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De Havilland Hornet

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Aircraft of the Royal Air Force

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Development

Entwicklung

 

The de Havilland DH.103 Hornet, developed by de Havilland, was a fighter aircraft driven by two piston engines. It further exploited the wooden construction techniques that had been pioneered by the de Havilland Mosquito. Development of the Hornet had started during the Second World War as a private venture. The aircraft was to conduct long range fighter operations in the Pacific Theatre against the Empire of Japan but the war ended before the Hornet reached operational squadron status.

 

Die von de Havilland entwickelte DH.103 Hornet war ein von zwei Kolbenmotoren angetriebenes Jagdflugzeug. Sie nutzte die Holzbautechniken, die bei der de Havilland Mosquito zum Einsatz gekommen waren. Die Entwicklung der Hornet hatte während des Zweiten Weltkriegs als privates Unternehmen begonnen. Das Flugzeug sollte als Langstreckenjäger im Pazifik gegen das Kaiserreich Japan eingesetzt werden, aber der Krieg endete, bevor die Hornet den Status eines Einsatzflugzeugs erreichte.

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Variants

Versionen

 

F.1

Fighter version, 60 built.

F.1

Jäger-Version, 60 gebaut.

  PR.2

Photo-reconnaissance version, five built

  PR.2

Foto-Aufklärungs-Version, fünf Maschinen

  F.3

improved Fighter version, 132 built.

  F.3

Verbesserte Jägerversion, 132 Maschinen

 

FR.4

Fighter-reconnaissance version, 12 built.

 

FR.4

Jäger-Aufklärungs-Version, 12 Maschinen

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The Hornet entered service with RAF Fighter Command where it equipped several day fighter units and was commonly stationed in the British mainland. It saw combat in the Far East, being used as a strike fighter as part of the British military action taken during the Malayan Emergency.
Operationally, the Hornet F.1 lasted only a short time before being superseded by the improved F.3 version.
In mid-1946, the Hornet entered squadron service with 64 Squadron, based at RAF Horsham St Faith. Next to convert to the Hornet was 19 Squadron at RAF Wittering, followed by 41 Squadron and 65 Squadron, both based at RAF Church Fenton. No. 65 Sqn participated in one of the first official overseas visits by an RAF unit when they visited Sweden in May 1948. Pilot conversion to the Hornet was provided by No. 226 Operational Conversion Unit which was based at RAF Molesworth.

 

Die Hornet wurde beim RAF Fighter Command in Dienst gestellt, wo sie mehrere Tagesjäger-einheiten ausrüstete und häufig auf dem britischen Festland stationiert war. Sie kam im Fernen Osten zum Einsatz, wo sie im Rahmen der britischen Militäraktion während der Malayan Emergency als Kampfflugzeug eingesetzt wurde.
Die Hornet F.1 war nur kurze Zeit im Einsatz, bevor sie von der verbesserten Version F.3 abgelöst wurde.
Mitte 1946 wurde die Hornet bei der 64 Squadron in der RAF Horsham St. Faith in Dienst gestellt. Als nächstes rüstete die 19 Squadron in der RAF Wittering auf die Hornet um, gefolgt von der 41 Squadron und der 65 Squadron, die beide in der RAF Church Fenton stationiert waren. No. 65 Sqn nahm an einem der ersten offiziellen Auslandsbesuche einer RAF-Einheit teil, als sie im Mai 1948 Schweden besuchte. Die Umrüstung der Piloten auf die Hornet erfolgte durch die No. 226 Operational Conversion Unit, die in der RAF Molesworth stationiert war.

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19 Squadron 33 Squadron 41 Squadron
 

 

 

   
45 Squadron 64 Squadron 65 Squadron (1946)
 

 

 

 
65 Squadron (1947) 80 Squadron CFE (1946)
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Specifications F.1

Wingspan

Spannweite

13.72 m

Length

Länge

10.82 m

Height

Höhe

4.32 m

Wing area Flügelfläche

33.54 m²

Engine

Motor

2 × Rolls-Royce Merlin 130/131 liquid-cooled V12 engine,  engines, 2,070 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

764 km/h

Empty weight

Leergewicht

5,122 kg

Loaded weight

Startgewicht

8,278 kg

Climb Rate

Steigrate

25.4 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

12,650 m

Range

Reichweite

2,382 km

Armament

Bewaffnung

4 × 20 mm cannons, up to 900 Kg of Bombs

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last update 1. May 2013

written 1. May 2013

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