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Gloster Gladiator

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Aircraft of the Royal Air Force

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Development

Entwicklung

 

The Gloster Gladiator is a British-built biplane fighter. It was used by the RAF and was exported to a number of other air forces during the late 1930s. It was the RAF's last biplane fighter aircraft and was rendered obsolete by newer monoplane designs even as it was being introduced. Though often pitted against more formidable foes during the early days of the Second World War, it acquitted itself reasonably well in combat.

The Gladiator saw action in almost all theatres during the Second World War. The RAF used it in France, Norway, Greece, the defence of Malta, the Middle East, and the brief Anglo-Iraqi War.
  Die Gloster Gladiator ist ein britischer Doppeldecker. Es wurde von der RAF verwendet zu einer Reihe von anderen Luftwaffen in den späten 1930er Jahren exportiert. Es war das letzte Doppeldeckerflugzeug der RAF und wurde von neueren Eindecker-Designs abgelöst. Obwohl er sich in den frühen Tagen des Zweiten Weltkrieges oft gegen bessere Maschinen eingesetzt wurde bewährte es sich im Kampf ziemlich gut.
Der Gladiator war in fast allen Theatern während des Zweiten Weltkrieges eingesetzt.  Die RAF nutzte sie in Frankreich, Norwegen, Griechenland, die Verteidigung von Malta, dem Nahen Osten und den kurzen anglo-irakischen Krieg.
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Variants

Versionen

 

I

Version powered by a single 840 hp  Bristol Mercury IX air-cooled radial piston engine. 378 built.

I

Version angetrieben durch einen einzigen 840 PS Bristol Mercury IX luftgekühlten Sternmotor. 378 Maschien

 

II

Version powered by a single Bristol Mercury VIIIA air-cooled radial piston engine. 270 built

 

II

Version angetrieben durch eine einzelne Bristol Mercury VIIIA luftgekühlten Sternmotor.. 270 Maschinen

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

In February 1937, No. 72 Squadron based at Tangmere became the first squadron to be equipped with the Gladiator; No. 72 would go on to operate the type until April 1939, longer than any other home-based frontline unit. Between March and April 1937, No. 3 Squadron at Kenley would also receive Gladiators from the remainder of the first production batch, replacing their obsolete Bristol Bulldogs. Initial service with the type proved the Vickers guns to be problematic; the Gladiator was quickly armed with 7.7 mm Browning machine guns, which were substantially more popular. On 27 March 1937, No. 54 Squadron at Hornchurch became the first unit to receive Browning-armed Gladiators.

By September 1937, all eight Gladiator squadrons had achieved operational status and had formed the spearhead of London's air defences.

During 1938, the RAF had begun to receive its first deliveries of the Hurricane and Spitfire monoplanes; an emphasis was soon placed on quickly reequipping half of the Gladiator squadrons with either of these monoplane types. By the outbreak of the Second World War, the Gladiator had largely been replaced by the Hurricane and Spitfire in frontline RAF service.
  Im Februar 1937 wurde 72 Staffel in Tangmere die erste Staffel, die mit dem Gladiator ausgerüstet wurde. Die 72 betrieb den Typ bis im  April 1939, länger als jede andere Staffel der Heimatfront. Zwischen März und April 1937 erhielt die 3 Staffel in Kenley auch Gladiatoren aus der ersten Produktions Einheit, und ersetzten ihre veralteten Bristol Bulldogs. Anfänglich hatte der Typ Vickers Maschinengewehre die problematisch waren. Der Gladiator wurde schnell mit 7,7 mm Browening Maschinengewehren bewaffnet, die wesentlich populärer waren. Am 27. März 1937 wurde die . 54 Staffel in Hornchurch die erste Einheit, die Browning bewaffneten Gladiatoren ausgerüstet wurde.

Im September 1937 hatten alle acht Gladiator-Staffelnden operativen Status erreicht und waren die Speerspitze der Londoner Luftverteidigung.

Im Jahre 1938 hatte die RAF ihre ersten Lieferungen der Hurrikan- und Spitfire-Monoplanen erhalten; Ein Schwerpunkt bildete der ersatz der Hälfte der Gladiator Geschwader mit einem diesen Eindecker-Typen. Durch den Ausbruch des Zweiten Weltkriegs wurde der Gladiator weitgehend durch den Hurrikane und den Spitfire im Front-Dienst der RAF ersetzt.
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No. 3 Squadron (1937)

No. 3 Squadron (1937)

No. 3 Squadron (1938)

 

 

 

   

No. 3 Squadron (1939)

No. 6 Squadron

No. 14 Squadron

 

 

 

     

No. 25 Squadron

No. 33 Squadron

 
 

 

 

     

No. 46 Squadron

No. 54 Squadron

No. 56 Squadron

 

 

 

 

No. 65 Squadron

No. 72 Squadron (1937)

No. 72 Squadron (1937)

 

 

 

     

No. 73 Squadron

No. 74 Squadron

No. 80 Squadron

 

 

 

 

No. 85 Squadron

No. 87 Squadron (1937)

No. 87 Squadron (1937)

 

 

 

     

 

No. 94 Squadron

No. 112 Squadron

 

 

 

     

No. 117 Squadron

No. 123 Squadron

No. 127 Squadron

 

 

 

     

No. 141 Squadron

No. 152 Squadron

No. 237 Squadron

 

 

 

     

No. 239 Squadron

No. 247 Squadron

No. 261 Squadron

 

 

 

     

No. 263 Squadron

No. 267 Squadron

No. 274 Squadron

 

 

 

     

No. 520 Squadron

No. 521 Squadron

No. 602 Squadron

 

 

 

     

No. 603 Squadron

No. 604 Squadron

No. 605 Squadron

 

 

 

     

No. 607 Squadron

No. 615 Squadron

No. 1 School of Army Co-op

 

 

 

 

 

No. 2 ACCU

 

 

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Specifications Gladiator I

Wingspan

Spannweite

9.83 m

Length

Länge

8.36 m

Height

Höhe

3.58 m

Wing area Flügelfläche

30.00 m2

Engine

Motor

1 × Bristol Mercury IX radial engine, 830 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

407 km/h

Empty weight

Leergewicht

1,462 kg

Loaded weight

Startgewicht

2,088 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

10,000 m

Range

Reichweite

?

Armament

Bewaffnung

4 x 7.7 mm machine guns,

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last update 27. March 2016

written 27. March 2016

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