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Dassault Mirage III

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Aircraft of the Armée de l'Air

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Development

Entwicklung

 

The Dassault Mirage III is a family of single-seat, single-engine, fighter aircraft developed and manufactured by French aircraft company Dassault Aviation. It was the first Western European combat aircraft to exceed Mach 2 in horizontal flight. On 14 January 1964, the first production Mirage IIIE was delivered to the AdA, over time, 192 aircraft were eventually delivered to that service.

 

Die Dassault Mirage III ist eine Familie einsitziger, einmotoriger Kampfflugzeuge, die vom franzö-sischen Flugzeughersteller Dassault Aviation entwickelt und hergestellt werden. Es war das erste westeuropäische Kampfflugzeug, das Mach 2 im Horizontalflug übertraf. Am 14. Januar 1964 wurde die erste Produktion Mirage IIIE an die AdA geliefert, im Laufe der Zeit wurden schliesslich 192 Flugzeuge an diesen Dienst geliefert.

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Variants

Versionen

 

IIIA

Pre-production aircraft, with a lengthened, area ruled fuselage and powered by a 9,600 lbf dry and 13,230 lbf with reheat Atar 9B turbojet engine, 10 built

 

IIIA

Vor-Produktion Flugzeuge, mit einem verlängerten Rumpf mit der Flächen-regel und angetrieben von einem 9.600 lbf trocken und 13.230 lbf mit Nachatmung Atar 9B Turbojet-Motor, 10 gebaut

 

IIIB

Two-seat tandem trainer aircraft fitted with one piece canopy. 26 built

 

IIIB

Zweisitziges Trainer-Flugzeug mit einteiliger Haube. 26 gebaut

 

IIIB-2(RV)

Inflight refuelling training aircraft for Mirage IV force, fitted with dummy refuelling probe in nose. Ten built

 

IIIB-2(RV)

Inflight Refueling Trainingsflugzeug für Mirage IV Force, ausgestattet mit Dummy-Betankungssonde in der Nase. Zehn gebaut

 

IIIBE

Two-seat training aircraft based on Mirage IIIE, 20 built.

 

IIIBE

Zweisitziges Trainingsflugzeug basierend auf Mirage IIIE, 20 gebaut.

 

IIIC

Single-seat all-weather interceptor-fighter aircraft, with longer fuselage than the IIIA and equipped with a Cyrano Ibis radar.

 

IIIC

Einsitziges Allwetter-Abfangjägerflugzeug, mit längerem Rumpf als der IIIA und ausgerüstet mit einem Cyrano Ibis Radar.

 

IIIC2

Conversion of a Mirage IIIE with Atar 09K-6 engine, one aircraft converted

 

IIIC2

Umrüstung einer Mirage IIIE mit Atar 09K-6 Triebwerk, ein Flugzeug umgebaut

 

IIIE

Single-seat tactical strike and fighter-bomber aircraft, with 30 cm fuselage plug. Fitted with Cyrano II radar with additional air-to-ground modes, improved navigation equipment, including TACAN and a Doppler radar. Powered by an Atar 09C-3 turbojet engine.183 built

 

IIIE

Einsitziger taktischer Jagdbomber, mit 30 cm Rumpfverlängerung. Ausgestattet mit Cyrano II-Radar mit zusätzlichen Luft-Boden-Modi, verbesserter Navigationsausrüstung, einschließlich TACAN und einem Doppler-Radar. Angetrieben von einem Atar 09C-3 Turbojet-Motor.183 gebaut

 

IIIR

Single-seat all-weather reconnaissance aircraft, with radar replaced by camera nose carrying up to five cameras. Aircraft based on IIIE, 50 built

 

IIIR

Einsitziges Allwetter-Aufklärungsflugzeug, bei dem das Radar durch eine Kameranase mit bis zu fünf Kameras ersetzt wird. Flugzeuge basierend auf IIIE, 50 gebaut

 

IIIRD

Single-seat all-weather reconnaissance aircraft, equipped with improved avionics, including  doppler radar as in the Mirage IIIE, 20 built

 

IIIRD

Einsitziges Allwetter-Aufklärungsflugzeug, ausgestattet mit verbesserter Avionik, einschließlich Doppler-Radar wie in der Mirage IIIE, 20 gebaut

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

A total of 95 Mirage IIICs were obtained by the French Air Force, with initial operational deliveries in July 1961. The Mirage IIIC remained in service with the AdA until 1988. The Armée de l'Air also placed an order for a two-seat Mirage IIIB operational trainer. Performing its first flight on 21 October 1959.

During its service with the French Air Force, the Mirage III was normally armed with assorted air-to-ground ordnance or R.550 Magic air-to-air missiles. Its design proved to be relatively versatile, allowing the fighter model to have been readily adapted to serve in a variety of roles, including trainer, reconnaissance and ground-attack versions.

 

Insgesamt wurden 95 Mirage IIIC von der französischen Luftwaffe beschafft, die ersten operativen Lieferungen erfolgten im Juli 1961. Die Mirage IIIC blieb bis 1988 bei der AdA in Betrieb. Die Armée de l'Air bestellte auch einen zweisitzigen Mirage IIIB-Einsatztrainer. Erstflug am 21. Oktober 1959.
Während ihres Dienstes bei der französischen Luftwaffe war die Mirage III normalerweise mit verschiedenen Luft-Boden-Waffen oder R.550 Magic Luft-Luft-Raketen bewaffnet. Sein Design erwies sich als relativ vielseitig, so dass das Jägermodell leicht für eine Vielzahl von Rollen angepasst werden konnte, darunter Trainer-, Aufklärungs- und Bodenangriffsversionen.

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  EC-1/2 "Cigognes" (1963) EC-1/2 "Cigognes" (1963) EC-1/2 "Cigognes" (1965)
 

 

 

  EC-1/2 "Cigognes" (1968) EC-1/2 "Cigognes" (1971) EC-1/2 "Cigognes" (1972)
 

 

 

  EC-1/2 "Cigognes" (1980) EC-1/2 "Cigognes" (1982) EC-2/2 "Côte d'Or" (1965)
 

 

 

  EC-2/2 "Côte d'Or" (1965) EC-2/2 "Côte d'Or" (1965) EC-2/2 "Côte d'Or" (1971)
 

 

 

  EC-2/2 "Côte d'Or" (1972) ECT-2/2 "Côte d'Or" (1976) ECT-2/2 "Côte d'Or" (1977)
 

 

 

  ECT-2/2 "Côte d'Or" (1983) ECT-2/2 "Côte d'Or" (1985) ECT-2/2 "Côte d'Or" (1985)
 

 

 

  ECT-2/2 "Côte d'Or" (1985) EC-2/3 "Alsace" (1964) EC-2/3 "Alsace" (1964)
 

 

 

  EC-2/3 "Alsace" (1969) EC-2/3 "Alsace" (1971) EC-2/3 "Alsace" (1977)
 

 

 

  EC-2/3 "Alsace" (1980) EC-1/3 "Navarre" (1968) EC-1/3 "Navarre" (1968)
 

 

 

  EC-1/3 "Navarre" (1969) EC-1/3 "Navarre" (1973) EC-1/3 "Navarre" (1975)
 

 

 

  EC-1/3 "Navarre" (1976) EC-1/3 "Navarre" (1979) EC-2/3 "Champagne" (1966)
 

 

 

  EC-2/3 "Champagne" (1968) EC-2/3 "Champagne" (1969) EC-2/3 "Champagne" (1972)
 

 

 

  EC-2/3 "Champagne" (1974) EC-2/3 "Champagne" (1976) EC-2/3 "Champagne" (1979)
 

 

 

  EC-2/3 "Champagne" (1979) EC-3/3 "Ardennes" (1992) EC-1/4 "Dauphine"
 

 

 

  EC-2/4 "La Fayette" EC-1/5 "Vendée" (1966) EC-1/5 "Vendée" (1969)
 

 

 

  EC-1/5 "Vendée" (1969) EC-2/5 "Ile de France" (1967) EC-2/5 "Ile de France" (1967)
 

 

 

  EC-2/5 "Ile de France" (1968 EC-2/5 "Ile de France" (1973) EC-1/10 "Valois" (1974)
 

 

 

  EC-1/10 "Valois" (1974) EC-1/10 "Valois" (1978) EC-1/10 "Valois" (1978)
 

 

 

  EC-2/10 "Seine"(1972) EC-2/10 "Seine" (1977) EC-2/10 "Seine" (1979)
 

 

 

  EC-2/10 "Seine" (1979) EC-2/10 "Seine" (1979) EC-2/10 "Seine" (1983)
 

 

 

  EC-2/10 "Seine" (1980) EC-2/10 "Seine" (1985) EC-3/10 "Vexin" (1979)
 

 

 

  EC-3/10  "Vexin" (1979) EC-3/10  "Vexin" (1980) EC-3/10 "Vexin" (1982)
 

 

 

  EC-3/10 "Vexin" (1987) EC-3/10 "Vexin" (1988) EC-1/13 "Artois" (1961)
 

 

 

  EC-1/13 "Artois" (1962) EC-1/13 "Artois" (1962) EC-1/13 "Artois" (1963)
 

 

 

  EC-1/13 "Artois" (1964) EC-1/13 "Artois" (1964) EC-1/13 "Artois" (1966)
 

 

 

  EC-1/13 "Artois" (1970) "Artois" (1971) EC-1/13 "Artois" (1971)
 

 

 

  EC-1/13 "Artois"  (1972) EC-1/13 "Artois"  (1977 EC-2/13 "Alpes" (1964)
 

 

 

  EC-2/13 "Alpes" (1964) EC-2/13 "Alpes" (1965) EC-2/13 "Alpes" (1965)
 

 

 

  EC-2/13 "Alpes" (1965) EC-2/13 "Alpes" (1965) EC-2/13 "Alpes" (1966)
 

 

 

  EC-2/13 "Alpes" (1967) EC-2/13 "Alpes" (1968) EC-2/13 "Alpes (1968)
 

 

 

  EC-2/13 "Alpes (1969) EC-2/13 "Alpes" (1992) EC-2/13 "Alpes" (1993)
 

 

 

  ER-1/33 "Belfort" (1970) ER-1/33 "Belfort" (1974) ER-1/33 "Belfort" (1977)
 

 

 

  ER-1/33 "Belfort" (1981) ER-1/33 "Belfort" (1984) ER-1/33 "Belfort" (1986)
 

 

 

  ER-2/33 "Savoie" (1965) ER-2/33 "Savoie" (1967) ER-2/33 "Savoie" (1967)
 

 

 

  ER-2/33 "Savoie" (1971) ER-2/33 "Savoie" (1980) ER-3/33 "Moselle" (1964)
 

 

 

  ER-3/33 "Moselle" (1967) ER-3/33 "Moselle" (1971) ER-3/33 "Moselle" (1976)
 

 

 

  ER-3/33 "Moselle" (1978) ER-3/33 "Moselle" (1984) ER-3/33 "Moselle" (1990)
 

 

 

  EB-1/93 "Bretagne" (1974) CEAM Mirage IIIC (1964) CEAM Mirage IIIE (1966)
 

 

 

  CEAM Mirage IIIB (1967) CEAM Mirage IIIE (1969) CEAM Mirage IIIR (1985)
 

 

 

  CEV Mirage IIIC (1962) CEV Mirage IIIR (1962) CEV Mirage IIIR (1985)
 

 

 

  CEV Mirage IIIE (RD) (1985) CIFAS Mirage IIIB (1965) CIFAS Mirage IIIB (1975)
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Specifications Mirage III E

Wingspan

Spannweite

8.22 m

Length

Länge

15.03 m

Height

Höhe

4.50 m
Wing area Flügelfläche 34.85 m2

Engine

Motor

1 × SNECMA Atar 09C afterburning turbojet engine, 9,440 lbf, 13,700 lbf with afterburner

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

2,350 km/h

Empty weight

Leergewicht

7,050 kg

Loaded weight

Startgewicht

13,700 kg

Climb Rate

Steigrate

83 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

17,000 m

Range

Reichweite

1,200 km

Armament

Bewaffnung

2× 30 mm cannon
up to 4'000 Kg of Bombs
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last update 24. April 2013

written 8. May 2007

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