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Airspeed Oxford

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Aircraft of the Royal Air Force

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Development

Entwicklung

 

The Airspeed AS.10 Oxford is a twin-engine monoplane aircraft developed and manufactured by Airspeed's. It saw widespread use for training British Commonwealth aircrews in navigation, radio-operating, bombing and gunnery roles throughout the Second World War.

The Oxford was developed by Airspeed during the 1930s in response to a requirement for a capable trainer aircraft that conformed with Specification T.23/36, which had been issued by the British Air Ministry. Its basic design is derived from the company's earlier AS.6 Envoy, a commercial passenger aircraft. Performing its maiden flight on 19 June 1937, it was rapidly put into production as part of a rapid expansion of the RAF in anticipation of a large-scale conflict.
  Die Airspeed AS.10 Oxford ist ein zweimotoriges Eindeckerflugzeug, das von Airspeed entwickelt und hergestellt wurde. Es hatte eine weite verbreitete in der Verwendung für die Ausbildung britischen Commonwealth-Flugzeugbesatzungen in der Navigation, Radiooperateur, Richtschützen und Kanonieren während des Zweiten Weltkriegs.
Die Oxford wurde von Airspeed während der 1930er Jahre als Reaktion auf eine Anforderung an ein fähiges Trainerflugzeug entwickelt, das mit der Spezifikation T.23 / 36 übereinstimmt, die vom britischen Luftministerium ausgestellt worden war. Sein Grunddesign stammt aus dem früheren AS.6 Envoy, einem kommerziellen Passagierflugzeug. Mit seinem Jungfernflug am 19. Juni 1937 wurde er im Rahmen einer raschen Expansion der RAF im Vorgriff auf einen großangelegten Konflikt schnell in Produktion gebracht.
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Variants

Versionen

 

I

Oxford I for the RAF fully cowled Armstrong Siddeley Cheetah IX radial engines of 350 hp

I

Oxford I für die RAF voll verkleidetem Armstrong Siddeley Cheetah IX Sternmotoren von 350 PS

 

II

Oxford with powered turrets as a gunnery trainer

 

II

Oxford mit angetriebenen Geschützturm als Gunnery Trainer

 

T.II

Only 9 of these were built, eight of them being conversions of Mk Is.

 

T.II

Nur 9 davon wurden gebaut, acht davon sind Umbauten von Mk.I

 

III

Powered by two Cheetah XV engines with 425 hp

III

Angetrieben von zwei Cheetah XV Motoren mit 425 PS

 

IV

Flying test-bed for de Havilland Gipsy Queen IV engines.

 

IV

Fliegender Teststand für de Havilland de Havilland Gipsy Queen IV-Motoren.

 

V

The final variant, upgraded to Pratt & Whitney R-985 radial engines with 450 hp. Many Mk. I and II Oxfords were upgraded to the Mark V standard.

 

V

Die endgültige Variante, mit Pratt & Whitney R-985 Sternmotoren mit 450 PS. Viele Mk. I und II Oxfords wurden auf den Mark V Standard nachgerüstet.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The Oxford (nicknamed the 'Ox-box') was used to prepare complete aircrews for RAF Bomber Command and could simultaneously train pilots, navigators, bomb aimers, gunners and radio operators on the same flight. In addition to training duties, Oxfords were used in communications and anti-submarine roles and as air ambulances in the Middle East.

Oxfords continued to serve the RAF as trainers and light transports until the last was withdrawn from service in 1956.

 

Der Oxford (mit dem Spitznamen "Ox-Box") wurde verwendet, um komplette Flugzeugbesatzungen für RAF Bomber Command zu trainieren und konnte gleichzeitig Piloten, Navigatoren, Bombenzieler, Kanoniere und Funkbetreiber auf demselben Flugzeug trainieren. Zusätzlich zu den Ausbildungsaufgaben wurden Oxfords in Kommunikations- und Anti-U-Boot-Rollen und als Luft-Ambulanzen im Nahen Osten eingesetzt.

Oxfords setzte die Karriere fort, der RAF als Ausbildungs- und Lichttransporte zu dienen, bis die letzte1956 aus dem Dienst genommen wurde.

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  No. 285 Squadron No. 286 Squadron No. 290 Squadron
 

 

 

     
  No. 567 Squadron No. 577 Squadron No. 598 Squadron
 

 

 

     
  No. 631 Squadron No. 677 Squadron No. 691 Squadron
 

 

 

   
  No. 9. AFTS    
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Specifications Oxford

Wingspan

Spannweite

16.26 m

Length

Länge

10.52 m

Height

Höhe

3.38 m
Wing area Flügelfläche  32.3 m²

Engine

Motor

2× Armstrong Siddeley Cheetah X radial engines, 350 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

309 km/h

Empty weight

Leergewicht

2,419 kg

Loaded weight

Startgewicht

3,409 kg

Climb Rate

Steigrate

6.8 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

7,180 m

Range

Reichweite

?

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung 8 Passengers
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last update 27. March 2016

written 27. March 2016

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