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Fokker T.8W

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Aircraft of the Royal Air Force

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Development

Entwicklung

 

The Fokker T.VIII is a twin-engined torpedo bomber and aerial reconnaissance floatplane designed and manufactured by the Dutch aviation company Fokker. It was developed in the late 1930s as a successor to the Fokker T.IV. While the Dutch Naval Aviation Service had originally intended to use it in home waters and in the Dutch East Indies, the Second World War broke out as production was beginning to meet these needs. The Royal Air Force and the Luftwaffe operated small numbers of the type.

The Fokker T.VIII was a twin-engined monoplane floatplane, featuring a three-part fuselage of oval cross-section and a mid-wing configuration. The first fuselage section consisted of a monocoque light alloy construction, while the centre section was all-wood and had incorporated the wing as well; the rear fuselage section was largely made of steel tubing and fabric. The undercarriage consisted of a pair of floats composed of rust-proof duralumin; internally, each float contained six waterproof compartments along with an auxiliary fuel tank.

The aircraft's construction changed throughout its manufacture. While the T.VIII W/G model featured a wing comprising a pair of cross-beams with bakelite ribs and clad in plywood, as well as a steel-framed tail covered by fabric; for the later-built T.VIII W/M variant, both the tail and the wing were constructed from a lightweight alloy instead.

 

Die Fokker T.VIII ist ein zweimotoriger Torpedo-bomber und ein Aufklärungsflugzeug, das vom niederländischen Luftfahrtunternehmen Fokker entwickelt und hergestellt wurde. Sie wurde in den späten 1930er Jahren als Nachfolgerin der Fokker T.IV entwickelt. Ursprünglich wollte die nieder-ländische Marinefliegerei das Flugzeug in den heimischen Gewässern und in Niederländisch-Ostindien einsetzen, doch der Zweite Weltkrieg brach gerade aus, als die Produktion für diesen Bedarf anlief. Die Royal Air Force und die Luftwaffe setzten den Typ in geringer Zahl ein.
Die Fokker T.VIII war ein zweimotoriges einmotoriges Wasserflugzeug mit einem dreiteiligen Rumpf mit ovalem Querschnitt und einem Mittelflügel. Der erste Rumpfteil bestand aus einer einschaligen Leichtmetallkonstruktion, während der mittlere Teil ganz aus Holz bestand und auch die Tragfläche enthielt; der hintere Rumpfteil war größtenteils aus Stahlrohren und Stoff gefertigt. Das Fahrwerk bestand aus zwei Schwimmern, die aus rostfreiem Duraluminium gefertigt waren; jeder Schwimmer enthielt sechs wasserdichte Kammern und einen Zusatztank.
Die Konstruktion des Flugzeugs änderte sich im Laufe seiner Herstellung. Während das Modell T.VIII W/G eine Tragfläche aus zwei mit Sperrholz verkleideten Querträgern mit Bakelitrippen sowie ein mit Stoff bespanntes Leitwerk mit Stahlrahmen besaß, wurden bei der später gebauten Variante T.VIII W/M sowohl das Leitwerk als auch die Tragfläche aus einer leichten Legierung gefertigt.

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Variants

Versionen

 

T.VIII W/G

Mixed wood and metal construction. 19 built.

T.VIII W/G

Gemischte Holz- und Metallkonstruktion. 19 Stück gebaut
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Operational history

Einsatzgeschichte

 

Having anticipated a German invasion of the Netherlands, military planners had already directed that the T.VIIIs be dispersed prior to May 1940. Immediately following the German invasion in 1940, nine aircraft were relocated to bases in France; while some reconnaissance missions were flown early on, these were soon suspended in the face of German aerial superiority. On 22 May 1940, these aircraft escaped to the United Kingdom; notably, one T.VIII was used to aid in the escape of two members of the Dutch Cabinet.

Those aircraft that reached Britain would form the nucleus of No. 320 (Netherlands) Squadron RAF, Coastal Command, based at Pembroke Dock in Pembrokeshire, South Wales. The unit performed numerous convoy escort and anti-submarine patrols, aiming to detect and attack Germany raiding forces. It was also used for espionage operations as a liaison aircraft for contacting members of the Dutch resistance on the continent. Eventually, a lack of spares meant that these aircraft become unserviceable and were retired; their Dutch crews were transferred to newly-procured Lockheed Hudson light bombers.
  In Erwartung einer deutschen Invasion in den Niederlanden hatten die militärischen Planer bereits vor Mai 1940 angeordnet, die T.VIII zu zerstreuen. Unmittelbar nach dem deutschen Einmarsch 1940 wurden neun Flugzeuge auf Stützpunkte in Frankreich verlegt. Zwar wurden anfangs einige Aufklärungsflüge durchgeführt, doch wurden diese angesichts der deutschen Luftüberlegenheit bald eingestellt. Am 22. Mai 1940 entkamen diese Flugzeuge nach Großbritannien; insbesondere eine T.VIII wurde eingesetzt, um zwei Mitglieder des niederländischen Kabinetts bei ihrer Flucht zu unterstützen.
Die Flugzeuge, die Großbritannien erreichten, bildeten den Kern der No. 320 (Netherlands) Squadron RAF, Coastal Command, die in Pembroke Dock in Pembrokeshire, Südwales, stationiert war. Die Einheit führte zahlreiche Geleitschutz- und Anti-U-Boot-Patrouillen durch, um deutsche Angriffe aufzuspüren und zu bekämpfen. Sie wurde auch zu Spionagezwecken eingesetzt und diente als Verbindungsflugzeug, um mit Mitgliedern des niederländischen Widerstands auf dem Kontinent in Kontakt zu treten. Schließlich wurden diese Flugzeuge aufgrund des Mangels an Ersatzteilen unbrauchbar und wurden ausgemustert; ihre niederländischen Besatzungen wurden auf neu beschaffte leichte Lockheed Hudson-Bomber versetzt.
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No. 320 Squadron No. 320 Squadron  
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Specifications T.VIII W/G

Wingspan

Spannweite

18.00 m

Length

Länge

14,82 m

Height

Höhe

5.00 m

Wing area Flügelfläche

52,10 m2

Engine

Motor

2 × Wright R-975-E3 Whirlwind 9-cyl. air-cooled radial piston engines, 451 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

285 km/h

Empty weight

Leergewicht

3100 kg

Loaded weight

Startgewicht

5,000 kg

Climb Rate

Steigrate

5,83 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

6,800 m

Range

Reichweite

2,750 km

Armament

Bewaffnung

2 × 7.92 machine guns, 600 kg of bombs or torpedoes

Capacity

Zuladung

Crew 3

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Serial
Type

Dutch Serial

Reg.

s/n

Delivered

Withdrawn

Remarks

T.VIII-W/G R-1 AV958 5609 May 1940 28. Nov.1940 crashed
T.VIII-W/G R-3 AV959 5611 10. May 1940 Sep. 1940 -
T.VIII-W/G R-6 AV960 5636 10. May 1940 28. Nov.1940 -
T.VIII-W/G R-7 AV961 5639 10. May 1940 28. Nov.1940 -
T.VIII-W/G R-8 AV962 5640 10. May 1940 1. Sep. 1940 -
T.VIII-W/G R-9 AV963 5641 10. May 1940 26. Sep. 1940 -
T.VIII-W/G R-10 AV964 5642 12. May 1940 26 Jul. 1940 crashed
T.VIII-W/G R-11 AV965 5643 May 1940 28. Nov.1940 -
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last update 10. May 2025

written 1. May 2025

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