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North American F-100 Super Sabre

Aircraft of the Armée de l'Air

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Development

Entwicklung

 

The North American F-100 Super Sabre is an American supersonic jet fighter aircraft that served with the U.S. Air Force from 1954 to 1971 and with the Air National Guard until 1979. The first of the Century Series of USAF jet fighters, it was the first USAF fighter capable of supersonic speed in level flight.


In January 1951, North American Aviation delivered an proposal for a supersonic day fighter to the USAF. Named Sabre 45 because of its 45° wing sweep, it represented an evolution of the F-86 Sabre. The mockup was inspected on 7. July 1951, and after over 100 modifications, the new aircraft was accepted as the F-100 on 30. November 1951. Extensive use of titanium throughout the aircraft was notable.[6] On 3. January 1952, the USAF ordered two prototypes followed by 23 F-100As in February and an additional 250 F-100As in August.

The YF-100A first flew on 25. May 1953, seven months ahead of schedule. It reached Mach 1.04 on this first flight in spite of being fitted with a derated XJ57-P-7 engine. The USAF operational evaluation from November 1953 to December 1955 found the new fighter to have superior performance, but declared it not ready for wide-scale deployment due to various deficiencies in the design. These findings were subsequently confirmed during "Project Hot Rod" operational suitability tests.

 

Die North American F-100 Super Sabre ist ein amerikanisches Überschall-Kampfflugzeug, das von 1954 bis 1971 bei der U.S. Air Force und bis 1979 bei der Air National Guard diente. Es war das erste der Century-Serie von USAF-Düsenjägern, es war der erste USAF-Jäger, der im Horizontalflug Überschallgeschwindigkeit erreichen konnte.

Im Januar 1951 unterbreitete North American Aviation der USAF einen Vorschlag für einen Überschall-Tagesjäger. Aufgrund seines Flügel-pfeilung von 45° Sabre 45 genannt, stellte es eine Weiterentwicklung des F-86 Sabre dar. Das Modell wurde am 7. Juli 1951 inspiziert, und nach über 100 Modifikationen wurde das neue Flugzeug am 30. November 1951 als F-100 akzeptiert. Bemerkenswert war die umfangreiche Verwendung von Titan im gesamten Flugzeug. Am 3. Januar 1952 bestellte die USAF zwei Prototypen, gefolgt von 23 F-100As im Februar und weiteren 250 F-100As im August.
Die YF-100A flog erstmals am 25. Mai 1953, sieben Monate früher als geplant. Es erreichte bei diesem Erstflug Mach 1,04, obwohl es mit einem gedrosselten XJ57-P-7-Triebwerk ausgestattet war. Die Betriebsbewertung der USAF von November 1953 bis Dezember 1955 stellte fest, dass der neue Jäger eine überlegene Leistung hatte, erklärte ihn jedoch aufgrund verschiedener Mängel im Design nicht für einen breiten Einsatz bereit. Diese Erkenntnisse wurden anschliessend im Rahmen von „Project Hot Rod“ Betriebstauglichkeitstests bestätigt.

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Variants

Versionen

 

F-100D

Single-seat fighter-bomber, more advanced avionics, larger wing and tail fin, landing flaps. 1,274 built.

 

F-100D

Einsitziger Jagdbomber, fortschrit-tlichere Avionik, größere Flügel und Heckflosse, Landeklappen. 1.274 gebaut.

 

F-100F

Two-seat training version, armament decreased from four to two cannon. 339 built.

 

F-100F

Zweisitzige Trainingsversion, Bewaffnung von vier auf zwei Kanonen reduziert. 339 gebaut.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

     
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EC 1/3 "Navarre" (1960) EC 1/3 "Navarre" (1961) EC 1/3 "Navarre" (1962)
 

 

 

EC 1/3 "Navarre" (1965) EC 2/3 "Campagne" (1961) EC 2/3 "Campagne" (1962)
 

 

 

EC 2/3 "Campagne" (1963) EC 2/3 "Campagne" (1965) EC 2/3 "Campagne" (1966)
 

 

 

EC 1/11 "Roussillon" (1964) EC 1/11 "Roussillon" (1965) EC 1/11 "Roussillon" (1967)
 

 

 

EC 1/11 "Roussillon" (1972) EC 1/11 "Roussillon" (1972) EC 1/11 "Roussillon" (1976)
 

 

 

EC 2/11 "Vosges" (1965) EC 2/11 "Vosges" (1967) EC 2/11 "Vosges" (1972)
 

 

 

EC 2/11 "Vosges" (1973) EC 2/11 "Vosges" (1974) EC 2/11 "Vosges" (1975)
 

 

 

EC 3/11 "Corse" (1972) EC 3/11 "Corse" (1972) EC 3/11 "Corse" (1974)
 

 

 

EC 4/11 "Jura" (1975) EC 4/11 "Jura" (1976) EC 4/11 "Jura" (1978)
 

 

 

 
EC 4/11 "Jura" (1978) EC 4/11 "Jura" (1979)  

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Specifications

F-100D

Wingspan

Spannweite

11.81 m

Length

Länge

15.2 m

Height

Höhe

4.95 m

Wing area

Flügelfläche

37.00 m²

Engine

Motor

1 × Pratt & Whitney J57-P-21/21A turbojet 10,200 lbf  Dry thrust16,000 lbf afterburner

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

1,390 km/h

Empty weight

Leergewicht

9,500 kg

Loaded weight

Startgewicht

15,800 kg

Climb Rate

Steigrate

114 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

15,000 m

Range

Reichweite

3,210 km

Armament

Bewaffnung

4× 20 mm cannon
3,190 kg of weapons

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last update 11. January 2024

written 8. May 2007

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