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De Havilland Tiger Moth

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Aircraft of the Royal Air Force

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Development

Entwicklung

 

The de Havilland DH.82 Tiger Moth is a 1930s biplane designed by Geoffrey de Havilland and built by the de Havilland Aircraft Company. It was operated by the RAF and many other operators as a primary trainer aircraft. In addition to the type's principal use for ab-initio training, the Second World War saw RAF Tiger Moth operating in other capacities, including maritime surveillance, defensive anti-invasion preparations, and even some aircraft that had been outfitted to function as armed light bombers.

The Tiger Moth remained in service with the RAF until it was succeeded and replaced by the de Havilland Chipmunk during the early 1950s.

 

Die Havilland DH.82 Tiger Moth ist ein Doppeldecker der1930er Jahre, entworfen von Geoffrey de Havilland und gebaut von der de Havilland Aircraft Company. Er wurde von der RAF und vielen anderen Betreibern als Basis-Trainerflugzeuge betrieben. Zusätzlich zu der Hauptnutzung des Typs für die Ausbildung sah der Zweite Weltkrieg die RAF-Tiger-Moth, die in anderen Bereichen tätig war, einschließlich der maritimen Überwachung, der defensiven Antiinvasionsvorbereitungen und sogar einiger Flugzeuge, die als bewaffnete leichte Bomber ausgerüstet waren .
Die Tiger-Motte blieb im Dienst mit der RAF, bis sie und durch die de Havilland-Chipmunk in den frühen 1950er Jahren ersetzt wurde.

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Variants

Versionen

 

I

Two-seat primary trainer aircraft. Powered by a 120 hp de Havilland Gipsy III piston engine

I

Zweisitziges Basis-Trainerflugzeuge. Angetrieben von einem 120 hp de Havilland Gipsy III Motor

 

II

Two-seat primary trainer aircraft. Powered by a 130 hp de Havilland Gipsy Major piston engine and fitted with a hood over the rear cockpit for blind flying instruction.

 

II

Zweisitziges Basis-Trainerflugzeuge. Angetrieben von einem 130 hp de Havilland Gipsy Major Motor und ausgestattet mit einer Kapuze über dem hinteren Cockpit für dei Navigationsausbildung.

 

III

Improved variant with a de Havilland Gipsy Major III engine, it had a wider fuselage and larger fin. only one was built.

 

III

Verbesserte Variante mit einem de Havilland Gipsy Major III Motor, hatte es einen breiteren Rumpf und größere Heckflosse. Nur einer Maschine wurde gebaut

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The RAF ordered 35 dual-control Tiger Moth Is which had the company designation DH 82. A subsequent order was placed for 50 aircraft powered by the de Havilland Gipsy Major I engine (130 hp). The Tiger Moth entered service at the RAF Central Flying School in February 1932. During the pre-war years increasing numbers of Tiger Moths were procured for the RAF and by overseas customers; by 1939, nearly 40 flying schools operating the type had been established, nine of which operated civil-registers models as well.

By the start of the Second World War, the RAF had around 500 Tiger Moths in service.

 

Die RAF bestellte 35 Doppelsteuer Tiger Moth Is, die Firmenbezeichnung DH 82 hatte. Eine Folgeauftrag wurde für 50 Flugzeuge, die von der de Havilland Gipsy Major I Motor (130 PS), die die DH 82A. Die Tiger Moth trat im Februar 1932 in die RAF Central Flying School ein. Während der Vorkriegsjahre wurden für die RAF und die ausländischen Kunden immer mehr Tiger Moth beschafft. Bis 1939 waren fast 40 Schulen, die den Typ betrieben, gegründet worden, von denen neun mit zivile Modelle betrieben wurden.

Zu Beginn des Zweiten Weltkrieges hatte die RAF rund 500 Tigermotten im Einsatz.

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No. 24 Squadron No. 27 Squadron No. 52 Squadron
 

 

 

     
No. 81 Squadron No. 116 Squadron No. 297 Squadron
 

 

 

     
No. 510 Squadron No. 612 Squadron No. 613 Squadron
 

 

 

     
No. 652 Squadron No. 653 Squadron No. 654 Squadron
 

 

 

     
No. 656 Squadron No. 663 Squadron No. 668 Squadron
 

 

 

     
No. 669 Squadron No. 670 Squadron No. 671 Squadron
 

 

 

   
No. 672 Squadron No. 673 Squadron No. 691 Squadron
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Specifications Tiger Moth II

Wingspan

Spannweite

8.94 m

Length

Länge

7.34 m

Height

Höhe

2.68 m

Wing area Flügelfläche

22.20 m²

Engine

Motor

1 × de Havilland Gipsy Major I inverted 4-cylinder inline, 130 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

175 km/h

Empty weight

Leergewicht

506 kg

Loaded weight

Startgewicht

828 kg

Climb Rate

Steigrate

205 m/min

Service ceiling

Gipfelhöhe

4,145 m

Range

Reichweite

486 km

Armament

Bewaffnung

none

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last update 27. March 2016

written 27. March 2016

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