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North American Sabre

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Aircraft of the Royal Air Force

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Development

Entwicklung

 

The Canadair Sabre was a jet fighter aircraft built by Canadair under licence from North American Aviation. A variant of the North American F-86 Sabre, it was produced until 1958 and used primarily by the RAF and the Royal Canadian Air Force.

 

Der Canadair Saber war ein Jet-Kampfflugzeug, das von Canadair unter Lizenz von North American Aviation gebaut wurde. Eine Variante der North American  F-86 Sabre, die bis 1958 produziert wurde und hauptsächlich von der RAF und der Royal Canadian Air Force verwendet wurde.

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Variants

Versionen

 

F.4

F-86E built by Canadair,438 built, ten to RCAF, 428 to RAF

F.4

F-86E gebaut von Canadair, 438 gebaut, zehn für die RCAF, 428 für die RAF

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

In mid-1952, the Sabre Mk.4 went into production with the first one flown on 28 August 1952. Apart from some minor structural and systems changes, including improved air-conditioning and gun sight, the Mk 2 and the Mk 4 were identical. Of 438 Mk 4s built, approximately 70 were used temporarily by the RCAF, all surviving examples being passed to the RAF. The other Sabre 4s went directly to the RAF under a mutual aid program, equipping 11 squadrons. The majority served in West Germany with NATO, with two squadrons being based in the UK as part of RAF Fighter Command.

 

The Sabre Mk.4 served with the RAF until mid-1956 when they were replaced by Hawker Hunters. The survivors were overhauled in the UK, fitted with '6-3' wing modifications and handed to the USAF

 

Mitte des Jahres 1952 ging die Sabre Mk.4, die erstmals am 28. August 1952 geflogen wurde, in Produktion. Abgesehen von einigen kleineren Struktur- und Systemveränderungen, darunter verbesserte Klimatisierung und Visireinrichtung, waren Mk 2 und Mk 4 identisch . Von 438 Mk 4s gebaut, wurden etwa 70 vorübergehend von der RCAF verwendet, alle überlebenden Maschinen wurden an die RAF übergeben. Die anderen Sabre 4s gingen im Rahmen eines gegenseitigen Hilfsprogramms direkt zur RAF und es wurden 11 Staffeln ausgerüstet. Die Mehrheit diente in Westdeutschlandder NATO, zwei Staffeln blieben in Großbritannien als Teil des RAF Fighter Command.

Die Sabre Mk.4 diente mit der RAF bis Mitte 1956, als sie von Hawker Hunters ersetzt wurden. Die Überlebenden wurden in Großbritannien überholt, mit "6-3" Flügelmodifikationen ausgestattet und an die USAF übergeben.

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No. 3 Squadron (1954) No. 3 Squadron (1955 No. 3 Squadron (1956
 

 

 

No. 3 Squadron (1956 No. 4 Squadron (1954) No. 4 Squadron (1954)
 

 

 

No. 4 Squadron (1954) No. 4 Squadron (1955) No. 4 Squadron (1955)
 

 

 

No. 20 Squadron (1954) No. 20 Squadron (1955) No. 20 Squadron (1955)
 

 

 

No. 26 Squadron  (1954) No. 26 Squadron  (1955 No. 66 Squadron  (1953
 

 

 

No. 66 Squadron  (1954 No. 66 Squadron  (1956 No. 67 Squadron (1954
 

 

 

   
No. 67 Squadron (1955 No. 71 Squadron  No. 92 Squadron 
 

 

 

     
No. 93 Squadron  No. 112 Squadron  No. 130 Squadron 
 

 

 

 
No. 147 Squadron  No. 234 Squadron (1954) No. 234 Squadron (1954)
 

 

 

 
  No. 234 Squadron (1955) No. 234 Squadron (1955) 229 OCU
 

 

 

FTU (1952 FTU (1952 FTU (1952
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Specifications F.4

Wingspan

Spannweite

11.30 m

Length

Länge

11.40 m

Height

Höhe

4.50 m

Wing area Flügelfläche

29.11 m²

Engine

Motor

 1 × General Electric J47-GE-27 turbojet, 5,910 lbf

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

1,106 km/h

Empty weight

Leergewicht

5,046 kg

Loaded weight

Startgewicht

8,234 kg

Climb Rate

Steigrate

45.72 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

15,100 m

Range

Reichweite

2,454 km

Armament

Bewaffnung

6 X 12.7 mm machine guns, up to 2,400 kg of payload

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last update 7. May 2017

written 1. May 2013

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