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De Havilland Venom

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Development

Entwicklung

 

The de Havilland DH 112 Venom was a British postwar single-engined jet aircraft developed from the de Havilland Vampire. It served with the RAF as a single-seat fighter-bomber and two-seat night fighter. The Venom was an interim between the first generation of British jet fighters – straight-wing aircraft powered by centrifugal flow engines such as the Gloster Meteor and the Vampire and later swept wing, axial flow-engined designs such as the Hawker Hunter and de Havilland Sea Vixen.

 

Der Havilland DH 112 Venom war ein britisches Einmotoriges Jet-Flugzeug der Nachkriegszeit, das aus dem de Havilland Vampire entwickelt wurde. Es diente mit der RAF als Einsitziger Jagdbomber und Zweisitzer Nachtjäger. Die Venom war eine Zwischenlösung zwischen der ersten Generation der britischen Jetjäger - mit ungepfeilten Flügeln, die von Zentrifugaltriebwerken wie dem Gloster Meteor und dem Vampire angetrieben wurden, und später gepfeilten Flügel, axialen Treibwerken wie der Hawker Hunter und de Havilland Sea Vixen.

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Variants

Versionen

 

FB.1

Single-seat fighter-bomber, entered service in 1952; 375 built.

FB.1

Einsitziger Jagdbomber, ab 1952 im Dienst; 375 Maschinen

 

NF.2

Two-seat night fighter, an interim night fighter developed

 

NF.2

Zweisitziger Nachtjäger, eine Zwischenlösung

 

NF.2A

Modified NF 2, which received some strengthening improvements to the wing spar

 

NF.2A

Modifizierte NF 2, die einige Verstärkung Verbesserungen an den Flügelholmen erhielt

 

NF.3

Modified NF.2, including the fitting of ejector seats, the Ghost 104 engine, a new (American) radar; 123 produced.

 

NF.3

Modifizierte NF.2, einschließlich der Montage von Schleudersitzen, dem Ghost 104 Triebwerk, ein neues (amerikanisches) Radar; 123 produziert

 

FB.4

Final Venom for the RAF, single-seat fighter-bomber. Ghost 103 engine, ejector seats, powered ailerons and structural modifications; 250 built.

 

FB.4

Finale Venom für den RAF, Ein-sitziger Jagdbomber. Ghost 103 Triebwerk, Schleudersitz, angetrie-benen Querruder und strukturelle Änderungen; 250 Maschinen

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The RAF fighter-bomber Venoms saw service during the Malayan Emergency which took place between 1948 and 1960, although they did not begin operations until the mid-1950s with Nos. 45 and 60 Squadrons RAF. While there, the Venom supported operations against Communist guerrillas as part of Operation Firedog, the codename for RAF operations in Malaya.

The Venom also saw service during the Suez Crisis being operated by Nos. 6, 8 and 249 Squadrons flying from RAF Akrotiri, Cyprus. The air war began on 31 October 1956 signalling the beginning of the Suez War. The Venoms launched a number of sorties, attacking a variety of military installations on the ground. They also saw action in the Middle East, supporting operations against terrorists in Aden and Oman, losing some aircraft in the process. Venoms additionally saw service during the Mau Mau insurgency in Kenya.

 

Die RAF Jagdomber Venoms sah den Dienst während des malaiischen Notfalls, der zwischen 1948 und 1960 stattfand, obwohl sie erst Mitte der 1950er Jahre mit den 45 und 60 Staffeln RAF eingesetzt wurden. Die Venom unterstützte Operationen gegen kommunistische Guerillas als Teil der Operation Firedog, der Codename für RAF Operationen in Malaya.

Die Venom war auch im Einsatz während der Suez-Krise, die von den 6, 8 und 249 Staffeln von RAF Akrotiri, Zypern, betrieben wurden.  Der Luftkrieg begann am 31. Oktober 1956, welchen den Beginn des Suez-Krieges signalisierte. Die Venoms starteten eine Reihe von Einsätzen und griffen eine Vielzahl von militärischen Installationen vor Ort an. Sie waren auch im Nahen Osten im Einsatz, indem sie Operationen gegen Terroristen in Aden und Oman unterstützten und dabei einige Flugzeuge verloren. Venoms waren zusätzlich auch während der Mau Mau Aufstand in Kenia im Einsatz.

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  No.5 Squadron No.6 Squadron No.8 Squadron
 

 

 
  No.11 Squadron No.14 Squadron No.16 Squadron
     
  No.23 Squadron No.28 Squadron (1962) No.32 Squadron
 

 

   
  No.33 Squadron No.45 Squadron No.60 Squadron
 

 

     
  No.73 Squadron No.89 Squadron No.94 Squadron
 

 

     
  No.98 Squadron No.118 Squadron No.125 Squadron
 

 

     
  No.141 Squadron No.142 Squadron No.145 Squadron
 

 

 
  No.151 Squadron No.208 Squadron No.208 Squadron
 

 

   
  No.213 Squadron No.219 Squadron No.249 Squadron
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. No.249 Squadron No.253 Squadron No.266 Squadron
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Specifications FB.1

Wingspan

Spannweite

12.70 m

Length

Länge

9.70 m

Height

Höhe

1.88 m

Wing area Flügelfläche

25.90 m²

Engine

Motor

1 × de Havilland Ghost 103 turbojet, 4,850 lbf

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

1,030 km/h

Empty weight

Leergewicht

4,173 kg

Loaded weight

Startgewicht

7,000 kg

Climb Rate

Steigrate

45.7 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

12,000 m

Range

Reichweite

1,730 km

Armament

Bewaffnung

4× 20 mm cannon, up to 750 Kg of Bombs

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last update 1. May 2017

written 1. May 2013

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