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English Electric Lightning

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Aircraft of the Royal Air Force

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Development

Entwicklung

 

The English Electric Lightning is a supersonic fighter aircraft of the Cold War era. It was designed, developed, and manufactured by English Electric, which was subsequently absorbed by the newly formed British Aircraft Corporation. It was then marketed as the BAC Lightning. The Lightning was the only all-British Mach 2 fighter aircraft. Although it was the RAF's primary interceptor for more than two decades it was never required to attack another aircraft.

The Lightning is powered by two Rolls-Royce Avon turbojet engines in a unique staggered stacked installation in the fuselage. The Lightning was developed to intercept increasingly capable bomber aircraft (Tupolev Tu-16, Tupolev Tu-22, Tupolev Tu-95), and thus has exceptional rate of climb, ceiling, and speed; pilots have described flying it as "being saddled to a skyrocket". This performance made the Lightning a "fuel-critical" aircraft, meaning that its missions are dictated to a high degree by its limited range. Later developments provided greater range and speed along with aerial reconnaissance and ground-attack capability.

 

Die English Electric Lightning ist ein Überschalljagdflugzeug der Kalten Kriegsära. Es wurde von English Electric entworfen, entwickelt und hergestellt, das anschließend von der neu gegründeten British Aircraft Corporation aufgenommen wurde. Es wurde dann als BAC Lightning vermarktet. Die Lightning war der einzige britische Mach 2-Kampfflugzeug. Obwohl es der wichtigste Abfangjäger der RAF in mehr als zwei Jahrzehnten war, war es niemals erforderlich, ein anderes Flugzeug anzugreifen.
Die Lightning wird von zwei Rolls-Royce Avon-Turbojet-Motoren in einer einzigartigen gestaffelten gestapelten Anlage im Rumpf angetrieben. Die Lightning wurde entwickelt, um zunehmend fähige Bomberflugzeuge abzufangen (Tupolev Tu-16, Tupolev Tu-22, Tupolev Tu-95) und hat somit eine außergewöhnliche Steiggeschwindigkeit und Geschwindigkeit; Piloten haben beschrieben, es als "zu einem Raketen" gesattelt zu fliegen. Diese Leistung machte die Lightning zu einem "kraftstoffkritischen" Flugzeug, was bedeutete, dass seine Missionen in hohem Maße durch seine begrenzte Reichweite diktiert werden. Spätere Entwicklungen stellten eine größere Reichweite und Geschwindigkeit zusammen mit Luftaufklärung und Bodenangriff Fähigkeit.

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Variants

Versionen

 

F.1

Development batch aircraft, single-seat fighters, Nose-mounted twin 30 mm ADEN cannon, 19 built

F.1

Serienmaschinen, Einsitziger Jäger, zwei 30 mm ADEN Kanonen in der Flugzeugnase, 19 Maschinen
 

F.1A

Single-seat fighter, with Avon 210R engines, an inflight refuelling probe, 28 built.

 

F.1A

Einsitziger Jäger, mit Avon 210R Triebwerken, Luftbetankungssonde, 28 Maschinen.

 

F.2

Single-seat fighter, improved variant of the F.1), 44 built

F.2

Einsitziger Jäger,  verbesserte Variante der F.1), 44 Maschinen

 

F.2A

Single-seat fighter, with Avon 211R engines, retained ADEN cannon ,31 converted from F.2

 

F.2A

Einsitziger Jäger,  mit Avon 211R Triebwerken, und beibehalten der ADEN Kanonen, 31 umgebaute F.2

 

F.3

Single-seat fighter with upgraded AI-23B radar, Avon 301R engines, Red Top missiles, and deletion of ADEN cannon. 70 built

F.3

Einsitziger Jäger mit modernisiertem AI-23B Radar, Avon 301R Triebwerken, Red Top Raketen und entfernung der ADEN Kanonen. 70 Maschinen

 

F.3A

Single-seat fighter with extended range of 800 miles due to large ventral tank and new cambered wings.16 built

 

F.3A

Einsitziger Jäger mit erweiterten Reichweite von 800 Meilen mit großen ventralen Tank und neue gewölbtem Flügel.16 Maschien

 

T.4

Two-seat side-by-side training version, based on the F.1A; two prototypes and 20 production built

 

T.4

Zweisitzige Trainingsversion (Side-by-Side), basierend auf der F.1A; Zwei Prototypen und 20 Serienmaschinen

 

T.5

Two-seat side-by-side training version, based on the F.3; 22 built.

 

T.5

Zweisitzige Trainingsversion (Side-by-Side), basierend auf dem F.3; 22 Maschinen

 

F.6

Single-seat fighter, improved longer-range variant, Red Top missiles.39 built, nine converted from F.3 and 15 from F.3A.

 

F.6

Einsitziger Jäger, verbesserte Langstrecken-Variante, Red Top Raketen.39 Maschinen, neun umbaut aus F.3 und 15 aus F.3A.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The main Lightning role was the air defence of the United Kingdom and was operated at first as part of Fighter Command and then from 1968 with No. 11 Group of Strike Command. At the formation of Strike Command nine Lightning squadrons were operational in the United Kingdom. In the early 1960s No. 19 Squadron and No. 92 Squadron with Lightning F.2s, moved from RAF Leconfield to RAF Gütersloh in West Germany as part of Royal Air Force Germany and operated in the low-level air defence role until disbanded in 1977 when the role was taken over by the Phantom FGR2. In 1967 No. 74 Squadron was moved to RAF Tengah, Singapore to take over the air defence role from the Gloster Javelin equipped 60 Squadron. The squadron was disbanded in 1971 following the withdrawal of British forces from Singapore. Lightnings were slowly phased out of service between 1974 and 1988   Die Lightning war die Luftverteidigung Großbritanniens und wurde zunächst als Teil des Jagdkommandos und dann von 1968 von der Nr. 11 Gruppe Strike Command betrieben. Bei der Bildung des Strike Command waren neun Lightning Staffeln im Großbritannien in Betrieb. In den frühen 1960er Jahren wurden die 19 Staffel und 2 Staffel mit Lightning F.2s, von RAF Leconfield zu RAF Gütersloh in Westdeutschland als Teil der Royal Air Force Deutschland verlegt und betrieben in der Luftverteidigung Rolle, bis im Jahr 1977 aufgelöst wurden. Als die Rolle vom Phantom FGR2 übernommen wurde. Im Jahr 1967 wurde die 74 Staffel  nach RAF Tengah, Singapur verlegt, um die Luftverteidigungsrolle von der Gloster Javelin mit 60 Staffel zu übernehmen. Das Geschwader wurde 1971 nach dem Abzug der britischen Streitkräfte aus Singapur aufgelöst. Die Lightning wurden zwischen 1974 und 1988 langsam ausser Betrieb genommen.
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5-Sqn-1967-01.png (68372 Byte) 5-Sqn-1969-01.png (73511 Byte) 5-Sqn-1970-01.png (74709 Byte)
No. 5 Squadron (1967) No. 5 Squadron (1969) No. 5 Squadron (1970)
 

 

 

5-Sqn-1972-01.png (73683 Byte) 5-Sqn-1973-01.png (68888 Byte) 5-Sqn-1973-02.png (68938 Byte)
No. 5 Squadron (1972) No. 5 Squadron (1973) No. 5 Squadron (1973)
 

 

 

5-Sqn-1974-01.png (67785 Byte) 5-Sqn-1976-01.png (71305 Byte) 5-Sqn-1978-01.png (70095 Byte)
No. 5 Squadron (1974) No. 5 Squadron (1976) No. 5 Squadron (1978)
 

 

 

  23-Sqn-1965-01.png (65482 Byte)
No. 11 Squadron (1983) No. 19 Squadron No. 23 Squadron (1966)
 

 

 

23-Sqn-1966-01.png (70198 Byte) 23-Sqn-1967-01.png (66580 Byte) 23-Sqn-1967-02.png (67116 Byte)
No. 23 Squadron (1967) No. 23 Squadron (1967) No. 23 Squadron (1967)
 

 

 

23-Sqn-1968-01.png (68008 Byte) 23-Sqn-1968-02.png (74174 Byte) 23-Sqn-1970-01.png (73597 Byte)
No. 23 Squadron (1968) No. 23 Squadron (1968) No. 23 Squadron (1970)
 

 

 

23-Sqn-1972-01.png (68603 Byte) 23-Sqn-1974-01.png (66949 Byte)
No. 23 Squadron (1972) No. 23 Squadron (1974) No. 29 Squadron (1967)
 

 

 

x29-Sqn-1968-01.png (71062 Byte) 29-Sqn-1970-01.png (69119 Byte)
No. 29 Squadron (1968) No. 29 Squadron (1969) No. 29 Squadron (1970)
 

 

 

29-Sqn-1972-01.png (68237 Byte) 56-Sqn-1961-01.png (68835 Byte)
No. 29 Squadron (1971) No. 29 Squadron (1972) No. 56 Squadron (1961)
 

 

 

x56-Sqn-1962-01.png (71294 Byte) 56-Sqn-1963-02.png (70537 Byte) 56-Sqn-1963-01.png (75405 Byte)
No. 56 Squadron (1962) No. 56 Squadron (1962) No. 56 Squadron (1963)
 

 

 

56-Sqn-1963-02.png (75189 Byte) 56-Sqn-1964-01.png (74725 Byte) 56-Sqn-1965-01.png (72050 Byte)
No. 56 Squadron (1963) No. 56 Squadron (1964) No. 56 Squadron (1965)
 

 

 

56-Sqn-1965-02.png (71092 Byte) x56-Sqn-1966-01.png (70668 Byte) x56-Sqn-1970-01.png (68142 Byte)
No. 56 Squadron (1965) No. 56 Squadron (1966) No. 56 Squadron (1970)
 

 

 

x56-Sqn-1971-01.png (72058 Byte) x56-Sqn-1974-01.png (71844 Byte) 56-Sqn-1976-01.png (73535 Byte)
No. 56 Squadron (1971) No. 56 Squadron (1974) No. 56 Squadron (1976)
 

 

 

56-Sqn-1976-02.png (72669 Byte) 56-Sqn-1976-03.png (77149 Byte)
No. 56 Squadron (1976) No. 56 Squadron (1976) No. 74 Squadron (1966)
 

 

 

   
No. 92 Squadron (1974) No. 111 Squadron 226 OCU (No. 145 Sqn.)
 

 

 

ETPS-1981-01.png (66636 Byte)
Empire Test Pilots School  RAF Akrotiri Target Facilities Flight
 

 

 

Target Facilities Flight Target Facilities Flight Air Fighting Developnemt Sqn.
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Specifications F.6

Wingspan

Spannweite

10.60 m

Length

Länge

16.80 m

Height

Höhe

5.97 m

Wing area Flügelfläche

44.08 m²

Engine

Motor

2 × Rolls-Royce Avon 301R afterburning turbojets 16,000 lbf each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

2,100 km/h

Empty weight

Leergewicht

14,092 kg

Loaded weight

Startgewicht

20,752 kg

Climb Rate

Steigrate

100 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

16,000 m

Range

Reichweite

1,370 km

Armament

Bewaffnung

 2× 30 mm cannon
 2 Firestreak or 2×  Red Top missiles

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last update 17. March 2024

written 1. May 2013

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