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Gloster Meteor

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Aircraft of the Armée de l'Air

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Development

Entwicklung

 

The Gloster Meteor was the first British jet fighter and the Allies' only operational jet aircraft during the Second World War. The Meteor's development was heavily reliant on its ground-breaking turbojet engines, pioneered by Sir Frank Whittle and his company, Power Jets Ltd.The Meteor first flew in 1943 and commenced operations on 27 July 1944 with No. 616 Squadron. Nicknamed the "Meatbox", the Meteor was not a sophisticated aircraft in its aerodynamics, but proved to be a successful combat fighter. 

Several major variants of the Meteor incorporated technological advances during the 1940s and 1950s. Thousands of Meteors were built to fly with the RAF and other air forces and remained in use for several decades. The Meteor saw limited action in the Second World War. Meteors of the RAAF fought in the Korean War.

 

Die Gloster Meteor war der erste britische Jet-Jäger und der einzige operative Düsenflugzeug der Alliierten während des Zweiten Weltkrieges. Die Entwicklung des Meteors war stark von den bahnbrechenden Turbojet-Motoren abhängig, die von Sir Frank Whittle und seinem Unternehmen Power Jets Ltd. Die Meteor flog zuerst 1943 und wurde am 27. Juli 1944 mit dem Nr. 616 Squadron in Dienst genommen. Mit Spitznamen der "Meatbox", war der Meteor kein anspruchsvolles Flugzeug in seiner Aerodynamik, erwies sich aber als erfolgreicher Jäger.
Mehrere Hauptversionen der Meteor beinhalteten technologische Fortschritte in den 1940er und 1950er Jahren. Tausende von Meteoren wurden gebaut, um mit der RAF und anderen Luftwaffen zu fliegen und blieben seit mehreren Jahrzehnten im Einsatz. Der Meteor sah im Zweiten Weltkrieg nur begrenzte Einsätze. Meteors der RAAF kämpften im Koreakrieg.

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Variants

Versionen

 

T.7

Two-seat trainer variant of the F.4, 640 built

 

T.7

Zweisitzige Trainervariante der F.4, 640 gebaut

 

NF.11

Night Fighter variant with Airborne Interception (AI) radar, 311 built

 

NF.11

Nachtjäger Variante mit Airborne Interception (AI) Radar, 311 Maschinen

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

     
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ECN-1/30 "Loire" ECN-1/30 "Loire" ECN-1/30 "Loire"
 

 

 

ECN-2/30Camargue" ECN-2/30Camargue" ECN-2/30Camargue"
 

 

 

ECN-2/30Camargue" ECN-3/30 "Lorraine" ECN-3/30 "Lorraine"
 

 

 

ECN-3/30 "Lorraine" ECN-1/71 CITT-346
 

 

 

 
CITT-346 CTB (Centre de Tir et de Bombardement) CTB (Centre de Tir et de Bombardement)
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Specifications F.8

Wingspan

Spannweite

11.32 m

Length

Länge

13.59 m

Height

Höhe

3.96 m
Wing area Flügelfläche 32.52 m²

Engine

Motor

2 × Rolls-Royce Derwent 8 turbojets, 3,600 lbf each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

965 km/h

Empty weight

Leergewicht

4,846 kg

Loaded weight

Startgewicht

7,121 kg

Climb Rate

Steigrate

35.6 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

13,100 m

Range

Reichweite

965 km

Armament

Bewaffnung

4 × 20 mm cannons, up to 900 Kg of Bombs
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Serial
Type

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

PL-12 711 930 Apr.1971 12. Aug. 1982 Reto Racine
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last update 24. April 2013

written 8. May 2007

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