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Dassault Mirage V

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Aircraft of the Armée de l'Air

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Development

Entwicklung

 

The Dassault Mirage 5 is a supersonic attack aircraft designed in France by Dassault Aviation during the 1960s and manufactured in France and a number of other countries. It was derived from Dassault's popular Mirage III fighter. The Mirage 5 grew out of a request to Dassault from the Israeli Air Force. Since the weather over the Middle East is clear and sunny most of the time, the Israelis suggested removing avionics, normally located behind the cockpit, from the standard Mirage IIIE to reduce cost and maintenance, and replacing them with more fuel storage for attack missions. In September 1966, the Israelis placed an order for 50 of the new aircraft. The first Mirage 5 flew on 19 May 1967.

Rising tensions in the Middle East led French President Charles de Gaulle to embargo the Israeli Mirage 5s on 3 June 1967. The Mirages continued to roll off the production line, even though they were embargoed, and by 1968 the batch was complete and the Israelis had provided final payments.

 

Die Dassault Mirage 5 ist ein Überschall-Kampfflugzeug, das in den 1960ern in Frankreich von Dassault Aviation entwickelt und in Frankreich und einer Reihe anderer Länder hergestellt wurde. Es wurde von Dassault's beliebtem Mirage III Jäger abgeleitet. Die Mirage 5 entstand aus einer Bitte von der israelischen Luftwaffe an Dassault. Da das Wetter im Nahen Osten die meiste Zeit klar und sonnig ist, schlugen die Israelis vor, die normalerweise hinter dem Cockpit befindliche Avionik von der Standard Mirage IIIE zu entfernen, um Kosten und Wartung zu reduzieren und sie durch mehr Treibstofflager für Angriffsmissionen zu ersetzen. Im September 1966 bestellten die Israelis 50 neue Flugzeuge. Die erste Mirage 5 flog am 19. Mai 1967.
Steigende Spannungen im Nahen Osten veranlassten den französischen Präsidenten Charles de Gaulle am 3. Juni 1967, die israelische Mirage 5 zu verbieten. Die Mirages rollten weiterhin von der Produktionslinie, obwohl sie ein Embargo darstellten, und 1968 war die Partie abgeschlossen und die Israelis hatten Abschlusszahlungen zur Verfügung gestellt.

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Variants

Versionen

 

VF

50 aircraft were ordered by Israel. They were delivered instead to the French Air Force.

 

VF

50 Flugzeuge wurden von Israel bestellt. Sie wurden stattdessen an die französische Luftwaffe geliefert.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

     
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  EC-3/3 "Ardennes" EC-3/3 "Ardennes" EC-3/3 "Ardennes"
 

 

 

EC-3/3 "Ardennes" EC-2/13 "Alpes" EC-2/13 "Alpes"
 

 

 

  EC-2/13 "Alpes" EC-3/13 "Auvergne" EC-3/13 "Auvergne"
 

 

 

EC-3/13 "Auvergne" EC-3/13 "Auvergne" EC-3/13 "Auvergne"
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Specifications Mirage VF

Wingspan

Spannweite

8.22 m

Length

Länge

15.55 m

Height

Höhe

4.50 m

Wing area Flügelfläche

35.00 m²

Engine

Motor

1 × SNECMA Atar 09C turbojet, 9,436 lbf, with afterburner 13,688 lbf

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

2,350 km/h

Empty weight

Leergewicht

7,150 kg

Loaded weight

Startgewicht

13,700 kg

Climb Rate

Steigrate

186 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

18,000 m

Range

Reichweite

1,250 km

Armament

Bewaffnung

2× 30 mm cannons,
up to 4,000 kg of Bombs

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Serial
Type

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

PL-12 711 930 Apr.1971 12. Aug. 1982 Reto Racine
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last update 24. April 2013

written 8. May 2007

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