.

BaE Hawk

.

Aircraft of the Royal Air Force

.
.

                  .

Development

Entwicklung

 

The BAE Systems Hawk is a British single-engine, jet-powered advanced trainer aircraft. It was first flown at Dunsfold, Surrey, in 1974 as the Hawker Siddeley Hawk, and subsequently produced by its successor companies, British Aerospace and BAE Systems, respectively. It has been used in a training capacity and as a low-cost combat aircraft.

The prototype aircraft XX154 first flew on 21 August 1974 from Dunsfold.

 

Der BAE Systems Hawk ist ein britischer, einmotoriger, fortgeschrittenes Trainerflugzeug. Es wurde zuerst in Dunsfold, Surrey, 1974 als Hawker Siddeley Hawk geflogen und anschließend von seinen Nachfolgerfirmen, British Aerospace und BAE Systems produziert. Es wurde in einer Trainingskapazität und als Kostengünstiges-Kampfflugzeug eingesetzt.

Der Prototyp Flugzeug XX154 flog am 21. August 1974 von Dunsfold.

                  .

Variants

Versionen

 

T.1

The original version of the Hawk used by the RAF, 175 built

T.1

Die ursprüngliche Version der Hawk für die RAF, 175 Maschinen.

 

T.1A

A total of 89 aircraft were converted to carry two underwing AIM-9L Sidewinder air-to-air missiles and a centreline Aden gun pod.

 

T.1A

Insgesamt wurden 89 Flugzeuge umgebaut, um zwei AIM-9L Sidewinder Luft-Luft-Raketen und eine Mittellinie Aden Gunpod zu tragen.

 

T.2

The Hawk 128 is the new Advanced Jet Trainer  powered by the Rolls-Royce Adour 951 and includes modern LCD displays instead of conventional instrumentation.

 

T.2

Die Hawk 128 ist der neue Advanced Jet Trainer, der von der Rolls-Royce Adour 951 angetrieben wird und verfügt über moderne LCD-Displays statt herkömmlicher Instrumentierung.

..

Operational history

Einsatzgeschichte

 

The Hawk entered RAF service in April 1976, replacing the Folland Gnat and Hawker Hunter for advanced training and weapons training. The Hawk T.1 was the original version used by the RAF, deliveries commencing in November 1976. The most famous users of the Hawk are the Red Arrows aerobatic team, who adopted the plane in 1979.

From 1983 to 1986, some Hawks were equipped as short-range interceptor aircraft. 89 T.1s were modified to carry two AIM-9L Sidewinder air-to-air missiles in addition to a 30 mm ADEN cannon gun pod; these aircraft were redesignated as Hawk T.1A.

During the 1990s and 2000s, 80 Hawk T.1/1A aircraft were upgraded under the Fuselage Replacement Programme (FRP) to extend their operational lifespan; sections of the centre and rear fuselage sections were entirely replaced. In 2009, the RAF began receiving the first Hawk T.2, in the long term, T2 aircraft will replace the ageing T.1s. Training operations on the Hawk T.2 began in April 2012.

 

Der Hawk trat im April 1976 in den RAF-Dienst ein und ersetzte den Folland Gnat und Hawker Hunter für Fortgeschrittene und Waffentraining. Der Hawk T.1 war die ursprüngliche Version, die von der RAF verwendet wurde, Lieferungen, begannen im November 1976. Die berühmtesten Benutzer des Hawk ist das Red Arrows-Kunstflug-Team, das das Flugzeug 1979 adoptierte.

Von 1983 bis 1986 wurden einige Hawk als Kurzstrecken-Abfangjäger ausgerüstet. 89 T.1s wurden modifiziert, um zwei AIM-9L Sidewinder Luft-Luft-Raketen zusätzlich zu einer 30-mm-ADEN-Kanone zu tragen; Diese Flugzeuge wurden als Hawk T.1A neu bezeichnet.

In den 1990er und 2000er Jahren wurden 80 Hawk T.1/1A Flugzeuge unter demFuselage Replacement Programme (FRP) modernisiert, um ihre Lebensdauer zu verlängern; Abschnitte der mittleren und hinteren Rumpfes wurden vollständig ersetzt. Im Jahr 2009 erhielt die RAF den ersten Hawk T.2, auf lange Sicht werden T.2-Flugzeuge die alternden T.1s ersetzen. Die Schulung des Hawk T.2 begann im April 2012.

.
 

 

 

     
No. 19 Squadron No. 63 Squadron No. 74 Squadron
 

 

 

     
No. 79 Squadron No. 92 Squadron No. 100 Squadron
 

 

 

     
No. 151 Squadron No. 234 Squadron Red Arrows
 

 

 

     
4 FTS    
.
 
Specifications T.1

Wingspan

Spannweite

9.94 m

Length

Länge

12.43 m

Height

Höhe

3.98 m

Wing area Flügelfläche

16.70 m2

Engine

Motor

1× Rolls-Royce Turbomeca Adour Mk. 951 turbofan with  6,500 lbf

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

1,028 km/h

Empty weight

Leergewicht

4,480 kg

Loaded weight

Startgewicht

9,100 kg

Climb Rate

Steigrate

47 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

13,565 m

Range

Reichweite

2,520 km

Armament

Bewaffnung

1× 30 mm  cannon, in centreline pod, up to 3,085 kg of bombs

.

-

last update 22. May 2017

written 1. May 2013

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Webmaster Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -