robust Zeppelin aircraft were a welcome addition to the aircraft fleet for the air force and good business for the dealer. The Zeppelin served primarily as reconnaissance aircraft for long distances and for altitude training of pilots, since they could climb up to 8,500 m. Due to material fatigue, all Zeppelin machines were retired and liquidated after an in accident in October 1927.

 

Anderthalb Jahre nach Ende des Ersten Welt-kriegs, im Frühjahr 1920, stiess ein Schweizer Grosshändler in Friedrichshafen auf 19 fabrikneue Flugzeuge vom Typ Zeppelin LZ C-ll, die Ende 1918 hergestellt, aber nie eingesetzt wurden. In einer geheimen Blitzaktion liess er die Maschinen demontieren und über den Bodensee in die Inner-schweiz transportieren. Im Oktober 1920 erwarb die Schweizer Armee alle 19 Flugzeuge, die sie nach Dübendorf überführte und dort zusammenbauen liess. Die robusten Zeppelin-Flugzeuge waren für die Luftwaffe eine willkommene Ergänzung der Flugzeugflotte und für den Händler ein gutes Geschäft. Der Zeppelin diente vor allem als Aufklärungsflugzeug für grosse Entfernungen und zum Höhentraining der Piloten, da sie bis zu 8.500 m steigen konnten. Aufgrund von Materialermüdung wurden alle Zeppelin Maschinen nach einem Unfall im Oktober 1927 ausgemustert und liquidiert.

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Flugwaffe Flugwaffe Flugwaffe
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Specifications LZ C-II 2 LZ C-II 2V
Wingspan  Spannweite 12.00 m 12.00 m
Length  Länge 8.00 m 8.00 m
Height Höhe 3.70 m 3.70 m
Wing area  Flügelfläche 31.20 m2 31.20 m2

Engine 

Motor

Maybach Mb IVa
6 Zylinder Reihenmotor
260 PS
Maybach Mb IVa
6 Zylinder Reihenmotor
260 PS
Maximum speed Höchstgeschwindigkeit 180 Km/h 180 Km/h
Rate of climb Steigleistung 6.5 m/s 6.5 m/s
Empty weight Leergewicht  1'035 Kg 1'047 Kg
Loaded weight Startgewicht 1’470 Kg 1’470 Kg
Service ceiling Gipfelhöhe 8'500 m 8'500 m
Range  Reichweite 480 Km 480 Km
Armament Bewaffnung 2 x MG (synchronisiert) keine
 
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Zepp, Swiss Air Force
Typ Buzz s/n Delivered Withdrawn Remarks
LZ C-II 2 801 ? 12. Oct. 1920 20. Feb. 1928 ...
LZ C-II 2 802 ? 12. Oct. 1920 20. Jul. 1923 Crashed
LZ C-II 2 803 ? 12. Oct. 1920 31. Dec. 1925 ...
LZ C-II 2 804 ? 12. Oct. 1920 20. Jul. 1923 Crashed
LZ C-II 2 805 ? 12. Oct. 1920 31. Dec. 1926 ...
LZ C-II 2 806 ? 12. Oct. 1920 12. May 1926 ...
LZ C-II 2 807 ? 12. Oct. 1920 20. Feb. 1928 ...
LZ C-II 2 808 ? 12. Oct. 1920 20. Feb. 1928 ...
LZ C-II 2 809 ? 12. Oct. 1920 28. Nov. 1921  Crashed
LZ C-II 2 810 ? 12. Oct. 1920 20. Feb. 1928 ...
LZ C-II 2 811 ? 12. Oct. 1920 10. Jun. 1927 ...
LZ C-II 2 812 ? 12. Oct. 1920 10. Jun. 1927 ...
LZ C-II 2 814 ? 12. Oct. 1920 11. Sep. 1926 Crashed
LZ C-II 2 815 ? 12. Oct. 1920 25. Jul. 1927 ...
LZ C-II 2--> LZ C-II 2V  816 ? 12. Oct. 1920 14. Oct. 1927 Crashed
LZ C-II 2 817 ? 12. Oct. 1920 20. Feb. 1928 ...
LZ C-II 2 818 ? 12. Oct. 1920 20. Feb. 1928 ...
LZ C-II 2 819 ? 12. Oct. 1920 20. Feb. 1928 ...
LZ C-II 2--> LZ C-II 2V  820 ? 12. Oct. 1920 20. Feb. 1928 ...
 
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last update 17. July 2022

written 20. August 2005

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