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Gloster Javelin

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Aircraft of the Royal Air Force

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Development

Entwicklung

 

The Gloster Javelin is a twin-engined T-tailed delta-wing subsonic night and all-weather interceptor aircraft that served with Britain's Royal Air Force from the mid-1950s until the late 1960s. The last aircraft design to bear the Gloster name, it was introduced in 1956 after a lengthy development period and received several upgrades during its lifetime to its engines, radar and weapons, including support for the De Havilland Firestreak air-to-air missile.

The Javelin was succeeded in the interceptor role by the English Electric Lightning, a supersonic aircraft capable of flying at more than double the Javelin's top speed, which was introduced into the RAF only a few years later. The Javelin served for much of its life alongside the Lightning; the last Javelins were withdrawn from operational service in 1968 following the introduction of successively more capable versions of the Lightning.
  Der Gloster Javekin ist ein zweimotoriges unterschallflugzeug mit Deltaflügel und einem T-Leitwerk, das als Allwetterabfangjäger der britischen Royal Air Force von der Mitte der 1950er bis in die späten 1960er Jahre diente. Das letzte Flugzeugdesign, das den Gloster  nach einer langwierigen Entwicklungsperiode 1956 eingeführt wurde und während seiner Lebenszeit mehrere Upgrades zu seinen Motoren, Radar und Waffen, einschließlich der Unterstützung für die De Havilland Firestreak Luft-Luft-Rakete erhielt.
Der Javelin wurde in der Abfangjäger-Rolle von der English Electric Lightning, einem Überschallflugzeug, das in der Lage war, bei mehr als der doppelten Höchstgeschwindigkeit der Javelin zu fliegen, die erst wenige Jahre später in die RAF eingeführt wurde. Die Javelin diente für einen Großteil seines Lebens neben dem Lightning. Die letzten Javelin wurden 1968 sukzessiv nach der Einführung leistungsfähigeren Versionen des Lightning aus dem operativen Dienst zurückgezogen.
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Variants

Versionen

 

FAW.1

Initial version with Armstrong Siddeley Sapphire Sa.6 engines each, British AI.17 radar, four 30 mm cannon in wings, and electrically operated tail plane;40 produced, and the seven prototypes were later fitted to this standard.  

FAW.1

Initiale Version mit Armstrong Siddeley Sapphire Sa.6 Triebwerken, britischem AI.17 Radar, vier 30 mm Kanonen in Flügeln und elektrisch betriebene Höhenruder, 40 Maschinen, und die sieben Prototypen wurden später auf diese Norm angepasst.
 

FAW.2

Replaced the AI.17 radar with U.S.-made Westinghouse AN/APQ-43  radar, hydraulically operated tail; 30 produced.  

FAW.2

Ersetzte das AI.17-Radar mit dem U.S. Westinghouse AN / APQ-43 Radar, hydraulisch betriebenen Höhenruder; 30 Maschinen
 

T.3

Dual-control trainer version with no radar, bulged canopy for improved instructor visibility. All-moving tailplane, lengthened fuselage. 22 production aircraft and one prototype.  

T.3

Zweisitziger Trainer ohne Radar, aber mit den vier Kanonen, voll beweglichem Höhenruder, verlängertem Rumpf mit größerer interner Kraftstoffkapazität, 22 gebaut plus 1 Prototyp.
 

FAW.4

Similar to FAW 1, with the addition of vortex generators on wings for improved stall characteristics, as well as an all-moving tailplane. Fitted with the original AI.17 radar of the FAW.1. 50 produced.  

FAW.4

Ähnlich wie die FAW 1, mit  Wirbelgeneratoren auf Flügeln für verbesserte Flugcharakteristiken, sowie ein frei bewegliches Höhenruder, Ausgestattet mit dem original AI.17 Radar der FAW.1. 50 Maschinen
 

FAW.5

Based on FAW.4, with revised wing structure incorporating additional fuel tanks, provision for missile pylons; 64 produced.

FAW.5

Basierend auf FAW.4, mit überarbeiteter Flügelstruktur mit zusätzlichen Treibstofftanks, und die von Möglichkeit von Waffenstationen; 64 Maschinen
 

FAW.6

Combined FAW.2's American radar with the revised wing of the FAW.5. 33 produced  

FAW.6

Kombinierte FAW.2 amerikanisches Radar mit dem überarbeiteten Flügel der FAW.5. 33 Maschinen
 

FAW.7

Introduced new Sa.7 engines, powered rudder, extended rear fuselage. Armed with two 30 mm cannons plus four Firestreak air-to-air missiles. 142 produced.  

FAW.7

Neue Sa.7 Motoren, lektrisch betriebene Ruder, verlängerter hinterer Rumpf. Bewaffnet mit zwei 30-mm-Kanonen plus vier Firestreak Luft-Luft-Raketen. 142 Maschinen
 

FAW.8

Upgraded Sa.7R engines with reheat. New "drooped" wing leading edge and auto-stabilizer for better handling. 47 built  

FAW.8

Verbesserte Sa.7R Motoren mit Nachbrenner. geänderte Flügelvorderkanten und automatischem Gier-Stabilisator. 47 Maschinen.
 

FAW-9

A total of 118 FAW 7s refitted with the revised wing and engines of the Mk 8.   FAW-9 FAW.7 mit Flügeln und Triebwerken der FAW.8, 118 umgerüstet
 

FAW-9F/R

44 of the FAW-9 were fitted with refuelling probes as FAW 9F/R.  

FAW-9F/R

FAW.9 mit Luftbetankungsstutzen, 44 umgerüstet
 

FAW-9R

R standing for "Range". A total of 40 of the 44 FAW 9F/R were refitted to carry underwing fuel tanks.  

FAW-9R

FAW.9F/R mit Aufnahmepunkten für Tragflächen-Zusatztanks für höhere Reichweite, 40 um
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Operational history

Einsatzgeschichte

 

TThe Javelin entered service with the RAF in 1956 with 46 Squadron based at RAF Odiham, England. A second squadron, 141, would be equipped with the Javelin in 1957, replacing the squadron's de Havilland Venom aircraft. The introduction of the Javelin, allowed the RAF to expand its night-fighter activity considerably. By the end of July 1959, all remaining Meteor squadrons had been converted, many having been assigned to operate various models of the Javelin, including the newest FAW.7 variant.
The closest that the RAF's Javelins came to combat, was during the Malaysian Confrontation with Indonesia from September 1963 until August 1966. Javelins of 60 Squadron, later joined by 64 Squadron operated out of RAF Tengah, Singapore flying combat patrols over the jungles of Malaysia. During June 1967, following the disbandment of 64 Squadron, 60 Squadron was deployed to RAF Kai Tak, Hong Kong. Javelins were also deployed to Zambia during the early stages of Rhodesia's Unilateral Declaration of Independence, to protect Zambia from any action by the Rhodesian Air Force.
The last of the type was withdrawn from service in 1968, with the disbandment of 60 Squadron at RAF Tengah at the end of April 1968.
  Der Javelin trat mit der RAF im Jahr 1956 mit der 46 Staffel bei RAF Odiham, England in Dienst. Eine zweite Staffel, 141, wurde mit der Javelin im Jahre 1957 ausgerüstet, indem er die Staffel die Havilland Venom ersetzte. Die Einführung der Javelin, erlaubte der RAF, ihre Nachtjagd-Aktivität beträchtlich zu erweitern. Bis Ende Juli 1959 waren alle verbleibenden Meteor Staffeln umgerüstet worden, viele wurden betreiben verschiedenen Modelle der Javelin, einschließlich der neuesten FAW.7-Variante.
Die grösste Möglichkeit eines Kampfeinsatzes hatte, die die RAF Javelin während der malaysischen Konfrontation mit Indonesien vom September 1963 bis August 1966. Javelins der 60 Staffel, und später 64 Staffel betrieben aus RAF Tengah, Singapur Patrouillen über den Dschungel von Malaysia. Im Juni 1967, nach der Auflösung von 64 Staffel, wurde 60 Staffel nach RAF Kai Tak, Hong Kong verlegt. Die Javelin wurden auch in den frühen Stadien der einseitigen Unabhängig-keitserklärung von Rhodesien in Sambia einge-setzt, um Sambia vor jeder Aktion der Rhodesian Air Force zu schützen.
Der letzte Typ wurde 1968 aus dem Dienst entlassen, mit der Auflösung von 60 Staffel auf RAF Tengah Ende April 1968.
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No. 3 Squadron No. 5 Squadron

No. 11 Squadron

 

 

 

     
No. 23 Squadron No. 25 Squadron

No. 29 Squadron

 

 

 

     
No. 33 Squadron No. 41 Squadron

No. 46 Squadron

 

 

 

     
No. 60 Squadron No. 64 Squadron

No. 72 Squadron

 

 

 

     
No. 85 Squadron No. 87 Squadron

No. 89 Squadron

 

 

 

     
No. 96 Squadron No. 141 Squadron

No. 151 Squadron

 

 

 

     
No. 226 OCU No. 228 OCU

No. 1 GWDU

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Pictures

Bilder

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Gloster Javelin FAW-1 (Picture courtesy collection Peter E. Kalt

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Specifications FAW.9

Wingspan

Spannweite

15.85 m

Length

Länge

17.15 m

Height

Höhe

4.88 m
Wing area Flügelfläche 86.00 m²

Engine

Motor

 2 × Armstrong Siddeley Sapphire 7R turbojets, 12,300 lbf each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

 1,140 km/h

Empty weight

Leergewicht

10,886 kg

Loaded weight

Startgewicht

19,580 kg

Climb Rate

Steigrate

27.45 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

15,865 m

Range

Reichweite

1,530 km

Armament

Bewaffnung

4x 30 mm cannons, Up to four Firestreak air-to-air missiles
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last update 25. May 2017

written 1. May 2013

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